www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.EVENTIVE.nl
PR: LEWIS

Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain

Dordrecht, 2 april 2020 -Het was een kwestie van tijd voordat social media platformen zoals Instagram konden worden gebruikt als verkoopplatform, het zogenoemde social commerce. En ja hoor, Instagram Shopping blijkt een regelrechte hit, met vandaag de dag zelfs mogelijkheden tot in-app betaalmogelijkheden. Het lijkt een logische vervolgstap en ontwikkeling in het verbeteren van de klantervaring en tegemoetkomen aan verwachtingen van de consument.

E-commerce blijft groeien, zo blijkt uit de recente Thuiswinkel Markt Monitor. Consumenten besteedden online in 2019 maar liefst 25,8 miljard euro aan producten en diensten, een toename van 7 procent ten opzichte van 2018. Bijna de helft (42%) van de aankopen werd gedaan via een smartphone. Over het hele jaar gezien werden er 258 miljoen online aankopen gedaan.

De acceptatie en het gebruik van social commerce is bijzonder hoog, voornamelijk onder Generatie Z en millennials. Functies zoals Shoppable Pins op Pinterest of Checkout op Instagram dragen daar alleen maar aan bij. De door de klant online opgeslagen adresgegevens en betaalmogelijkheden zijn bij elke online transactie direct beschikbaar en ingewikkelde registratie in fysieke winkels is niet meer nodig: weg zijn dus de potentiële barrières om iets te kopen.

Het idee achter de inzet van social commerce is dat social media-platforms retailers en merken ondersteunen met nieuwe verkoopmogelijkheden. Maar wat betekent dit in de praktijk voor retailers, logistieke dienstverleners en transportbedrijven? BluJay Solutions deelt de vier belangrijkste social commerce vereisten waar retailers en logistieke partijen zich zeker bewust van moeten zijn.

1. Supply chain moet blijven ontwikkelen
Consumenten kunnen tegenwoordig altijd, meestal via een app, bekijken waar een bestelling zich bevindt. Betrouwbare en stipte leveringen zijn de sleutel tot succesvolle social commerce. Om dit te realiseren kan een supply chain niet stil blijven staan en is continue ontwikkeling noodzakelijk: zowel aan de zijde van de retailer als aan die van de logistieke partner.

Een voorbeeld van deze, onvermijdelijke, ontwikkeling speelt op het gebied van machine learning. Technologische ontwikkelingen zoals artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) zijn ontworpen om de operationele efficiëntie te verbeteren en aan de hand van historische data voorspellingen te doen. Om deze ontwikkelingen optimaal in de supply chain te integreren is het van belang dat retailers de data ook écht begrijpen. De inzet van slimme technologieën zorgt ervoor dat bedrijven consumententrends sneller herkennen en erop in kunnen springen.

2. Real-time informatie en software zijn een basisvereiste
De belangrijkste uitdaging in social commerce is om de real-time informatie te geven die consumenten verwachten. Is een product in een bepaalde winkel meteen beschikbaar of zit er een levertijd op het artikel? De belangrijkste vereisten om consumenten van die real-time informatie te kunnen voorzien is een transparante voorraad en de mogelijkheid om real-time informatie naar partners, leveranciers en klanten te sturen. Om dit te waarborgen moeten de betrokken bedrijven gebruik maken van softwareoplossingen die hun gegevens delen en standaard protocollen in acht nemen.

3. Gebruik van mobiele apparaten voor opslag en logistiek
Logistieke managers staan voor een dubbele uitdaging: niet alleen moeten ze de leveringskosten verlagen, maar ook de klantenservice en klantervaring moet verbeterd worden. De druk op vervoerders neemt toe, nu sommige organisaties zelfs boetes hanteren voor vertragingen in leveringen. De supply chain komt steeds meer onder druk te staan en moet grootschaliger gaan werken om de efficiëntie te verbeteren. De ‘last mile’ is daarbij het onderdeel van de bezorging die niet alleen het belangrijkste is, maar ook het langste duurt. Toch lijkt de oplossing voor het realiseren van de twee belangrijkste taken van de logistieke manager – lagere leveringskosten en hogere klantenservice – redelijk voor de hand te liggen.

