www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

NLdigital lanceert nieuwe standaard algemene voorwaarden

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor ICT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden vervangen de veelgebruikte Nederland ICT voorwaarden uit 2014. De standaard in de markt op het gebied van algemene voorwaarden is volledig up-to-date met de laatste wet- en regelgeving en helpt leveranciers om goede afspraken te maken met hun klanten.

De aandacht van veel bedrijven gaat nu uit naar de effecten van het Coronavirus. Toch heeft NLdigital er voor gekozen de nieuwe voorwaarden nu te lanceren. "We hebben getwijfeld, maar uiteindelijk denken we dat het juist nu belangrijk is dat bedrijven goede afspraken met klanten maken." zegt Sylvia Huydecoper, jurist bij NLdigital.

Huydecoper: “Hier zijn we de afgelopen maanden mee bezig geweest. We hebben met ons team van juristen de nieuwe wetgeving en jurisprudentie doorgenomen, gesprekken gevoerd met onze achterban en ons netwerk van externe juristen geraadpleegd. Het resultaat is een compleet, up-to-date en begrijpelijk standaarddocument dat ingezet kan worden door organisaties in de ICT-sector.”

De belangrijkste veranderingen op een rij
De naamsverandering van de vereniging, toen nog Nederland ICT, was de aanleiding om de Nederland ICT Voorwaarden om te zetten naar de nieuwe naam. Dit was echter niet de enige reden: de voorwaarden waren ook inhoudelijk aan een update toe.

Huydecoper: “De meest opvallende wijziging is dat in hoofdstuk 2 standaardclausules voor verwerkingen zijn opgenomen. Dit hebben we gedaan in verband met de invoering van de Avg. Daarnaast is in deze voorwaarden meer aandacht voor beveiliging van ICT, is het onderdeel over agile werken uitgebreid en zijn de clausules over SaaS-diensten uitgebreid en up-to-date gebracht. De onderdelen over dienstverlening, informatie delen en meewerkafspraken zijn gemoderniseerd. Verder zijn de algemene voorwaarden op diverse plekken aangepast aan ontwikkelingen op zowel technisch als juridisch vlak, zodat ze weer helemaal bij de tijd zijn.”

Waarom hebben organisaties algemene voorwaarden nodig?
Als ICT-leverancier is het belangrijk om goede afspraken te maken met opdrachtgevers. Algemene voorwaarden vormen de basis die je gedekt wilt hebben, de terugkerende juridische zaken die je wilt regelen zoals jij dat wilt. Ze hebben per definitie een generiek karakter, zodat ze in meerdere overeenkomsten opgenomen kunnen worden.

Huydecoper: “Een bedrijf kan natuurlijk een jurist inschakelen om een eigen set aan algemene voorwaarden op te stellen. Dat kost veel tijd, en eigenlijk vindt ieder bedrijf dan opnieuw het wiel uit. Daarom bieden wij hen een verzameling aan spelregels die helpt met het verdelen van verantwoordelijkheden en risico’s. Mochten bepaalde artikelen niet volledig passen bij de organisatie, dan kunnen onze of een externe jurist een bedrijf helpen om dit in hun overeenkomsten anders te regelen.

Zowel Nederlandse als Engelse versie beschikbaar
De NLdigital Voorwaarden zijn beschikbaar in twee taalversies: Nederlands en Engels. Daardoor kunnen leveranciers met klanten in zowel binnen- als buitenland overeenkomsten sluiten op basis van deze voorwaarden.

Iedere taalversie is te bestellen voor €125,- exclusief BTW via de website van NLdigital en voor leden gratis te downloaden via het ledenportal.

Overstappen naar nieuwe voorwaarden is eenvoudig
De voorgangers van de NLdigital Voorwaarden blijven geldig en gebruikers daarvan hoeven niet meteen over te stappen. Wel is het verstandig om een overstap te overwegen, omdat de nieuwe voorwaarden weer voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving en ingaan op bijvoorbeeld de Avg. Bij aanschaf van de algemene voorwaarden wordt een handleiding meegeleverd om de overgang zo eenvoudig mogelijk te maken.

Daarnaast organiseert NLdigital meerdere webinars om gebruikers en juristen te informeren en te voorzien van praktische tips voor gebruik. Deze webinars worden gecommuniceerd via de website van NLdigital. De webinars zijn kosteloos toegankelijk voor leden van NLdigital. Niet leden betalen een financiële vergoeding.
Laatste van NLdigital
ICT Milieumonitor: Inzameling ICT-afval stijgt met 11% tot 10 miljoen kilo

Gecoördineerde aanpak van digitale apparaten voor kwetsbare groepen in de coronatijd

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops
NLdigital contact

Logo NLdigital

info@nldigital.nl
  www.nldigital.nl
NLdigital sociaal

NLdigital tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise