www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau

Eerste Expertwebinar Het Houtblad zeer goed bekeken

De interesse houtbouw in de Nederlandse bouwsector is groot. Dat blijkt uit het aantal van 947 mensen dat live de uitzending volgde van een webinar over dit onderwerp. Het webinar is terug te kijken op houtwereld.nl.

Link voor terugkijken: https://www.houtwereld.nl/webinars/houtbouw-voordelen-en-feiten/

In dit Expertwebinar bespreken architect Boris Zeisser, Harry Nieman, directeur van de Nationale Database en Jan Oldenburger van Probos onder leiding van Jan Maurits Schouten, hoofdredacteur van Het Houtblad, een aantal basisaspecten van houtbouw. Zeisser kan uit rijke ervaring putten. Hij bouwt al jaren volgens het principe van ‘Biophilic Design’ dat er vanuit gaat dat gebouwen niet alleen moeten bestaan uit materialen die zo biobased, duurzaam en circulair mogelijk zijn, maar dat die gebouwen ook de bewoners en gebruikers meer in contact met de natuur moeten brengen. Hij gaat dieper in op het nog te realiseren meerlaagse woongebouw voor sociale en middenhuur De Warren in Amsterdam, een initiatief van een wooncoöperatie. Dat gebouw zal voor een groot deel uit gelamineerd en kruislaaghout bestaan.

Harry Nieman roept fabrikanten, leveranciers en bracheorganisaties van biobased materialen op om toch vooral Life Cycle Analyses (LCA) te laten maken van hun bouwproducten. De Nationale Milieudatabase is dè grondslag voor alle Milieuprestatie- en BREEAM-berekeningen. Hout als bouwmateriaal komt daar nu al heel goed in naar voren, maar dat kan nog veel nadrukkelijker. Verder benadrukt hij dat hout nu nog niet heel goed scoort op het gebied van hergebruik in vergelijking tot andere bouwmaterialen. Veel bouwhout wordt na de sloop verbrand. Nieman spoort architecten en ontwikkelaars aan om demontabeler te bouwen. Kruislaaghout en gelamineerd hout leent zich daar zeer goed voor. Deze manier van bouwen is van groot belang voor het bereiken van een circulaire economie in 2050.

De derde spreker, Jan Oldenburger van het Wageningse onderzoeksbureau Probos, vanwege de rivm-regels niet in de studio, legt per Skypeverbinding uit dat er in Europa meer dan voldoende dennenhout van goede kwaliteit is om in Nederland 25.000 woningen of meer van kruislaaghout te bouwen. Het idee dat Nederland zelfvoorzienend zou kunnen worden in de productie van kruislaaghout wijst hij van de hand. Het huidige bosareaal is groot genoeg om er duurzaam 1600 woningen per jaar uit te oogsten. Plannen van minister Carola Schouten om het aantal bomen in Nederland met minstens 10 procent uit te breiden zouden dit nog wat kunnen vergroten. Oldenburger vertelt dat er voldoende kruislaaghoutfabrieken op korte afstand van ons land zijn om in de bouwbehoefte te voorzien. Hij wijst er op dat houtbouw economische waarde geeft aan bossen, die bossen zouden wereldwijd enorm moeten groeien, volgens sommigen met een biljoen bomen, om grootschalig CO2 uit de atmosfeer te halen.

Het webinar Houtbouw, voordelen en feiten is terug te kijken op: https://www.houtwereld.nl/webinars/houtbouw-voordelen-en-feiten/

Op 14 mei is er weer een gratis expertwebinar: Bouwen met hout, hoe doe je dat? Aanmelden kan via deze link:
Laatste van Eisma Bouwmedia
Eerste Expertwebinar Het Houtblad zeer goed bekeken
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Eisma Bouwmedi.. contact

Logo Eisma Bouwmedia

+31 (0)88 – 29 44 900
  bouwmedia@eisma.nl
  www.houtwereld.nl
Eisma Bouwmedi.. sociaal

Eisma Bouwmedi.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage