www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (1 jaar en 95 dagen geleden)
PR: Clarity Benelux

ENGIE: huidige marktprijzen zeer aantrekkelijk voor nieuwe energiecontracten

Grootzakelijke verbruikers kunnen nu profiteren van lage energieprijzen in energiecontracten voor toekomstige jaren

Zwolle, 30 april 2020 – De energieprijzen zijn dalende. Door verschillende mondiale factoren daalt de gasprijs al sinds oktober 2018 en de elektriciteitsprijs sinds oktober 2019. De laatste maanden zien we een sterke daling. Dat is deels te wijten aan de extreem lage olieprijs, maar ook aan een daling in de zakelijke energievraag van 15 tot 20 procent vanwege de aanhoudende coronacrisis. Productiebedrijven leggen locaties stil, de horeca houdt zijn deuren dicht, vliegtuigen blijven aan de grond. Dit alles leidt tot productieoverschotten in de energiesector en oplopende prijsconcurrentie, waardoor de energieprijzen een diepterecord naderen. Volgens energiebedrijf ENGIE is dit voor zakelijke gebruikers daardoor, ondanks de crisis, hét moment om nieuwe energiecontracten te overwegen.

“Door op dit moment energiecontracten af te sluiten of te verlengen, krijgen organisaties de optie om prijsstijgingen voor te zijn, of met een klikcontract snel te handelen wanneer de markt weer stijgende lijnen laat zien”, zegt Chris Guth, trendanalist en marktexpert bij energieleverancier ENGIE. Energiecontracten lopen doorgaans een tot drie jaar. Maar de energieprijs fluctueert van dag tot dag en beweegt mee met de markt. Grootzakelijke energieverbruikers kunnen inspelen op verwachte stijgingen of dalingen in de energieprijs door op het juiste moment prijzen vast af te sluiten, ofwel periodiek een percentage van de inkoop ‘vast te klikken’. Hierdoor profiteren ze gedurende de gehele contractduur van lagere prijzen. ENGIE heeft het aantal geboekte deals de afgelopen weken dan ook met ruim 20 procent zien stijgen.

“De energiemarkt is ontzettend complex”, zegt Guth. “Economie, politiek, maar bijvoorbeeld ook weersinvloeden hebben allemaal invloed op de koersen. Posities vastleggen tegen lage koersen is dus niet alleen een kostenbesparing, maar ook een vorm van risicospreiding. Je beschermt je organisatie deels tegen toekomstige schommelingen.” Hoewel de olieprijs momenteel bijvoorbeeld bijzonder laag ligt door overproductie, zal de sector uiteindelijk genoodzaakt zijn de productie te verlagen, waardoor de prijs weer omhoog wordt gestuwd. Het begin van deze trend is al zichtbaar: twee weken geleden bereikten grote olieproducerende landen een akkoord om de productie met 10% te verlagen.

Prijzen vastklikken biedt ruimte voor vergroening
De coronacrisis komt in een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Maatregelen met betrekking tot CO2-reductie en vergroening zullen alleen maar toenemen. Ondanks de economische impact van het coronavirus, blijven klimaatmaatregelen van kracht. Zo kondigde het kabinet begin april aan toch de productie van kolencentrales te verlagen. Wat vaststaat is dat het voor organisaties niet zal lonen lang te wachten met verduurzaming. In het kader van toekomstige verduurzamingsmaatregelen is dit een goed moment om de mogelijkheden bij energiecontracten te evalueren. Guth: “Lage inkoopprijzen nu deels vastleggen geeft organisaties meer speelruimte om te investeren in groene stroom of vergroeningsinitiatieven die zich op termijn terugbetalen. Denk aan zonnepanelen bijvoorbeeld, die een deel van de energiebehoefte van organisaties zelf kan opvangen.”

Over ENGIE Nederland
ENGIE Nederland is een services- en energiebedrijf dat de leiding neemt in duurzame verandering. ENGIE Nederland bestaat uit ENGIE Services (marktleider in technische dienstverlening) en ENGIE Energie. Als één ENGIE spelen wij op een verantwoorde manier in op maatschappelijke ontwikkelingen en maken we de weg vrij voor een nieuwe, CO2-neutrale, duurzame en digitale generatie. Onze 6.000 medewerkers helpen bedrijven, instellingen en consumenten met slimme innovatieve technische oplossingen, integrale duurzame gebiedsontwikkeling, energiezuinige smart building oplossingen, en een betrouwbare opwekking en levering van groene energie. ENGIE Nederland is onderdeel van de beursgenoteerde ENGIE Groep met wereldwijd 170.000 medewerkers en een omzet van 60,1 miljard euro in 2019.

Meer informatie vindt u op www.engie-zakelijk.nl.

ENGIE Zakelijk Persdesk
Yellow Communications
Sarada Sant
engie@yellow-communications.com
www.engie-zakelijk.nl
Laatste van ENGIE
Port of Den Helder: van fossiele thuishaven naar levensader voor de energietransitie

AVK Plastics als eerste bedrijf in Nederland op de Road2Green van ENGIE

ENGIE: nog geen verplicht energielabel C voor meerderheid kantoorgebouwen
Verstreken tijd: 1 jaar en 95 dagen

Logo Clarity Benelux
ENGIE contact

Logo ENGIE

ENGIE sociaal

ENGIE tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.
Logo NTT DATA
Logo Barracuda Networks