www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: Lubbers De Jong

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Veel leerlingen in Nederland kunnen op dit moment geen onderwijs volgen omdat zij thuis niet beschikken over een laptop. Om hen versneld te helpen, stelt Stichting ICT Milieu op korte termijn in totaal 100 refurbished laptops beschikbaar. De laptops zijn afkomstig van het Wecycle Service Center Road2Work in Ede. Dit re-integratiebedrijf heeft op verzoek van Stichting ICT Milieu sinds vorige week het opknaptempo van oude laptops fors opgeschroefd. De eerste batch van 16 laptops is op donderdagochtend 2 april gedoneerd aan leerlingen van MBO Amersfoort.

Stichting ICT Milieu heeft gezocht naar een manier waarop zij vanuit de bestaande samenwerking met Road2Work de grootste impact kan maken. Dat bleek te zijn door een grote levering afgedankte laptops uit het bedrijfsleven in één keer te refurbishen. “‘Onze donatie helpt dus twee kanten op”, aldus Jeroen van der Tang van ICT Milieu. “De re-integranten doen waardevolle ervaring op in de sortering, demontage en hergebruik van elektrische apparaten, afkomstig van bij Wecycle aangesloten milieustraten, inzamelpartners en bedrijven. Dat vergroot hun kans op het vinden van een reguliere baan. En dankzij dit initiatief kunnen wij een bescheiden bijdrage leveren aan het gebrek aan laptops in het onderwijs.”

Binnen twee dagen nadat de scholen dicht moesten in de strijd tegen Corona (Covid-19), had 88% van de scholen al afstandsonderwijs geregeld. Toch zijn er ook zorgen: er is een groot verschil tussen de kwaliteit van thuisonderwijs per school en gezin en de ad-hoc oplossingen vergroten kansenongelijkheid van kinderen. Vanuit de digitale sector wordt op dit moment hard gewerkt om op korte termijn iedereen van de goede leermiddelen en verbindingen te voorzien.

Anton Wolzak, docent op MBO Amersfoort, is erg blij met het aanbod van ICT Milieu en de samenwerkende inzamel- en recyclingpartners. “Niet alle leerlingen van de entree-voor-anderstaligen-opleiding op het MBO-college beschikken over laptops. Daardoor is het voor hen onmogelijk om, nu de scholen gesloten zijn, thuis onderwijs te volgen. Nu kunnen onze entree-studenten hun onderwijs blijven volgen en juist voor deze kwetsbare groep is dat van het grootste belang”, aldus Wolzak.

Als sector een steentje bijdragen
Van der Tang: “Zodra bekend werd dat scholen gingen sluiten vanwege het Coronavirus, zijn wij in gesprek gegaan met onze achterban om te bekijken welke rol wij konden spelen als ICT-sector. Al snel bleek een groot probleem te liggen bij het aantal beschikbare laptops. Het is mooi om te zien dat veel ICT-bedrijven versneld een hand uitsteken en apparatuur beschikbaar stellen. Wij dragen daar als ICT Milieu graag aan bij.”

In totaal doneert Stichting ICT Milieu 100 laptops. De donatie aan MBO Amersfoort betreft de eerste 16 daarvan. ICT Milieu is momenteel in gesprek met diverse partijen om ook de overige laptops een goede bestemming te geven.

Beeldmateriaal
Foto's van de overhandiging van de laptops op de locatie van Road2Work in Ede. Vlnr: Jeroen van der Tang (ICT Milieu), Anton Wolzak (MBO Amersfoort), Ton Ezendan (Road2Re-use), Erik Schalk (Road2Work).

imageimage
Stichting ICT Milieu en Wecycle

Stichting ICT Milieu is onderdeel van branchevereniging NLdigital en organiseert met Wecycle de inzameling en verwerking van ongeveer 10 miljoen kg afgedankte ICT-apparatuur per jaar. ICT Milieu neemt de deelnemers zo veel mogelijk werk uit handen en is de spreekbuis van de ICT-sector als het op milieu aankomt. ICT Milieu is één van de zes opdrachtgevers van Wecycle, dat op meer dan 10.000 locaties de inzameling van afgedankte elektrische apparaten en lampen verzorgt en hoogwaardig laat verwerken.

Op grond van de Europese WEEE-richtlijn en Nederlandse Regeling AEEA is een producent die in Nederland elektrische apparaten op de markt brengt verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van zijn ICT-afval. Met het collectieve inzamelsysteem van ICT Milieu kun je als producent eenvoudig en efficiënt aan deze verplichting voldoen. Het operationele ICT-inzamelsysteem bij gemeenten en retail wordt in opdracht van ICT Milieu uitgevoerd door Wecycle.

Road2Work
Road2Work heeft op een bedrijfsmatige wijze leer-werkplekken ingericht waar re-integranten samen werken in de richting van betaald werk. De organisatie is een initiatief van Erik Schalk. Zijn missie is werklozen hun zelfvertrouwen en eigenwaarde teruggeven en hen zicht bieden op een rooskleurige toekomst. Met zijn ervaring kan hij hen precies het juiste duwtje in de rug geven die ze nodig hebben om te slagen op de arbeidsmarkt.
Laatste van NLdigital
Digitale sector wil herziening Thuiskopievergoeding

Opleiders en bedrijven in ICT zien grote potentie in combinatie leren en werken

NLdigital daagt digitale sector uit meer vrouwen in de board te benoemen

Logo Lubbers De Jong
NLdigital contact

Logo NLdigital

info@nldigital.nl
  www.nldigital.nl
NLdigital sociaal

NLdigital tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS
Logo Pegasystems
Logo Unit4