www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 181 dagen geleden)

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Houten, The Netherlands, 19 March 2020 - Een op de vijf Nederlandse huishoudens gebruikt inmiddels een glasvezelverbinding voor telecomdiensten, aldus onderzoek van Telecompaper. Eind 2019 telde Nederland 1,5 miljoen actieve FTTH-aansluitingen, 160.000 meer dan eind 2018. Doordat glasvezel beter presteerde dan de breedbandmarkt als geheel, groeide het marktaandeel van glasvezel aan het einde van het jaar tot 19,8 procent van de breedbandverbindingen, een stijging met bijna 2 procentpunten op jaarbasis.

De groei in het aantal actieve glasvezelaansluitingen (homes activated) ging vooral ten koste van DSL (koper). Deze technologie verloor in 2019 bijna 100.000 aansluitingen en eindigde met minder dan 2,6 miljoen, zo blijkt uit het Telecompaper Dutch Broadband-rapport over het vierde kwartaal van 2019. De cijfers zijn inclusief consumenten- en SoHo-verbindingen (small office home office) en exclusief het bedrijfssegment.

Kabel bleef de meest populaire technologie om toegang te krijgen tot breedband in Nederland. Het telde meer dan 3,5 miljoen aansluitingen eind 2019 en een stabiel marktaandeel van iets meer dan 46 procent.

KPN: minder klanten, meer omzet

De groei in het aantal gebruikte glasvezelverbindingen wordt gestimuleerd door de versnelde uitrol van FTTH-netwerken door KPN en andere aanbieders. Ondanks de groeiende footprint verloor KPN in 2019 breedbandklanten en zag het zijn marktaandeel met 1,4 procentpunt dalen tot 38,8 procent, oftewel minder dan 3 miljoen breedbandverbindingen. De operator slaagde er in 2019 desondanks in de breedbandomzet met 2,6 procent te laten groeien tot EUR 950 miljoen, mede dankzij prijsverhogingen en het schappen van het goedkope Telfort-merk.

Omzetgroei vertraagt in 2020

De totale omzet uit de breedbandmarkt steeg in 2019 met 6,1 procent tot ruim EUR 2,1 miljard. Telecompaper voorspelt dat de omzetgroei in 2020 zal vertragen naar 3,3 procent, vanwege groeiende concurrentie en verzadiging op de markt voor fmc-pakketten (combinatie van vast en mobiel), waardoor er minder ruimte is voor prijsverhogingen.

"Nu Ziggo en KPN onlangs gigabit-diensten hebben geïntroduceerd, is er potentieel voor verdere groei in de breedbandomzet", stelt Kamiel Albrecht, Senior Analist bij Telecompaper voor de Nederlandse vaste markt en auteur van het Nederlandse breedbandrapport. "Veel zal afhangen van hoe snel consumenten migreren naar de snellere diensten en of de aanbieders in staat zijn hogere prijzen te vragen voor de premium services."

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op het doorlopende onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse communicatiemarkt. Een volledige analyse van alle KPI's op de breedbandmarkt en een marktvoorspelling over een periode van vijf jaar zijn beschikbaar in het driemaandelijkse 'Dutch Broadband Report', waarvan de laatste editie nu beschikbaar is. Neem contact op met research@telecompaper.com om een exemplaar van het rapport te bestellen of een aangepaste marktanalyse te ontvangen.

Voor de redactie

Het Dutch Broadband 2019-Q4-rapport analyseert de ontwikkelingen in het vierde kwartaal van 2019 op de Nederlandse markt voor breedbandinternet. De nadruk ligt op de massamarkt, waaronder consumenten en SOHO (Small Office Home Office). Het rapport bevat verder gegevens over triple-play ontwikkelingen, inkomsten uit vaste markten en inkomsten uit breedband. De bevindingen worden vergeleken met resultaten uit voorgaande periodes. De analyse is gebaseerd op het doorlopende onderzoek van Telecompaper naar de ontwikkeling van de Nederlandse markt voor breedbandcommunicatiediensten. De focus ligt op kabelnetbeheerders (Ziggo, Delta, Caiway), DSL-providers (KPN, T-Mobile, Tele2, Online.nl) en FTTH-providers (waaronder KPN, T-Mobile, Caiway). Het rapport kost EUR 995 voor één gebruiker.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Senior analist
Email: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials