Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Houten, The Netherlands, 21 April 2020 - De omzet uit televisie- en videodiensten in Nederland groeide met 3,2 procent naar EUR 2,24 miljard in 2019, waarbij de omzet uit Over the Top (OTT) videodiensten, zoals Netflix, steeg naar EUR 350 miljoen. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde Dutch TV-Video Market rapport van Telecompaper over de Nederlandse TV-video markt in het vierde kwartaal van 2019. Voor 2020 verwacht Telecompaper een positieve invloed op de omzet uit OTT-videodiensten door de komst van Disney+ en in minder mate door Apple TV+, terwijl de coronacrisis ertoe kan bijdragen dat huishoudens minder snel tv-abonnementen opzeggen en eventueel nog meer OTT-videodiensten gaan stapelen.

Uit het rapport blijkt verder dat het aandeel van OTT-videodiensten groeide naar bijna 16 procent in 2019 vergeleken met 13 procent in 2017, voornamelijk door de groeiende omzetten van Netflix en Videoland. In het laatste kwartaal van 2019 komt daar ook nog Disney+ bij, dat in één kwartaal het langer in Nederland actieve Amazon Prime Video voorbijschoot.

Netflix op drie, na Ziggo en KPN
Ziggo is de grootste TV-video aanbieder van Nederland met een marktaandeel van 47,3 procent in 2019, dalende van meer dan 49 procent in 2018. KPN is nummer twee met 25,4 procent na een kleine marktaandeel groei in 2018 en Netflix volgt met 11,3 procent ook na een kleine groei in 2019. Na de top drie volgen de traditionele tv-aanbieders Canal Digitaal en Caiway met 3,5 procent en 2,3 procent en is Videoland de tweede OTT-video speler in Nederland met iets meer dan 2 procent marktaandeel.

Uit het rapport blijkt verder dat de omzet uit basis tv-abonnementen de belangrijkste bron van omzet is met meer dan 55 procent gevolgd door SVOD-diensten (inclusief Ziggo's Movies & Series dienst) met 18,1 procent na 10 procent omzetgroei vergeleken met 2018.

Naast de positieve invloed van Disney+ en Apple TV+ voor de omzet uit OTT-videodiensten is de verwachting dat de komst van de Nederlandse webshop van Amazon in maart 2020 zal leiden tot meer gebruikers en omzet van Prime Video. Prime Video is het gratis onderdeel van de Amazon Prime dienst die nu wordt aangeboden voor EUR 2,99 per maand.

Een ander (negatief) effect van de coronacrisis is te verwachten voor premium sport aanbieders Fox Sports en Ziggo Sport Totaal aangezien die diensten volledig afhankelijk zijn van live sport evenementen, die op dit moment niet meer plaatsvinden en uitgesteld worden tot in- (voetbalcompetities) en na de zomer (Tour de France, andere wielrenwedstrijden) of zelfs tot 2021 zoals de Olympische Spelen en het Europees Kampioenschap Voetbal.

Voor de redactie
Het
Dutch TV-Video Market 2019-Q4-rapport analyseert de ontwikkelingen in het vierde kwartaal van 2019 en voorgaande kwartalen op de Nederlandse markt voor televisie en video diensten. Het rapport focust op omzet behaald uit het aanbieden van betaal tv diensten en OTT video diensten. Er worden meer dan 25 bedrijven meegenomen in de analyse waaronder tv aanbieders Ziggo, KPN, Delta, Caiway, Canal Digitaal, T-Mobile and Tele2, premium TV aanbieders Film1, Fox Sports en Ziggo Sport Totaal en OTT video aanbieders zoals Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+ en Pathé© Thuis. Het rapport kost EUR 995 voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Tim Poulus
Senior financieel analist
Email: tim@telecompaper.com

Of

Kamiel Albrecht
Senior research analist
Email: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dell Boomi
Logo Rubix
Logo OutSystems