De supply chain kan immers ook flink profiteren van het toenemende gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Mobiele platforms hebben het potentieel om de gebruikersefficiëntie en de klantervaring te verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd de vervoerder helpen om de processen te stroomlijnen en de verzendpieken in meerdere sectoren tegelijk te beheren. Softwareoplossingen helpen ervoor te zorgen dat vervoerders en chauffeurs altijd (real-time) up-to-date gegevens kunnen ophalen, zoals de ideale route voor hun bezorging. Anderzijds kunnen zij op hun beurt informatie delen met alle betrokken partijen. Ontvangers van pakketten worden zo altijd op de hoogte gehouden van de status van hun zending, de geschatte levertijd én hebben zo ook de mogelijkheid om de afleverlocatie binnen een bepaald tijdsvenster te wijzigen. Chauffeurs kunnen alle belangrijke wijzigingen in één oogopslag zien op hun telefoon of tablet en krijgen extra informatie voor het optimaliseren voor hun route – specifiek gericht op de last mile.

4. Vertrouw op een hoogwaardig netwerk
Minstens zo belangrijk als een transparante supply chain is de integratie ervan in een netwerk van externe dienstverleners en transportbedrijven. Hierdoor kunnen fabrikanten en retailers flexibel reageren op veranderingen en bijvoorbeeld extra transportcapaciteit inschakelen bij een plotselinge piek in de vraag. Daarnaast ondersteunt het netwerk transportpartners bij het aanbieden van ad hoc diensten, zoals nachtelijke leveringen om de knelpunten die vaak ontstaan bij grote ordervolumes te verhelpen en voorkomen.

“Met de verwachte verdere groei van e-commerce en het bijbehorende social commerce aanbod wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om hun supply chain proactief en flexibel op elkaar af te stemmen”, zegt Ron Verhagen, Vice President Solution Consulting bij BluJay Solutions Nederland. “En vergeet ook niet het snelle 5G-netwerk dat waarschijnlijk de e-commerce en mobile shopping verder zal stimuleren. Fabrikanten, logistieke dienstverleners en transportbedrijven kunnen er niet meer omheen: strategieën moeten op elkaar afgestemd worden om de interne processen en fulfilment strategieën geschikt te maken voor de nieuwste generatie kopers: een generatie waar social commerce het allerbelangrijkste voor is.”

Over BluJay Solutions
BluJay Solutions helpt bedrijven over de hele wereld uit te blinken in logistiek en handelscompliance - het zit in ons DNA. Via een combinatie van data, netwerken en applicaties, op de BluJay manier geleverd, voorziet ons DNA-platform in het verkrijgen van een frictieloze supply chain voor duizendenfabrikanten, retailers, distributeurs, expediteurs, douane-expediteurs, vervoerders en logistieke dienstverleners.Voor meer informatie kijk op: www.blujaysolutions.com of volg ons op social media via @myBluJay en LinkedIn.

Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail: blujayNL@teamlewis.com
Laatste van BluJay Solutions
Nieuwe data- en analysetool BluIQ by BluJay biedt real-time bruikbare data in supply chain toepassingen

BluJay presenteert nieuwste software release

BluJay en Uber Freight sluiten partnerschap voor optimalisatie van wereldwijde transportactiviteiten
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Zoom verwelkomt Velchamy Sankarlingam als President of Product and Engineering

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Aruba breidt Instant On-portfolio uit ter ondersteuning continuïteit kleine organisaties

Lubbers De Jong versterkt managementteam met Gijs Toxopeus en Isrid van Geuns

Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

ConnectWise IT Nation Explore gaat virtueel

SentinelOne breidt opnieuw uit

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
BluJay Solutio.. contact

Logo BluJay Solutions

www.blujaysolutions.com/nl
BluJay Solutio.. sociaal

BluJay Solutio.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo BIT
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo commercetools