www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
PR: Marcommit

Ruim de helft van de organisaties heeft geen duidelijke transformation of the workforce strategie

Amersfoort – 58 procent van de HR professionals geeft aan dat het niet helder is hoe hun organisatie op lange termijn de afstemming van techniek, processen en medewerkers wil vormgeven. De onduidelijkheid over deze zogeheten ‘workforce transformation’ wijt HR vooral aan gebrek aan tijd (36%), geen prioriteit en steun vanuit het bestuur (32%) en capaciteitstekorten (31%). Dit blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van HR-dienstverlener Visma | Raet.

Wat verder opvalt, is dat een derde van de HR-professionals (33%) niet betrokken is bij de ontwikkeling van strategisch beleid voor de transformation of the workforce (TOW). TOW-beleid staat bij slechts 13 procent van de HR-professionals op de agenda. Zij besteden hun beschikbare werktijd vooral aan de dagelijkse operatie en kortetermijnactiviteiten, zoals werving en selectie en verzuimmanagement. Tegelijkertijd geeft 81 procent van de HR-respondenten aan dat een langetermijnstrategie wel degelijk noodzakelijk is.

Verschil tussen bestuurders en HR
Bij slechts 35 procent van de organisaties is de workforce transformation-strategie helder, volgens HR-professionals. 39 procent geeft aan dat de noodzaak onvoldoende wordt erkend op directieniveau. Bestuurders zijn optimistischer: 49 procent vindt dat er sprake is van een duidelijke langetermijnstrategie. Daarmee lijkt het alsof er onvoldoende gecommuniceerd wordt tussen bestuurders en HR.

Marco Winkel, HR-directeur bij Visma | Raet: “De onzekere tijd waarin we nu verkeren, mag ons er niet van weerhouden de organisatie toekomstbestendig te maken. Juist nu is het cruciaal om na te denken over de plannen voor nu én de toekomst. Dat geldt natuurlijk ook voor het HR-beleid. Mensen blijven het verschil maken. Onze HR-benchmark laat zien dat de werkdruk onder HR-professionals nog steeds hoog is. De inzet van slimme technologie helpt HR-professionals meer tijd en ruimte te krijgen voor het HR-beleid en het ondersteunen bij de ontwikkeling van de workforce transformation-strategie. Hierdoor sluit het toekomstige HR-beleid beter aan bij de gekozen business strategie. Zo kan de HR-professional meer toegevoegde waarde leveren aan een organisatie.”

Jaarlijks benchmarkonderzoek
De HR Benchmark is het jaarlijkse onderzoek van Visma | Raet naar actuele HR-trends in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Aan het onderzoek deden dit jaar 1.484 medewerkers (waarvan 441 leidinggevenden), 556 HR-professionals en 106 bestuurders mee uit verschillende branches. Deze inmiddels twaalfde editie heeft plaatsgevonden in het najaar van 2019. De verschillende onderzoeksrapporten zijn beschikbaar via: www.hrbenchmark2020.nl.
Laatste van Visma | Raet
85 procent van (thuis)werkend Nederland wil het recht om zelf te bepalen vanuit waar er wordt gewerkt

Jeffrey Smit gestart als Director BPO Services bij Visma | Raet

Gedoe rondom werkgeversverklaring avondklok verleden tijd voor iedere werkgever dankzij Visma | Raet
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data

Logo Marcommit
Visma | Raet contact

Logo Visma | Raet

www.raet.nl
Visma | Raet sociaal

Visma | Raet tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys