www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureau

App koppelt wijkbewoners aan elkaar in corona-tijd

Nieuw initiatief Humanitas en mobiel platform Close in Rotterdam-Zuid om elkaar te helpen

Rotterdam, 16 april 2020 - Welzijnsorganisatie Humanitas en start-up Close hebben een mobiele app ontwikkeld om wijkbewoners met elkaar in contact te brengen in Rotterdam-Zuid. Via het Close-platform kunnen inwoners uit Feijenoord aangeven of ze willen helpen met boodschappen doen, het bezorgen van medicijnen, huiswerkbegeleiding of andere kleine karweitjes. Vervolgens worden wijkbewoners met elkaar gematcht zodat niemand nog om hulp verlegen zit door de maatregelen tegen het coronavirus.

Vragen om hulp
Het corona-virus raakt ons allemaal en zorgt ervoor dat we meer geïsoleerd zijn dan ooit. Dat zijn ouderen met een zwakke gezondheid, mensen die eenzaam zijn maar ook kinderen die extra huiswerkbegeleiding nodig hebben. Om deze groep mensen te helpen, ontwikkelden Humanitas en start-up Close een mobiele app waarin buurtgenoten snel een helpende hand kunnen bieden aan iemand bij hen in de wijk. Bijvoorbeeld voor boodschappen, een praatje maken (al dan niet online) met mensen of het bezorgen van maaltijden.

Hoe werkt het?
Inwoners uit Rotterdam-Feijenoord kunnen zich via de Close-app aanmelden als vrijwilliger. Via een paar eenvoudige vragen in de app geven ze aan wat ze kunnen betekenen voor anderen in de wijk. Na registratie van deze gegevens worden buurtgenoten die willen helpen benaderd door een medewerker van Humanitas voor de verdere stappen. Vervolgens wordt de match gemaakt met een actuele hulpvraag: snel, veilig en altijd in de buurt.

Na registratie biedt de app ook ander gemak door middel van pushberichten. Denk aan het versturen van persoonlijke bedankjes, antwoorden op veelgestelde vragen maar wordt ook nuttige, actuele informatie over het Coronavirus met elkaar gedeeld.

Anton van den Beukel, Stichting Humanitas gebied Feijenoord: “We krijgen in deze tijd wekelijks gemiddeld 400 hulpvragen en het is een enorme logistieke puzzel om zoveel mensen tegelijk te helpen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen best bereid zijn om om iets voor iemand uit de buurt te doen. Met de Close-app kunnen we makkelijk buurtgenoten aan elkaar koppelen en vraag en aanbod bij elkaar brengen. Via een paar vragen in de app weten wij wie wat wil doen en daarna is het zo geregeld.”

Oprichter en CEO van Close Kiliaan Toorenaar: “We zijn blij dat we met onze technologie op deze manier een steentje bij kunnen dragen in deze onzekere periode. Humanitas kan met ons platform nu binnen no-time geïnteresseerde buurtgenoten vinden en mobiliseren om een groep te helpen die het erg zwaar heeft. We helpen dan ook graag andere wijken in Nederland die met soortgelijke vraagstukken kampen.”

NOOT VOOR DE REDACTIE

Over Close
Close heeft een mobiel marketing platform ontwikkeld waarmee organisatoren in de eventbranche een nieuw marketingkanaal hebben om bezoekers meer te laten beleven. Via een op chat gebaseerde app kan eenvoudig informatie worden gedeeld met bezoekers direct na ticketaankoop, maar ook tijdens en na events. Het Nederlandse bedrijf haalde een investering van drie miljoen euro op om verder te groeien. Producent Stage Entertainment, de Koninklijke Nederlandse Wandelbond, Sanoma en Nationaal Opera en Ballet zijn al klant. Meer informatie: www.thecloseapp.com

Voor vragen of interviewverzoeken neem contact op met:
Marieke Verhaar, Ovide Agency
marieke@ovide.agency
Laatste van Close
Kees Abrahams treedt toe tot adviesraad Nederlandse startup Close

App koppelt wijkbewoners aan elkaar in corona-tijd
Close contact

Logo Close

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dell Boomi
Logo Rubix
Logo OutSystems