www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 58 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

Hestia gaat Covid Sneltest Service leveren voor bedrijven

Proactief testen bevordert veilig hervatten bedrijfsvoering

Losser, 21 april 2020 - Op advies van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) worden momenteel vooral mensen in de zorg op het coronavirus getest. De vraag en noodzaak voor het bedrijfsleven neemt echter ook toe. Vanuit economisch oogpunt willen velen de werkzaamheden weer hervatten. Om bedrijven hierbij te helpen dit op een verantwoorde wijze manier te doen, komt Hestia CSC met de Covid Sneltest Service, die op de bedrijfslocatie kan worden uitgevoerd.

In lijn met het advies van het RIVM heeft de overheid zijn testcapaciteit recent opgeschaald tot maximaal 29.000 coronatests per dag, waarbij de focus de komende periode op de zorg ligt. Dit aantal is veruit onvoldoende om op termijn ook andere doelgroepen, waaronder het bedrijfsleven, te kunnen testen. Hestia introduceert om die reden de Covid Sneltest Service voor bedrijven, waarmee inzichtelijk kan worden gemaakt of een medewerker besmet is met het coronavirus, en of hij/zij besmet is geweest en mogelijke immuniteit heeft opgebouwd.

Xander Schurink, Directeur bij Hestia CSC: “Met de Covid Sneltest Service willen we bedrijven helpen te bepalen welke werknemers verantwoord inzetbaar zijn, met inachtneming van geldende maatregelen, zodat zij hun bedrijfsactiviteiten op een veiliger manier kunnen hervatten. Dit geeft werkgever en werknemers vertrouwen en gemoedsrust.”

Covid Sneltest Service voor bedrijven
Hestia CSC levert de Covid Sneltest Service voor bedrijven als een dienst samen met zijn partners door heel Nederland. Naast een betrouwbare COVID-19 testkit met instructies, is een protocol voor de inzet van de test ontwikkeld op basis van de WHO-standaard. Als een interne bedrijfsarts ontbreekt, wordt er een gediplomeerd medisch team meegeleverd voor uitvoering van de tests. Daarnaast wordt er telefonische ondersteuning en advies rondom de inzet en opvolging geboden.
Centraal binnen de service staat de COVID-19 testkit. Hiervan zijn er al veel soorten op de markt, waarvan de kwaliteit en betrouwbaarheid sterk uiteen lopen. Hestia gebruikt de in Duitsland ontwikkelde professionele NADAL® COVID-19 IgG/IgM Rapid Test. Voor deze test is één bloeddruppel nodig en na slechts 10 minuten is de uitslag bekend.

De test heeft een hoge diagnostische sensitiviteit, waarbij 99,9 procent terecht positief wordt bevonden (besmet). De test heeft ook een hoge totale diagnostische specificiteit: 99,5 procent wordt terecht gezond bevonden (niet besmet). De nauwkeurigheid van de test bedraagt 99,6 procent.
De NADAL® COVID-19 IgG/IgM test kan tot enkele maanden na het doorlopen van de ziekte aantonen of een medewerker besmet is geweest. Iets dat op dit moment onmogelijk is met een COVID-19 RT-PCR Test, die in laboratoria wordt uitgevoerd. Een positieve uitslag garandeert overigens geen volledige immuniteit. Hiervoor lopen wereldwijd nog diverse onderzoeken.

Testen of afwachten
De testrichtlijnen voor het coronavirus vanuit het RIVM lijken op de korte termijn onveranderd te blijven, evenals het thuiswerkadvies voor werknemers die geen cruciaal beroep uitoefenen. Dit brengt veel werkgevers in een lastige positie tussen het optimaal in stand houden van hun bedrijfsactiviteiten en het waarborgen van de gezondheid van hun personeel.
“De Covid Sneltest Service biedt zowel bedrijven als medewerkers meer inzicht in coronavirusbesmetting en is een betrouwbaar middel om verdere verspreiding van het virus te voorkomen,” besluit Schurink. “Dat inzicht is cruciaal om de Nederlandse economie weer in beweging te krijgen. Wij willen bedrijven met deze service de mogelijkheid geven om samen met hun medewerkers op een verantwoorde manier keuzes te maken om weer aan de slag te kunnen gaan, uiteraard met inachtneming van hygiëneregels en anderhalve meter afstand.”

De Covid Sneltest Service is vanaf heden beschikbaar. De prijs is afhankelijk van het testvolume en de aanvullende diensten.

Meer informatie over de Covid Sneltest Service voor bedrijven: www.covid-sneltest.nl.

** Bijschrift foto: Xander Schurink, Directeur bij Hestia CSC

Over Hestia CSC
Hestia CSC is opgericht als een Shared Service Center voor de hart- en vaatsector met een focus op de trombosedienstverlening, en is een partner van trombosediensten en VVT-instellingen in Nederland en in het buitenland. Sinds de coronacrisis levert het bedrijf ook een Covid Sneltest Service voor zorginstellingen en bedrijven.

Meer informatie: www.hestia-csc.com.

Meer informatie NADAL® COVID-19 test
IgG: sensitiviteit >99,9% & specificiteit 99,5%, nauwkeurigheid 99,6%
IgM: sensitiviteit >91,8% & specificiteit 99,2%, nauwkeurigheid 97,8%