Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Organisaties niet goed voorbereid op ransomware, oordelen IT’ers

Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware én de impact kan dan groot zijn. Dit geven IT’ers aan in het 2020-securityonderzoek van AG Connect ‘Reageren op ransomware’, wat is uitgevoerd vlak voordat de coronacrisis uitbrak in Nederland.

IT’ers hebben wel uiteenlopende maatregelen tegen ransomware genomen voor hun organisaties. Deze bescherming komt echter grotendeels neer op traditionele IT-security, met name back-up en antivirus. Ondertussen evolueert ransomware door, om antivirus te omzeilen en bijvoorbeeld pas losgeld te eisen als ook back-ups zijn gegijzeld. Andere mogelijke tegenmaatregelen blijken minder populair.

Heeft al toegeslagen

Bijna driekwart van de IT’ers denkt dat ransomware hun organisaties kan raken. Minder dan één tiende denkt dat dit níet zo is. Daarnaast antwoordt iets meer dan één tiende ‘weet niet’ op de vraag of hun organisatie geraakt kan worden door ransomware. Opvallend genoeg geeft een minderheid van ongeveer één twintigste aan dat ransomware bij hun al heeft toegeslagen.

De bevraagde IT’ers voorzien grote impact voor bedrijven en instellingen als die geraakt worden door ransomware. Ruim twee derde ziet dit als behoorlijk tot zeer schadelijk, en minder dan één derde schat ransomware-infectie in als enigszins schadelijk voor hun organisatie. Een zeer klein deel (van nog geen één twintigste) meent dat ransomware niet schadelijk is voor hun organisaties.

Ondanks deze sombere inschatting zijn IT’ers niet allemaal bezorgd over ransomware. Minder dan een vijfde geeft aan zich zorgen te maken, en nog eens krap een vijfde is behoorlijk bezorgd. Ruim een vijfde maakt zich redelijk zorgen, en ruim een derde is enigszins bezorgd. Daarnaast staat een kleine groep van ruim één twintigste die in de enquête van AG Connect aangeeft zich géén zorgen te maken over ransomware.

Vóór thuiswerktijden al

Al voor de overgang naar massaal thuiswerken door de coronacrisis waren IT’ers er niet van overtuigd dat hun organisaties goed zijn voorbereid zijn op ransomware. Iets minder dan een vijfde meent dat er geen sprake is van goede voorbereiding bij hun organisaties. Nog geen kwart antwoordt niet te weten of hun organisatie goed voorbereid is op ransomware. Meer dan de helft geeft aan dat hun organisatie wél goed voorbereid is op een security-incident met dataversleutelende en/of systeemvergrendelende malware.

Bepalend hierbij kan het pallet aan vooraf genomen maatregelen zijn. Dit omvat een breed bereik aan middelen. De ‘meest populaire’ zoals aangegeven in de steekproef van AG Connect zijn antivirus en back-ups. Eerstgenoemde moet ransomware-infectie zien te voorkomen, terwijl laatstgenoemde vorm van databescherming dan na een infectie losgeldbetaling moet voorkomen.

Bijna driekwart van de IT’ers geeft aan dat ze frequent back-ups uitvoeren. Meer dan de helft doet aan dagelijkse back-ups, terwijl bijna een derde doorlopende back-ups laat draaien. Minder dan een tiende kiest voor wekelijkse back-ups, en een zeer kleine minderheid doet aan back-ups per maand, kwartaal of jaar.

Daarnaast heeft ruim meer dan de helft van de IT’ers een offline back-up ingericht. Dubbele back-ups zijn aanmerkelijk minder toegepast; het back-uppen van de back-up wordt bij minder dan een derde uitgevoerd en is bij iets minder dan een derde geheel niet aan de orde.

De overgrote meerderheid wijst dus antivirus en back-ups aan als genomen maatregelen tegen ransomware. Daarna volgen access control, monitoring van netwerken, netwerksegmentering, en awareness training voor werknemers. Deze middelen die ransomware-infectie kunnen voorkomen, of de impact ervan verminderen, zijn relatief minder ‘in trek’.

Voor meer informatie neem contact op met:
Jasper Bakker
Redacteur AG Connect
j.bakker@agconnect.nl of 06-53708251

AG Connect richt zich op alle IT-professionals in Nederland en brengt online nieuws en inspirerende artikelen over ontwikkelingen, innovaties en achtergronden in de IT. Naast een website, die 24/7 op elk device te volgen is, verschijnt 10 keer per jaar het magazine.Het magazine heeft een oplage van 10.000 exemplaren. Gecombineerd met online bereikt AG Connect 85.000 IT'ers in Nederland.
AG Connect is onderdeel van Sijthoff Media Groep. Het bedrijf is marktleider in vier clusters: overheid (Binnenlands Bestuur), IT (AG Connect), marcom (Adfo Groep) en kinderen/jongeren (Young and Connected met Kidsweek en 7Days). AG Connect heeft een breed kwalitatief bereik onder IT'ers.
Laatste van AG Connect bv
Jan Middendorp is IT-politicus van het jaar 2020

Organisaties niet goed voorbereid op ransomware, oordelen IT’ers

Eén op de zes IT’ers voorziet problemen bij massaal thuiswerken
AG Connect bv contact

Logo AG Connect bv

AG Connect bv sociaal

AG Connect bv tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting
Logo Infoblox
Logo Sitecore