www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau
PR: AxiCom

Stel de mens centraal tijdens World Password Day 2020

Morgen is het de eerste donderdag van mei, oftewel World Password Day. Op deze dag staan we elk jaar stil bij de veiligheid van onze wachtwoorden. Zeker in de huidige digitale wereld met talloze online diensten en abonnementen, is het cruciaal om te kiezen voor unieke, complexe wachtwoorden. Cybercriminelen liggen namelijk op de loer om misbruik te maken van de gemakzucht van mensen.

Met behulp van phishing-aanvallen proberen cybercriminelen inloggegevens te stelen van nietsvermoedende slachtoffers. Wanneer zij één wachtwoord weten te ontfutselen bij een werknemer binnen een organisatie loopt direct de gehele organisatie gevaar. Zelfs bij het gebruik van unieke en complexe wachtwoorden kan een enkele succesvolle phishing-aanval catastrofale gevolgen hebben.

Daarom stelt Adenike Cosgrove, Cybersecurity Strategist bij Proofpoint, dat we niet alleen moeten nadenken over hoe we wachtwoorden zelf veiliger kunnen maken. Zij pleit voor een combinatie van meer training voor werknemers en technologische oplossingen. Het volledige standpunt van Cosgrove vind je hieronder.

“Deze World Password Day moeten we niet alleen nadenken over hoe we wachtwoorden zelf veiliger kunnen maken. We moeten er ook voor zorgen dat de manier waarop we wachtwoorden beheren en gebruiken niet ten koste gaat van hun bestaansrecht als een vorm van beveiliging en authenticatie. De gevaren van het hergebruik van wachtwoorden zijn overduidelijk gemaakt door de toename van het aantal succesvolle credential stuffing-aanvallen. Hierbij worden gegevens van eerdere datalekken gebruikt om willekeurige inlogpogingen uit te voeren bij andere websites. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat 45% van de werkende volwassenen toegeeft hetzelfde wachtwoord te hergebruiken voor meerdere diensten. Dit probleem zal waarschijnlijk ook in de toekomst blijven bestaan. De mens is namelijk gemakzuchtig en het is lastig om steeds complexere wachtwoorden voor de talloze online diensten te onthouden. De gevolgen kunnen echter ernstig zijn. Eén gecompromitteerd wachtwoord kan een individu blootstellen aan identiteitsdiefstal of zelfs zijn hele organisatie in gevaar brengen.”

“Cybercriminelen blijven ook gebruikmaken van geavanceerde soorten malware of keyloggers voor het stelen van informatie. Deze worden vaak geleverd via e-mail-phishing-campagnes met behulp van social engineering. Zelfs in een ideale wereld waarin een gebruiker complexe en unieke wachtwoorden heeft, kan een doelgerichte phishing-aanval waarbij een stealer of keylogger wordt meegeleverd deze gegevens rechtstreeks doorsturen naar de aanvaller.”

“Zowel individuen als organisaties kunnen hun steentje bijdragen om deze bedreigingen aan te pakken. Hergebruik van wachtwoorden kan worden tegengegaan met behulp van meer opleiding en training. Maar het moet worden gecombineerd met technologische oplossingen om de druk op de medewerkers te verminderen. Zij blijven namelijk het favoriete doelwit van de cybercriminelen. Organisaties moeten standaard multifactor-authenticatie implementeren. Daarnaast is het hoopgevend dat we een toename zien in het gebruik van wachtwoordmanagers. Daardoor hoeven we niet langer te vertrouwen op het menselijk geheugen voor de beveiliging van wachtwoorden. Daarnaast zijn gesimuleerde aanvallen een veel duurzamere en effectievere verdediging tegen phishing-aanvallen dan het volgen van online trainingen. Dit, gecombineerd met robuuste e-mailbeveiliging zodat zo weinig mogelijk aanvallen het beoogde doelwit bereiken, zal ertoe bijdragen dat we minder afhankelijk zijn van wachtwoorden als laatste verdedigingslinie tegen cybercriminelen.”

"Als we een blik op de toekomst werpen, is het mogelijk dat het advies zal zijn om helemaal af te stappen van wachtwoorden. We zien nu al een toename in het gebruik van gezichtsherkenning en andere vormen biometrische authenticatie in plaats van het traditionele wachtwoord. Deze verschuiving kan van essentieel belang zijn. Want hoewel technische kwetsbaarheden in de toekomst wellicht moeilijker zijn te exploiteren, is en blijft de mens de meest aangevallen schakel. Zelfs de meest technisch onderlegde mensen zijn kwetsbaar voor steeds persoonlijker en complexer wordende aanvallen. Op wachtwoorden vertrouwen behoort wellicht tot het verleden.”

Laatste van Proofpoint
Proofpoint introduceert nieuw cloud-gebaseerd ObserveIT Insider Threat Management-platform

Ransomware als eerste payload maakt een comeback

Okta, CrowdStrike, Netskope en Proofpoint bundelen hun krachten voor de beveiliging van thuiswerkomgevingen
Bastiaan Topper opvolger van Peter Altevogt als CEO van Korton Group

80% werkenden ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’

QuandaGo lanceert collaborative case management toepassing voor Microsoft Teams

Valid en KPN IoT sluiten partnerovereenkomst

Unexus Connect integreert met Microsoft Teams

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer met Descartes Global Air Messaging Gateway

Zyxel introduceert eerste cloud-netwerkoplossing met DPPSK WiFi-authenticatie en -versleuteling voor het mkb

BCT en Aareon bundelen krachten voor innovatieve factuurverwerking in de cloud

Workday maakt de werkomgeving persoonlijker met oplossingen die gericht zijn op verandering

Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in het personeelsbestand voor optimaal personeelsbeleid in een veranderende wereld

Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux) gaat als grootste ESL-implementator van Europa een samenwerking aan met Hanshow Technology

De werkende wereld verandert: Citrix-onderzoek laat zien hoe Nederlanders naar hun toekomst op kantoor kijken

Netwerktoegang op afstand veiliger dankzij authenticatie via alle mobiele apparatuur

Onvergetelijk: diploma-uitreiking in de Galgenwaard

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

Siemens voegt met Teamcenter X cloud-gebaseerde PLM-oplossing toe aan Xcelerator Portfolio
Een vijfde Nederlanders verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces

Maandalert Woningmarkt: Ook vakantiewoningen op de Veluwe in trek

Knab zet biometrische technologie van iProov in voor authenticatie klanten

Azimi treedt terug als CEO van Lavide Holding
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Valid
Logo Descartes
Logo Zyxel
Logo BCT