www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (1 jaar en 85 dagen geleden)

Bijna helft wil ook na Coronacrisis vaker thuiswerken

Optimistische thuiswerker mogelijk naïef over digitale veiligheid

Utrecht, 12 mei 2020 – Bijna driekwart van de Nederlanders met een kantoorbaan is sinds de Coronacrisis meer vanuit huis gaan werken. Met de 1,5m afstand maatregel is de verwachting dat dit ook na de coronacrisis zo zal blijven. Goed nieuws! Uit onderzoek van cybersecurity bedrijf Kaspersky onder werkend Nederland, blijkt dat de helft het thuiswerken als positief ervaart en dit straks ook vaker wil blijven doen. De vraag is, in hoeverre is werkend Nederland daar goed op voorbereid?

Nederland is door de coronacrisis massaal vanuit huis gaan werken. De helft van de Nederlanders met een kantoorbaan vindt dit fijn en ruim driekwart ervaart geen extra stress nu ze thuiswerken. Zo’n 70% geeft aan thuis niet mínder werk te verzetten. Sommigen worden wel iets sneller afgeleid (40%), maar het overgrote deel (73%) voelt zich daar zeker niet schuldig over tegenover de baas.

Thuiswerken is here to stay
Ook na de coronacrisis ziet Nederland het thuiswerken wel zitten. Slechts 7% met een kantoorbaan geeft aan dit absoluut niet te willen. 50% verwacht dat de werkgever hier straks ook flexibeler in zal zijn. Daarnaast zijn we de digitale mogelijkheden meer gaan waarderen en zien we - meer dan ooit - de voordelen van digitale communicatie. Zo zegt 38% na de coronacrisis vaker te willen videobellen voor een werkvergadering dan aan een fysieke meeting deel te nemen.

De perfecte thuiswerkomgeving?!
Wat zijn de thuiswerk-randvoorwaarden voor werkend Nederland? Op nummer één staat toegang tot alle bestanden, software en programma’s, gevolgd door snel internet en goede beveiliging van data en bestanden. Een werkbare, digitaal veilige omgeving lijkt het summum voor een fijne thuiswerkplek. Maar in hoeverre hebben we dit thuiswerk-walhalla al bereikt?

Overmoedig of tikkeltje naïef
40% geeft aan dat de werkgever op stel en sprong maatregelen moest nemen om thuiswerken mogelijk te maken en eenzelfde deel zegt over minder middelen, zoals bestanden en programma’s, te beschikken dan op kantoor. Tegelijkertijd zegt ruim driekwart zich geen zorgen te maken over de veiligheid van hun data en bestanden met oog op virussen en hackers. Ruim twee derde zegt dan ook geen extra maatregelen te hebben genomen.

Maria Genova, veelgevraagde spreker op het gebied van privacy en cybercrime, merkt op dat de veiligheid van veel thuisnetwerken te wensen overlaat: “Thuiswerkers gebruiken vaak onveilige devices om op het bedrijfsnetwerk te komen. Ook belanden er veel vertrouwelijke bedrijfsgegevens in niet altijd even veilige privé-mailboxen. Daarom richten steeds meer hackers zich op thuiswerkers. Dat risico heeft trouwens altijd al bestaan, maar door het enorme aantal thuiswerkers wordt het nu groter en zichtbaarder dan ooit.”

Over de toekomst van thuiswerken zegt zij: “Thuiswerken heeft veel positieve kanten, maar werkgevers zouden wel het bewustzijn over cybercriminaliteit en de digitale kennis bij medewerkers moeten vergroten, om grote hacks en datalekken te voorkomen. Bijvoorbeeld door een interactieve webinar over veilig thuiswerken. Daarnaast kunnen werkgevers ook meer investeren in technische oplossingen. Het is per organisatie verschillend wat beter is, maar in de praktijk zijn ze allebei belangrijk.”

Ben jij thuiswerkproof?
Maria Genova stelt haar awareness tool gratis beschikbaar: een cyberquiz met recente corona voorbeelden.

Andere leuke feitjes uit het onderzoek:
  • Slechts 20% zegt collega’s niet te missen!
  • Bijna de helft van werkend Nederland (47%) is vriendschappen door Coronacrisis meer gaan waarderen.
  • 32% spreekt nu vaker digitaal af.
  • 70% zegt niet direct op vakantie te willen zodra het weer mag.
30% van werkend Nederland is meer gaan nadenken over de impact van hun levensstijl op het milieu.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl

Toelichting onderzoek?
Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research, onder een representatieve populatie van 1.000 Nederlanders 18+. De onderzoeksperiode was 26 maart t/m 2 april 2020 en is uitgevoerd volgens ESOMAR richtlijnen.
Laatste van Kaspersky
Vijf jaar No More Ransom: initiatief voorkwam dat meer dan 700 miljoen euro in de zakken van cybercriminelen verdween

Doxing en dating: persoonlijke gegevens van elke 6de persoon op straat bij daten

Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn
Verstreken tijd: 1 jaar en 85 dagen
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers