www.marcommit.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

Strategische personeelsplanning meer dan ooit een zaak van à la carte

Gerard Evers: “Lijnmanager en HR-manager hebben elkaar nodig voor de juiste invulling van toekomstige personeelsbehoefte”

De juiste persoon op de juiste stoel. Geen lege stoelen en geen twee personen op dezelfde stoel. Niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen. Dat is waar het om draait in strategische personeelsplanning (SPP), een essentieel HR-thema waarover Gerard Evers nu zijn vierde boek presenteert. In Strategische personeelsplanning à la carte laat hij zien dat in 30 jaar SPP-denken een à la carte-aanpak meer dan ooit van belang is, waarbij lijnmanager en HR-manager elkaar voortdurend moeten vinden.

Evers was in 1993 co-auteur van het standaardwerk Effectieve personeelsplanning, waarin de nog altijd veel toegepaste HR3P-methode werd geïntroduceerd. In twee opvolgende titels uit 1999 en 2014 voegde Evers daar inzichten aan toe over flexibilisering, vergrijzing en mobiliteit, drie thema’s die sindsdien alleen maar dominanter zijn geworden op de arbeidsmarkt. Het zijn redenen waarom strategische personeelsplanning niet altijd gemakkelijk van de grond komt, zegt Evers, ook al is de noodzaak ervan groot. Een organisatie die kampt met onvervulde vacatures of juist boventalligheid opereert immers minder slagvaardig.

“Het is logisch dat het niet meevalt”, aldus Evers, voor wie strategische personeelsplanning als een rode draad door zijn werkzame leven loopt. “SPP is een complexe activiteit en vereist een duidelijke visie op de langetermijnstrategie van de organisatie. Deze visie is weer gekoppeld aan externe ontwikkelingen, die vaak erg onvoorspelbaar zijn. En ook organisaties zelf veranderen, de laatste jaren sneller dan ooit. In het mondiale krachtenveld van vandaag wordt steeds scherper aan de wind gezeild als het gaat om kwaliteit en kosten van arbeid. Een extra complicatie is de toenemende functiedynamiek: de gemiddelde levensduur van functies neemt af.”

Volgens Evers betekent dit dat SPP bij uitstek een terrein is waarop lijnmanager en HR-manager elkaar moeten vinden. “Je kunt niet plannen zonder inzicht in de huidige kwantiteit en kwaliteit van het beschikbare personeel en de verwachte dynamiek daarbinnen.

Daarnaast komt de toekomstige strategische personeelsbehoefte, bepaald door toekomstige omzet en interne beleidskeuzen. Die twee moet je matchen. Omdat de omgeving waarin organisaties actief zijn tegenwoordig zo turbulent is, is het zaak om SPP nog eens in nieuw licht te plaatsen. Daarom dit nieuwe boek. Wat goed is uit oudere boeken, blijft behouden. Wat nieuw is: het à la carte denken. SPP kent vele maten en soorten. Soms pragmatisch, soms professioneel. Die gedachtelijn heb ik in dit boek nadrukkelijk aangehouden. Het is ‘voor elk wat wils’.”

Strategische personeelsplanning à la carte kenmerkt zich daardoor als studieboek voor de diverse HR-opleidingen, maar ook als handboek voor de praktijk van HRM. Het boek bevat doorlopend cases, voorbeelden en toelichtingen die bedoeld zijn om in de praktijk met deze benadering goed aan de slag te kunnen gaan – van de voorbereidingsfase, de studie van externe ontwikkelingen en de huidige formatie naar de blik op de toekomstige formatie, een analyse van de huidige bezetting, de externe arbeidsmarkt en de verwachte bezetting. Het boek sluit af met een overzicht van oplossingsrichtingen en aanbevelingen.

Over de auteur
Dr. Gerard Evers was na zijn opleiding econometrie 20 jaar werkzaam aan universiteiten in Groningen en Tilburg (Personeelwetenschappen). Daarna volgde een periode van tien jaar bij para-universitaire onderzoeksinstituten, waar Evers zijn SPP-inzichten in diverse onderzoeks- en adviestrajecten doorontwikkelde. Tijdens zijn aanstelling als hoogleraar Human Capital Valuation besteedde hij veel aandacht aan het kwantificeerbaar maken van de effecten van personeelsbeleid. Ook in zijn huidige adviespraktijk als ondernemer en directeur van Evers Euro-HRM bv is SPP een belangrijk aandachtsgebied.

Algemene informatie: Titel: Strategische Personeelsplanning a la carte. Prijs: € 39,95 (incl. btw) ISBN: 9789462156821. Auteur: Dr. Gerard Evers. Bestellen bij PWnet.nl/boeken of de erkende boekhandel.

Noot voor de redactie
Wilt u een recensie-exemplaar ontvangen van Strategische Personeelsplanning a la carte, een interview met de auteur houden of een artikel over dit onderwerp publiceren: Dan horen we graag van u!

Meer informatie: Sandra Britsemmer
Mail: sandrabritsemmer@vakmedianet.nl
Telefoonnummer: 088 58 40 945
Laatste van Vakmedianet B.V.
Nick van Dam: ‘Het gaat om high-tech en high-touch’

Agile expert Mike Hoogveld: “De toekomst is onvoorspelbaar, maar je kunt je er wel op voorbereiden.”

Strategische personeelsplanning meer dan ooit een zaak van à la carte
Vakmedianet B... contact

Logo Vakmedianet B.V.

Vakmedianet B... sociaal

Vakmedianet B... tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope