www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Agile expert Mike Hoogveld: “De toekomst is onvoorspelbaar, maar je kunt je er wel op voorbereiden.”

Vandaag is het morgen van gisteren. Met die woorden opent Mike Hoogveld Futureproof, een pakkend boek dat handreikingen doet voor een waardevolle blik op de toekomst, hoe onvoorspelbaar die ook is. Met welke praktische hulpmiddelen kun je concreet aan de slag om ervoor te zorgen dat jij er als werknemer of ondernemer in de toekomst nog toe doet? Een vraag die zeker in de huidige crisis van cruciaal belang is om snel en concreet beantwoord te krijgen.

Hoogveld raakte geïnteresseerd in de toekomst door zijn jeugdige fascinatie voor nutty professors, van wie de op Einstein lijkende Dr. Emmett Brown uit Back To The Future het meest tot de verbeelding sprak. In zijn volwassen leven ontdekte hij vervolgens hoezeer mensen behoefte hebben aan een kijkje in de toekomst – iets dat al begon bij het orakel van Delphi en tegenwoordig zijn uitweg vindt in horoscopen, gelukskoekjes en kristallen bollen. “Bezig zijn met de toekomst lijkt ons te motiveren en gelukkiger te maken”, aldus Hoogveld. “Zoals de negentiende-eeuwse filosoof Kierkegaard al zei, kan het leven alleen achteraf begrepen worden maar moet het voorwaarts geleefd worden.”

Ook op serieuzere manieren bestaat er vandaag de dag een miljardenindustrie rondom het voorspellen van de toekomst: van meteorologen tot economen, ze verdienen er een goede boterham mee. Toch valt dat niet mee, want de toekomst is niet empirisch waarneembaar. Hoogveld: “Futuristen hebben daarom vooral de neiging om voorspellingen te doen – die vrijwel nooit uitkomen. Wat ik interessanter vind, is om te onderzoeken hoe we kunnen nadenken over de toekomst en hoe we op basis daarvan kunnen handelen. Wat kun je vandaag doen voor morgen? Een vriend van mij zegt hierover altijd met Hollandse nuchterheid: hoe meer je van de geschiedenis weet, hoe beter je het heden begrijpt; en hoe beter je het heden begrijpt, hoe beter je voorbereid bent op de toekomst.”

Want, zegt Hoogveld, het zou heel prettig zijn als de toekomst ons tóch een tipje van haar sluier liet oplichten. “Als je werknemer of ondernemer bent, kan ik me goed voorstellen dat je het weleens benauwd krijgt als je leest over technologische ontwikkelingen als robotisering

en kunstmatige intelligentie. Of over nieuwe manieren van werken die andere eisen stellen aan medewerkers en leidinggevenden. Wat is op de langere termijn dan nog jouw toegevoegde waarde, ben je in de toekomst nog wel relevant?”

Futureproof is een aanstekelijk geschreven boek dat begint met de valkuilen waarin toekomstvoorspellers kunnen stappen en hoe je brein je voor de gek kan houden als je naar de toekomst kijkt. In plaats daarvan komt Hoogveld met de vlieger, voor hem zowel de metafoor als het model voor een zinvolle blik op de toekomst.

Vervolgens laat Hoogveld zien hoe je je wel degelijk praktisch op de toekomst kunt voorbereiden, zowel persoonlijk als in organisaties. Dat heeft alles te maken met doel en zingeving, richting en motivatie, en een strategie die ervoor zorgt dat je relevant blijft, hoe de wereld ook verandert. Met tal van opdrachten en vele ‘vrije’ pagina’s voor aantekeningen is Futureproof vooral ook een werkboek, want het individu en de leider van een organisatie krijgen gereedschapskisten aangereikt waarmee zij kunnen sleutelen aan hun persoonlijke toekomstbestendigheid, maar ook om een toekomstbestendige organisatie in elkaar kunnen zetten.

Over de auteur
Dr. Mike Hoogveld is een veelgevraagd spreker en gastdocent op het gebied van toekomstbestendigheid. Naast zijn werk als adviseur bij het mede door hem opgerichte bureau nlmtd, verricht hij aan Nyenrode wetenschappelijk onderzoek naar succesfactoren van toekomstbestendige organisaties. Ook is hij auteur van diverse bestsellers: zijn recente boeken (Agile managen; Denk als een startup) bereikten de nummer 1 en 2 positie van bestverkochte managementboek en werden genomineerd voor Managementboek van het Jaar, OOA Boek van het Jaar en de PIM Literatuurprijs.

Algemene informatie: Titel: Futureproof. Prijs: € 29,95 (incl. btw) ISBN: 9789462156692. Auteur: dr. Mike Hoogveld. Bestellen bij PWnet.nl/boeken of de erkende boekhandel.
Laatste van Vakmedianet B.V.
Nick van Dam: ‘Het gaat om high-tech en high-touch’

Strategische personeelsplanning meer dan ooit een zaak van à la carte
Vakmedianet B... contact

Logo Vakmedianet B.V.

Vakmedianet B... sociaal

Vakmedianet B... tweets

Logo Heliview Conferences & Training
Logo Linku
Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Extreme Networks
Logo PEAK-IT
Logo Curvature