www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
INFLUX PR#Herken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (1 jaar en 163 dagen geleden)
PR: AxiCom

Stel de mens centraal tijdens World Password Day 2020

Morgen is het de eerste donderdag van mei, oftewel World Password Day. Op deze dag staan we elk jaar stil bij de veiligheid van onze wachtwoorden. Zeker in de huidige digitale wereld met talloze online diensten en abonnementen, is het cruciaal om te kiezen voor unieke, complexe wachtwoorden. Cybercriminelen liggen namelijk op de loer om misbruik te maken van de gemakzucht van mensen.

Met behulp van phishing-aanvallen proberen cybercriminelen inloggegevens te stelen van nietsvermoedende slachtoffers. Wanneer zij één wachtwoord weten te ontfutselen bij een werknemer binnen een organisatie loopt direct de gehele organisatie gevaar. Zelfs bij het gebruik van unieke en complexe wachtwoorden kan een enkele succesvolle phishing-aanval catastrofale gevolgen hebben.

Daarom stelt Adenike Cosgrove, Cybersecurity Strategist bij Proofpoint, dat we niet alleen moeten nadenken over hoe we wachtwoorden zelf veiliger kunnen maken. Zij pleit voor een combinatie van meer training voor werknemers en technologische oplossingen. Het volledige standpunt van Cosgrove vind je hieronder.

“Deze World Password Day moeten we niet alleen nadenken over hoe we wachtwoorden zelf veiliger kunnen maken. We moeten er ook voor zorgen dat de manier waarop we wachtwoorden beheren en gebruiken niet ten koste gaat van hun bestaansrecht als een vorm van beveiliging en authenticatie. De gevaren van het hergebruik van wachtwoorden zijn overduidelijk gemaakt door de toename van het aantal succesvolle credential stuffing-aanvallen. Hierbij worden gegevens van eerdere datalekken gebruikt om willekeurige inlogpogingen uit te voeren bij andere websites. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat 45% van de werkende volwassenen toegeeft hetzelfde wachtwoord te hergebruiken voor meerdere diensten. Dit probleem zal waarschijnlijk ook in de toekomst blijven bestaan. De mens is namelijk gemakzuchtig en het is lastig om steeds complexere wachtwoorden voor de talloze online diensten te onthouden. De gevolgen kunnen echter ernstig zijn. Eén gecompromitteerd wachtwoord kan een individu blootstellen aan identiteitsdiefstal of zelfs zijn hele organisatie in gevaar brengen.”

“Cybercriminelen blijven ook gebruikmaken van geavanceerde soorten malware of keyloggers voor het stelen van informatie. Deze worden vaak geleverd via e-mail-phishing-campagnes met behulp van social engineering. Zelfs in een ideale wereld waarin een gebruiker complexe en unieke wachtwoorden heeft, kan een doelgerichte phishing-aanval waarbij een stealer of keylogger wordt meegeleverd deze gegevens rechtstreeks doorsturen naar de aanvaller.”

“Zowel individuen als organisaties kunnen hun steentje bijdragen om deze bedreigingen aan te pakken. Hergebruik van wachtwoorden kan worden tegengegaan met behulp van meer opleiding en training. Maar het moet worden gecombineerd met technologische oplossingen om de druk op de medewerkers te verminderen. Zij blijven namelijk het favoriete doelwit van de cybercriminelen. Organisaties moeten standaard multifactor-authenticatie implementeren. Daarnaast is het hoopgevend dat we een toename zien in het gebruik van wachtwoordmanagers. Daardoor hoeven we niet langer te vertrouwen op het menselijk geheugen voor de beveiliging van wachtwoorden. Daarnaast zijn gesimuleerde aanvallen een veel duurzamere en effectievere verdediging tegen phishing-aanvallen dan het volgen van online trainingen. Dit, gecombineerd met robuuste e-mailbeveiliging zodat zo weinig mogelijk aanvallen het beoogde doelwit bereiken, zal ertoe bijdragen dat we minder afhankelijk zijn van wachtwoorden als laatste verdedigingslinie tegen cybercriminelen.”

"Als we een blik op de toekomst werpen, is het mogelijk dat het advies zal zijn om helemaal af te stappen van wachtwoorden. We zien nu al een toename in het gebruik van gezichtsherkenning en andere vormen biometrische authenticatie in plaats van het traditionele wachtwoord. Deze verschuiving kan van essentieel belang zijn. Want hoewel technische kwetsbaarheden in de toekomst wellicht moeilijker zijn te exploiteren, is en blijft de mens de meest aangevallen schakel. Zelfs de meest technisch onderlegde mensen zijn kwetsbaar voor steeds persoonlijker en complexer wordende aanvallen. Op wachtwoorden vertrouwen behoort wellicht tot het verleden.”

Laatste van Proofpoint
Nederlandse zorginstellingen zijn onvoldoende beschermd tegen e-mailfraude

Proofpoint identificeert nieuwe vorm van voorschotfraude met valse cryptoplatforms

Delta-variant leidt tot toename COVID-19-thema's in e-mailaanvallen
Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage

Zscaler sluit zich aan bij de CrowdStrike CrowdXDR Alliance en kondigt nieuwe integraties aan die Zero Trust Protection uitbreiden naar interne en externe applicaties
Verstreken tijd: 1 jaar en 163 dagen
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix