www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Houten, The Netherlands, 26 March 2020 - Klanten met een triple play pakket bij Delta, KPN en Ziggo zijn het minst vaak van plan om van aanbieder te wisselen. Bij deze merken is daarnaast ook de minste instroom te zien. De redenen waarom klanten ooit voor hun aanbieder hebben gekozen verschillen sterk per merk. Gemiddeld genomen zijn de maandelijkse kosten en internetkwaliteit de belangrijkste redenen, zo blijkt uit het recente Triple Play Insights rapport van Telecompaper.

Twintig procent Online.nl en T-Mobile klanten denkt aan overstap

Van de triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo is 90 procent of meer niet van plan om van aanbieder te wisselen. Bij andere triple play aanbieders liggen deze percentages lager. Zo is bijna 20 procent van de Online.nl en T-Mobile klanten van plan om binnen twee jaar over te stappen. Opvallend is dat bij Telfort 83 procent niet aan overstappen denkt, terwijl alle klanten op niet al te lange termijn overgezet worden naar het KPN-merk.

15 procent recente triple play klanten koos voor T-Mobile

Hoewel de intentie tot wisselen van aanbieder bij T-Mobile hoger ligt dan bij andere merken, pakte T-Mobile ook een flink stuk van de nieuwe instroom het afgelopen jaar. Van de klanten die het afgelopen jaar voor een nieuwe triple play aanbieder kozen, viel bij 15 procent de keuze op T-Mobile. Iets minder dan een derde koos voor Ziggo, ruim een kwart voor KPN. De overige 27 procent koos voor andere aanbieders zoals Caiway, Delta, Online.nl en Budget Thuis (voorheen NLE). T-Mobile laat ook een groei zien in het marktaandeel dat het heeft bij nieuwe klanten. Dit komt vooral door het stoppen van de verkoop van Telfort. Ook Online.nl lijkt hiervan te profiteren.

Redenen om voor een aanbieder te kiezen lopen sterk uiteen

De hoogte van de maandelijkse abonnementskosten blijft de belangrijkste reden in de keuze voor een triple play aanbieder, gevolgd door de internetkwaliteit. Per aanbieder zijn er echter grote verschillen te zien. Zo zijn de maandelijkse abonnementskosten veel belangrijker voor Online.nl, T-Mobile en Tele2 klanten, meer dan 55 procent van hun klanten noemt dit als een reden. Ook tijdelijke kortingen zijn voor deze groep een belangrijke reden. Downloadsnelheden zijn daarentegen weer met name belangrijk voor klanten van Caiway, Online.nl en Ziggo. Terwijl klanten van KPN de internetkwaliteit en het imago van de aanbieder belangrijk vinden.

Voor de redactie

Triple Play Insights 2019-Q4 analyseert de consumentenontwikkelingen in het vierde kwartaal van 2019 op de Nederlandse markt voor triple play en quad play diensten. In het rapport worden onder andere de pakketten afgezet naar leeftijd, inkomen, aantal gezinsleden, etc. Ook wordt er gekeken naar de verdelingen per provider, waarbij de focus ligt op kabelnetbeheerders (Ziggo, Delta, Caiway), DSL-providers (KPN, T-Mobile, Tele2, Online.nl) en FTTH-providers (waaronder KPN, T-Mobile, Caiway). De bevindingen worden vergeleken met resultaten uit de voorgaande vier kwartalen (2018-Q4 t/m 2019-Q4).

De data is afkomstig van het Telecompaper Consumer Insights Panel (TPCI), waarin elk half jaar ruim 10.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd over hun telecomgebruik. Voor dit rapport zijn de antwoorden van 5.000 participanten uit de periode oktober-december 2019 geanalyseerd. Het rapport kost EUR 4.025.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere, Erik CompterTelecompaper sanne@telecompaper.com, erik@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise