Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: AxiCom

LANCOM voorziet Europese mogelijkheden voor licentievrij gebruik van 6 GHz-spectrum voor Wi-Fi

Aken – De Amerikaanse toezichthouder FCC (Federal Communications Commission) heeft afgelopen donderdag unaniem besloten om het 6 gigahertz-frequentiebereik te openen voor licentievrij gebruik door Wi-Fi 6. Met ongeveer 1.200 megahertz aan additioneel spectrum zal op termijn vijf keer zoveel spectrum beschikbaar zijn voor datatransmissie. Voor Ralf Koenzen, oprichter van LANCOM, is dit een duidelijk signaal dat draadloze technologie belangrijk is voor innovatie en digitale participatie. Daarnaast kan het beleid als voorbeeld dienen voor Europa.

Vooral nu, in tijden van de Corona-crisis, zijn we er elke dag getuige van hoe Wi-Fi ons dagelijks leven op veel gebieden in stand houdt. Of het nu gaat om leren en werken op afstand of om een virtueel bezoek aan de dokter, niets van dit alles is mogelijk zonder Wi-Fi. Zeker met het oog op de exponentiële groei van eindapparaten en data-intensieve toepassingen hebben we hiervoor bandbreedte en daardoor meer spectrum nodig.

Met het extra spectrum geeft de VS de huidige Wi-Fi-standaard Wi-Fi 6 een enorme prestatieboost. Wi-Fi 6E (Enhanced), zoals het officieel heet, brengt Wi-Fi op gelijke hoogte met de mobiele telefoniestandaard 5G qua transmissiesnelheden en latency. Uit deze ontwikkeling zullen volledig nieuwe toepassingsscenario's voortvloeien, bijvoorbeeld in realtime toepassingen zoals virtual reality. Consumenten profiteren van gigabit-Wi-Fi in gebieden waar veel gebruikers zijn, zoals collegezalen of voetbalstadions.

“Het besluit van de Amerikaanse toezichthouder FCC is een mijlpaal voor de toekomst van de Wi-Fi-technologie. De opening van het 6 gigahertz-frequentiebereik onderstreept het belang van licentievrije draadloze technologieën voor consumenten en bedrijven. In tegenstelling tot licentiegebaseerde mobiele communicatie is dataverkeer via Wi-Fi gratis. Het spectrum zal met ongeveer 1.200 MHz (5925-7125 MHz) toenemen. Het feit dat dit in de VS is goedgekeurd, is een duidelijk teken dat Wi-Fi een belangrijke technologie is voor innovatie en digitale participatie, iets wat we ook in Europa nodig hebben”, aldus Ralf Koenzen, oprichter van LANCOM.

De bal ligt nu bij Europa
Kortom, Wi-Fi 6E is een historische stap op weg naar de ‘draadloze gigabit-samenleving’. De VS heeft het voortouw genomen. Nu moet Europa het voorbeeld volgen om ervoor te zorgen dat consumenten en bedrijven zo snel mogelijk de vruchten kunnen plukken van Wi-Fi 6E. Hoewel het coördinatieproces in Europa van nature complexer is, zou de lancering al in het voorjaar van 2021 kunnen plaatsvinden. De betrokken nationale instanties en gerelateerde werkgroepen zijn druk bezig om de laatste puntjes op de i te zetten.

Met ongeveer 500 megahertz (5925-6425 MHz) zal het geplande extra spectrum minder omvangrijk zijn dan in de VS. Desalniettemin is dit een signaal voor de toekomst. Zeker gezien het feit dat de laatste uitbreiding van het licentievrije frequentiebereik meer dan vijftien jaar geleden plaatsvond.

Het uitgebreide commentaar van Ralf Koenzen over het besluit van de FCC is hier in het Engels beschikbaar.

Over LANCOM Systems:
LANCOM Systems GmbH is een leidende Europese fabrikant van netwerk- en security-oplossingen voor het bedrijfsleven en de publieke sector. Het portfolio bevat hardware (WAN, LAN, WLAN, Firewalls), virtuele netwerkcomponenten en cloud-gebaseerd software-defined networking (SDN). De ontwikkeling en productie van software en hardware vinden voornamelijk plaats in Duitsland, evenals de hosting van het netwerkbeheer. LANCOM besteedt veel aandacht aan betrouwbaarheid en veiligheid. Het bedrijf garandeert dat zijn producten vrij zijn van ‘achterdeuren’ en is lid van “IT Security Made in Germany”, een initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken.

LANCOM werd opgericht in 2002 en heeft zijn hoofdkantoor in Würselen bij Aken. Klanten zijn onder meer mkb, overheidsinstellingen, instituties en grote bedrijven uit de hele wereld. Sinds de zomer van 2018 is het bedrijf een zelfstandige dochteronderneming binnen de in München gevestigde technologiegroep Rohde & Schwarz.
Laatste van LANCOM Systems
Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

LANCOM Systems benoemt Ajin Ku als Regional Manager Benelux

LANCOM XS-5116QF: verdere uitbreiding Aggregation Switch-portfolio
LANCOM Systems contact

Logo LANCOM Systems

+49 (0) 2405 49936-243
  pers@lancom.eu
  www.lancom.eu
LANCOM Systems sociaal

LANCOM Systems tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV