www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (1 jaar en 142 dagen geleden)

CSR Advies: ‘Cyberweerbaarheid IACS in Nederland onvoldoende op orde’

De Cyber Security Raad vindt dat er werk aan de winkel is om de cyberweerbaarheid van Industrial Automation & Control Systems (IACS) in de vitale infrastructuur op orde te krijgen en dat organisaties hier ondersteuning bij moeten krijgen. De Nederlandse samenleving moet kunnen vertrouwen op de veiligheid en continuïteit van de vitale infrastructuur. IACS zijn meet- en regelsystemen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat onze sluizen en bruggen functioneren, energie en gas worden gedistribueerd, drinkwater wordt gereinigd, nucleair materiaal wordt verwerkt, treinen op bestemming komen, containers worden vervoerd en liften functioneren. “Daarmee zijn IACS cruciaal voor de veiligheid en continuïteit van de vitale infrastructuur in Nederland. We moeten erop kunnen vertrouwen dat de cyberweerbaarheid van IACS op orde is. Er is voortdurend aandacht nodig om de IACS van de vitale processen op orde te houden of te brengen”, stelt Claudia de Andrade-de Wit, lid van de raad namens CIO Platform en CIO, director Digital & IT Port of Rotterdam en bestuurslid CIO Platform.

De conclusie van de raad is mede gebaseerd op onderzoek dat Gartner in opdracht van de raad heeft uitgevoerd en is de strekking van het Advies inzake digitale veiligheid van Industrial Automation & Control Systems (IACS) in de vitale infrastructuur van Nederland dat de raad vandaag heeft gepubliceerd en aangeboden aan de betrokken bewindspersonen en toezichthouders. Het advies bevat drie maatregelen die in onderlinge samenhang zorg moeten dragen voor meer inzicht, overzicht en robuustheid van de IACS en daarmee de digitale veiligheid van onze samenleving.

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2019 toont aan dat maatschappelijke en economisch ontwrichting op de loer ligt als gevolg van de permanente digitale dreigingen. Een verstoring van de vitale infrastructuur kan grote ontwrichtende gevolgen hebben voor de samenleving digitalisering. In een recent rapport concludeert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat we hier onvoldoende op zijn voorbereid. Zo blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer dat de digitale weerbaarheid van onze waterkeringen op dit moment niet conform planning loopt, terwijl de overheid hierin een regie- en voorbeeldrol heeft. De toenemende connectiviteit van IACS in combinatie met verouderde systemen (legacy) maken de vitale infrastructuur kwetsbaar voor onopzettelijke uitval en voor kwaadwillende actoren. Het is dan ook voorstelbaar dat er in de toekomst gecoördineerde, gelijktijdige aanvallen zullen plaatsvinden op de vitale infrastructuur. In Nederland waarschuwt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) dat statelijke actoren proberen om zich toegang te verschaffen tot onze vitale processen.

In het kader van de bescherming van onze vitale infrastructuur spelen IACS een essentiële rol. Op dit moment gaat vooral aandacht uit naar ICT en hebben IACS nauwelijks prioriteit, terwijl de levensduur van IACS vele malen langer is en de systemen voornamelijk worden ingezet om de infrastructuur van Nederland te bedienen. Omdat IACS vaak indirect gekoppeld zijn aan het internet, kan een eventuele digitale aanval grote gevolgen hebben. Het uitbuiten van kwetsbaarheden in IACS kan zelfs tot grote economische schade en maatschappelijke ontwrichting leiden. De huidige Corona-crisis onderstreept de urgentie van cybersecurity; vitale diensten moeten kunnen blijven functioneren.

Om alle maatregelen uit het advies goed door te kunnen voeren benadrukt Claudia de Andrade-de Wit dat het belangrijk is om de samenwerking tussen alle betrokken partijen op het gebied van cybersecurity te verstevigen. “De raad ziet in zijn algemeenheid graag dat er meer regie op samenwerking gaat komen om onze cyberweerbaarheid te verhogen en wil dat het komende kabinet daarop gaat inzetten in combinatie met de invoering van een meerjarenprogrammering en dekkende financiering.”

Contactpersoon voor de Cyber Security Raad is Heidi Letter, communicatieadviseur, 06- 25736468.

Achtergrondinformatie over de Cyber Security Raad (CSR):
De CSR is een nationaal en onafhankelijk strategisch adviesorgaan van het kabinet en via het kabinet ook het bedrijfsleven als het gaat om cybersecurity in Nederland en is samengesteld uit hooggeplaatste vertegenwoordigers uit de publieke, private en wetenschappelijke sector. Door deze unieke samenstelling bekijkt de raad de nationaal strategische cybersecurity-uitdagingen vanuit meerdere invalshoeken en worden gewogen strategische adviezen aan het kabinet en het bedrijfsleven gegeven. Daarbij houdt de raad oog voor de economische kansen die cybersecurity ons land kan bieden.
Laatste van Cyber Security Raad (CSR)
‘Digitale autonomie Nederland staat onder druk’

CSR adviseert €833 miljoen voor een integrale aanpak voor cyberweerbaarheid

“Zonder inzet nieuwe technologieën is cyberweerbaarheid niet te garanderen”
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Verstreken tijd: 1 jaar en 142 dagen
Cyber Security.. contact

Logo Cyber Security Raad (CSR)

Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Experis