Herken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: AxiCom

LANCOM voorziet Europese mogelijkheden voor licentievrij gebruik van 6 GHz-spectrum voor Wi-Fi

Aken – De Amerikaanse toezichthouder FCC (Federal Communications Commission) heeft afgelopen donderdag unaniem besloten om het 6 gigahertz-frequentiebereik te openen voor licentievrij gebruik door Wi-Fi 6. Met ongeveer 1.200 megahertz aan additioneel spectrum zal op termijn vijf keer zoveel spectrum beschikbaar zijn voor datatransmissie. Voor Ralf Koenzen, oprichter van LANCOM, is dit een duidelijk signaal dat draadloze technologie belangrijk is voor innovatie en digitale participatie. Daarnaast kan het beleid als voorbeeld dienen voor Europa.

Vooral nu, in tijden van de Corona-crisis, zijn we er elke dag getuige van hoe Wi-Fi ons dagelijks leven op veel gebieden in stand houdt. Of het nu gaat om leren en werken op afstand of om een virtueel bezoek aan de dokter, niets van dit alles is mogelijk zonder Wi-Fi. Zeker met het oog op de exponentiële groei van eindapparaten en data-intensieve toepassingen hebben we hiervoor bandbreedte en daardoor meer spectrum nodig.

Met het extra spectrum geeft de VS de huidige Wi-Fi-standaard Wi-Fi 6 een enorme prestatieboost. Wi-Fi 6E (Enhanced), zoals het officieel heet, brengt Wi-Fi op gelijke hoogte met de mobiele telefoniestandaard 5G qua transmissiesnelheden en latency. Uit deze ontwikkeling zullen volledig nieuwe toepassingsscenario's voortvloeien, bijvoorbeeld in realtime toepassingen zoals virtual reality. Consumenten profiteren van gigabit-Wi-Fi in gebieden waar veel gebruikers zijn, zoals collegezalen of voetbalstadions.

“Het besluit van de Amerikaanse toezichthouder FCC is een mijlpaal voor de toekomst van de Wi-Fi-technologie. De opening van het 6 gigahertz-frequentiebereik onderstreept het belang van licentievrije draadloze technologieën voor consumenten en bedrijven. In tegenstelling tot licentiegebaseerde mobiele communicatie is dataverkeer via Wi-Fi gratis. Het spectrum zal met ongeveer 1.200 MHz (5925-7125 MHz) toenemen. Het feit dat dit in de VS is goedgekeurd, is een duidelijk teken dat Wi-Fi een belangrijke technologie is voor innovatie en digitale participatie, iets wat we ook in Europa nodig hebben”, aldus Ralf Koenzen, oprichter van LANCOM.

De bal ligt nu bij Europa
Kortom, Wi-Fi 6E is een historische stap op weg naar de ‘draadloze gigabit-samenleving’. De VS heeft het voortouw genomen. Nu moet Europa het voorbeeld volgen om ervoor te zorgen dat consumenten en bedrijven zo snel mogelijk de vruchten kunnen plukken van Wi-Fi 6E. Hoewel het coördinatieproces in Europa van nature complexer is, zou de lancering al in het voorjaar van 2021 kunnen plaatsvinden. De betrokken nationale instanties en gerelateerde werkgroepen zijn druk bezig om de laatste puntjes op de i te zetten.

Met ongeveer 500 megahertz (5925-6425 MHz) zal het geplande extra spectrum minder omvangrijk zijn dan in de VS. Desalniettemin is dit een signaal voor de toekomst. Zeker gezien het feit dat de laatste uitbreiding van het licentievrije frequentiebereik meer dan vijftien jaar geleden plaatsvond.

Het uitgebreide commentaar van Ralf Koenzen over het besluit van de FCC is hier in het Engels beschikbaar.

Over LANCOM Systems:
LANCOM Systems GmbH is een leidende Europese fabrikant van netwerk- en security-oplossingen voor het bedrijfsleven en de publieke sector. Het portfolio bevat hardware (WAN, LAN, WLAN, Firewalls), virtuele netwerkcomponenten en cloud-gebaseerd software-defined networking (SDN). De ontwikkeling en productie van software en hardware vinden voornamelijk plaats in Duitsland, evenals de hosting van het netwerkbeheer. LANCOM besteedt veel aandacht aan betrouwbaarheid en veiligheid. Het bedrijf garandeert dat zijn producten vrij zijn van ‘achterdeuren’ en is lid van “IT Security Made in Germany”, een initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken.

LANCOM werd opgericht in 2002 en heeft zijn hoofdkantoor in Würselen bij Aken. Klanten zijn onder meer mkb, overheidsinstellingen, instituties en grote bedrijven uit de hele wereld. Sinds de zomer van 2018 is het bedrijf een zelfstandige dochteronderneming binnen de in München gevestigde technologiegroep Rohde & Schwarz.
Laatste van LANCOM Systems
LANCOM XS-6128QF: nieuw vlaggenschip voor het Aggregation Switch-portfolio

LANCOM Management Cloud is best beoordeelde netwerkbeheeroplossing in Professional User Rating IT Operations

LANCOM voor de vijfde keer op rij VPN-kampioen in techconsult Professional User Rating 2021
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Techone breidt verder uit met overname IT-bedrijf Lancom

Duurzaamheid moet dringende prioriteit worden voor telecombedrijven

Met het online programma ‘HR de Baas’ krijgt elk mkb-bedrijf zijn HR-administratie op orde

Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland

Avit Group ondersteunt Houthoff in professionaliseringsslag van telefonie- en videoconference-omgeving

Poly’s DECT-headsets bieden ultieme betrouwbaarheid en helderheid in alle gesprekken

NL Leert Door stelt 4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor technische opleiders

CmCloudContainer: softwarelicenties direct online beschikbaar door koppeling aan ERP of e-commerce systeem

Industriesector is meer bij de tijd op het gebied van ICT dan andere sectoren

Barracuda Email Threat Scanner detecteert miljoenen aanvallen die worden gemist door de bestaande beveiligingsoplossingen

Unisys ondersteunt Lenovo bij Internet of Things-oplossingen

Razer Kiyo Pro brengt professionele beeldkwaliteit naar videomeetings en streaming

SentinelOne officiële cyberbeveiligingspartner van Aston Martin Cognizant Formula One-team

Gedetecteerde cyberdreigingen stijgen met 20% tot meer dan 62,6 miljard in 2020

Online Payment Platform voegt Mike Palm en Victor Menger toe aan management team

EDB sluit succesvol jaar van hypergroei af

Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd
LANCOM Systems contact

Logo LANCOM Systems

+49 (0) 2405 49936-243
  pers@lancom.eu
  www.lancom.eu
LANCOM Systems sociaal

LANCOM Systems tweets

Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo Cloud ÉÉN
Logo BarTrack
Logo Maunt
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Northwave
Logo MCS B.V.
Logo RoSecure
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Red Hat, Inc.
Logo Pegasystems
Logo Vertiv
Logo Techleap.nl