www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (1 jaar en 74 dagen geleden)

Deloitte onderzoek: Naarmate de pandemie zich uitbreidt verandert het consumentengedrag per land

Nu de impact van COVID-19 per land nog erg onzeker is, blijft de angst bij consumenten groot, alleen in Nederland lijkt het mee te vallen.

Rotterdam, 12 mei 2020 - Nu een wereldwijde gezondheidscrisis mogelijk een economische crisis wordt,  voert Deloitte wereldwijd een reeks tweewekelijkse onderzoeken uit. Dit om het verband tussen persoonlijke veiligheid en economische kwetsbaarheid als aanjager van aankoopbeslissingen en consumentengedrag beter te begrijpen.

Het eerste onderzoek, "Deloitte Global State of the Consumer Tracker", werd gehouden in de week van 13 april 2020 en ondervroeg 1.000 consumenten in elk van de 13 landen. De reacties geven inzicht in hoe consumenten over de hele wereld deze dubbele crisis willen doorstaan.

Consumenten zijn somber, maar in Nederland valt het (nog) mee
Uit dit eerste onderzoek blijkt dat consumenten naarmate de pandemie zich blijft ontwikkelen, grote bezorgdheid hebben over hun persoonlijk welzijn. Meer dan 75 procent van de consumenten in China en India maakt zich grote zorgen over de gezondheid van hun familie en vrienden en ook over de eigen gezondheid (China 86 procent/ India 78 procent).

In Nederland maakt ‘slechts’ 31 procent zich zorgen over het eigen welzijn maar maken we ons in verhouding tot andere landen veel meer zorgen over familie en vrienden (52 procent). In Europa is er veel aandacht voor Italië als brandhaard van Corona. Daar maakt 56 procent zich zorgen om het eigen welzijn en is 69 procent bezorgd om het welzijn van familie en vrienden.

Veilig op pad
Slechts 35 procent van de respondenten wereldwijd zegt zich veilig genoeg te voelen om naar de winkel te gaan. Voor Nederland ligt dit percentage op 45 procent. Nederlanders zijn van plan om minder vaak met het openbaar vervoer te reizen de komende drie maanden (66 procent) en slechts 21 procent van de Nederlanders zou in het vliegtuig stappen. 30 procent voelt zich veilig genoeg om in een hotel te overnachten (wereldwijd is dat 25 procent).

"Bezorgdheid over gezondheid heeft grote gevolgen voor consumentgerichte bedrijven", zegt Dominique van Seggelen, Deloitte Netherlands Consumer Industry Leader. "Het is duidelijk dat mensen zich veilig moeten voelen om fysiek te kunnen winkelen of reizen maar de aanpak zal per land verschillen. Nederland doet het op dit vlak niet slecht en maakt zich minder zorgen in vergelijking met de grootste economieën ter wereld.”

Zorgen om werk
De pandemie veroorzaakt over de hele wereld ook aanzienlijke financiële angst. Gemiddeld maakt 42 procent van de respondenten die nog een baan hebben zich zorgen over het verlies ervan, in Nederland is dat 20 procent. In Nederland maakt 18 procent zich zorgen over het betalen van rekeningen. In de meeste andere landen maakt meer dan 25 procent zich zorgen hier over waarbij sommige landen de 50 procent naderden of bereikten.

De impact van de crisis op consumentenuitgaven
Gezien de economische onzekerheid zijn de meeste respondenten van plan hun uitgaven te beperken. Respondenten in India (66 procent), China (59 procent) en Frankrijk (58 procent) stellen het meest grote aankopen uit. In Nederland is dat slechts 32 procent. Dagelijkse boodschappen en medicijnen staan bovenaan de lijst om online te kopen in crisistijd in Nederland.

"De pandemie heeft een duidelijke impact op de consumentenbestedingen", zegt Leon Pieters, Deloitte Global Consumer Industry Leader. "Nu coronamaatregelen langzaam versoepelen, is het interessant te volgen of consumenten de komende periode bereid zijn om opnieuw geld uit te geven aan grote aankopen. De impact van de coronacrisis verschilt enorm per land, maar ook cultuur speelt hier ongetwijfeld een rol in. Bedrijven die hier nu goed op in springen lopen straks voorop.”

Over de tweewekelijkse onderzoeken van Deloitte:
Deloitte ondervroeg 1000 consument in elk van de volgende 13 landen: Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Nederland, Zuid-Korea, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De eerste enquête  werd gehouden in de week van 13 april 2020. De reacties geven inzicht in hoe consumenten over de hele wereld deze crisis (willen) doorstaan. De komende weken volgen de resultaten van de andere onderzoeken.
Laatste van Deloitte

Inhaalrace opwekking hernieuwbare energie speelt zich af op daken

Women in the Boardroom-rapport: vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
Verstreken tijd: 1 jaar en 74 dagen