www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (1 jaar en 105 dagen geleden)
PR: Marcommit

Grote verschillen tussen incasso-aanpak overheid en bedrijfsleven

Rotterdam – Waar veel overheidsinstanties een algemeen uitstel van betalingen toepassen, houdt het merendeel van het bedrijfsleven grotendeels vast aan een strak debiteurenbeheer. Een balans vinden tussen het beperken van de financiële schade en verantwoord incasseren van betalingen is voor de meeste financiële afdelingen de grootste uitdaging in deze coronacrisistijd. Dat blijkt uit kersvers onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn, onder 175 creditmanagers van onder andere energiebedrijven, woningcorporaties, financiële dienstverleners, gemeenten, horeca- en transport- & logistiekbedrijven.

27 procent van de ondervraagde creditmanagers biedt volledige coulance naar zogeheten schuldenaren, ongeacht of de burger of ondernemer last heeft van de coronacrisis. 37 procent van de creditmanagers biedt alleen coulance als er aantoonbaar sprake is van financiële problemen door de coronacrisis. Daarentegen geeft 25 procent van de respondenten aan geen versoepeling van debiteuren-processen toe te passen. Meer dan 80 procent van dit kwart is actief in het midden- en kleinbedrijf. Het overige deel weet nog niet wat te doen.

Omzetverlies versus betalingsproblemen
50 procent van de respondenten verwacht bij een klein deel van de klanten tijdelijke betalingsmoeilijkheden. Zo’n 30 procent van de creditmanagers voorziet bij een groot deel van hun klanten betalingsmoeilijkheden. Zodra schuldeisers hun vorderingen aan incasso- of gerechtsdeurwaardersorganisaties overdragen, verwacht driekwart van de respondenten een passende oplossing.

“Wat opvalt, is dat met name overheidsinstanties veel ruimte voor betalingsuitstel geven. Dat terwijl nu nog slechts 5 procent van de consumenten aangeeft niet tijdig te kunnen betalen vanwege de coronacrisis. Mede dankzij de steunmaatregelen van de overheid en een aangepast bestedingspatroon van minder uitgaven, zijn veel burgers gelukkig nog in staat hun rekeningen te betalen. Je zou nu al voorzichtig kunnen concluderen dat de ruimte die ontstaat door ruimhartig betalingsuitstel van de ene instantie gebruikt, wordt om andere organisaties te betalen die minder coulant zijn. Daarom pleiten wij voor maatwerk en geen generiek uitstel. Want dat laatste kan op lange duur onverhoopt veel meer problemen geven dan nodig. Zeker als er straks sprake is van een economische recessie. Kijk dus nu naar de individuele situatie van de burger en ondernemer, en bepaal op basis daarvan wat de beste betalingsoplossing is. Daarbij is samenwerking met verschillende schuldeisers van groot belang,” adviseert Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn.

Meer informatie is beschikbaar in het onderzoeksrapport.

Over het onderzoek
Dit online onderzoek onder 175 creditmanagers heeft plaatsgevonden tussen 25 maart en 6 april 2020. De respondenten zijn onder andere afkomstig van organisaties uit de financiële sector, horeca, transport en logistiek, recreatie, woningcorporaties, pensioenfondsen, zorgverzekeraars. 44 procent van de ondervraagden is werkzaam bij een organisatie met meer dan 250 medewerkers. 36 procent van de credit managers werkt bij een organisatie met 16 tot 250 medewerkers. 10 procent is afkomstig uit het kleinbedrijf met minder dan 15 medewerkers.
Laatste van Flanderijn
Nederlander kan rekeningen makkelijker betalen door gebrek aan betaalde uitjes

Flanderijn als eerste gecertificeerd voor SRCM-norm

Flanderijn en Visma | Raet sluiten partnership voor optimaliseren bedrijfsvoering
Gelekte persoonlijke info kopen is makkelijk en goedkoop

Lightspeed lanceert ‘Lightspeed Payments’ in Nederland: Een geïntegreerde betaaloplossing voor horecaondernemers om hun dagelijkse processen te vereenvoudigen

RobotWise laat op meerdere zomerscholen ruim 700 leerlingen kennismaken met technologie

Nieuw programma van Startupbootcamp en We-Rise moet komende jaren tientallen vrouwelijke ondernemers voortbrengen

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Rockwell Automation en Kezzler ontwikkelen een cloudgebaseerde oplossing voor industriële traceerbaarheid

Iraanse cybercriminele groep TA456 richt zich met social media-persona “Marcella Flores” op militaire doelwitten

DataRobot haalt 300 miljoen USD op en neemt Algorithmia over

ThoughtSpot benoemt Damien Brophy tot VP EMEA en zet regionale groei voort

TIE Kinetix verzorgt elektronische facturatie voor Rabobank
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers

De uitdagingen van een gegevensgerichte wereld

Avanade viert Pride Week met nieuw beleid voor transitie en verandering van geslachtsexpressie

Worldstream lanceert software-defined portfolio met 12 IT-oplossingen ‘as-a-service’

Voergroep Zuid vindt juiste bestuurders met GrassGreener

Licentieadapter verbindt CodeMeter met oudere licentiëringssystemen

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Kwart werknemers: “Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie”

Cybercriminelen gebruiken exotische programmeertalen
Verstreken tijd: 1 jaar en 105 dagen

Logo Marcommit
Flanderijn contact

Logo Flanderijn

088 - 209 2444
  www.flanderijn.nl
Flanderijn sociaal

Flanderijn tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric