www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

Gebruik SMS om uw customer experience te verbeteren

Want wat is er nu waardevoller dan klantfeedback over alle relevante momenten in de klantreis?

Zakelijke SMS versturen wordt door veel bedrijven en zorginstellingen ingezet om klanten te informeren over actuele zaken. We kennen allemaal de SMS’jes die je attenderen op een afspraak bij de tandarts of kapper. Of een SMS bericht met de actuele bezorgtijd van een bestelling. Maar een SMS versturen kan voor zoveel meer doeleinden worden ingezet. Bijvoorbeeld om uw doelgroep laagdrempelig te laten deelnemen aan een online onderzoek of enquête. Wilt u een klanttevredenheidsonderzoek houden, of medewerkers om feedback vragen? Heeft u een productonderzoek op de planning staan of wilt u een marktanalyse maken? SMS is dé manier om uw survey snel en opvallend onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld voor het creëren van een optimale Customer Experience.

De ultieme Customer Experience
Niets is waardevoller dan feedback krijgen van klanten als u de ultieme klantbeleving wilt creëren (en wie wil dat nou niet?). Daarmee leer je namelijk begrijpen wie de klant is en hoe de klant met uw merk interacteert. Dit noemen we ook wel het in kaart brengen van de Customer Experience (CX). Met die specifieke kennis van de klantreis kun u zich als merk of bedrijf onderscheiden. Als u weet waar de klant behoefte aan heeft, zorgt u voor een perfecte service. En een grotere tevredenheid en loyaliteit van klanten zorgt weer voor een steviger marktpositie. Kort gezegd: door te focussen op CX, wordt uw organisatie succesvoller. Tevreden klanten komen terug, geven meer uit bij uw bedrijf (gunfactor) en zullen uw diensten vaker aanbevelen bij anderen. Denk maar aan het ijzersterke merk ‘Coolblue’, wiens succes afstamt van de scherpe focus op klanttevredenheid (‘Alles voor een glimlach!’).

Insocial achterhaald klantervaringen
Kennis vergaren over de klantbeleving kan op allerlei manieren. SMS is daar één van. Een belangrijke partner van Spryng bij het verzamelen van klantfeedback via SMS is Insocial. Met de feedback oplossingen van Insocial krijgen organisaties ‘actionable insights’. Dat zijn inzichten waar je écht wat mee kunt, waar je acties op kunt uitvoeren en de klantervaring mee verbetert. Met deze waardevolle informatie kunnen organisaties dus hun Customer Experience verbeteren. De kracht van Insocial zit hem in het feit dat zij op ieder interactiemoment tussen een klant en een organisatie kunnen achterhalen hoe deze ervaring door de klant wordt beleefd (en evt. kan worden verbeterd). Zo doorbreek je silo-gedachtes en kun je op een omnichannel wijze werken aan een optimale klantbeleving.

Feedback via SMS
Dankzij de samenwerking tussen Insocial en Spryng is het mogelijk om surveys te versturen via een SMS. En dat heeft vele voordelen:

1. Snel: SMS is een snel kanaal waarbij je ‘in het moment’ kunt meten.
  2. Simpel: iedereen weet hoe het werkt.
  3. Laagdrempelig: consumenten zijn gewend om SMS’jes te ontvangen van organisaties
    (denk bijv. aan een verificatiecode bij het inloggen of een afspraakherinnering).

“Tijdens het laatste onderdeel van ons event, de borrel, kreeg elke bezoeker een sms’je met de mogelijkheid om feedback te geven over het event. Het is een leuke manier om mensen te verrassen en zo zit het event nog vers in hun geheugen. Op deze manier krijg je meer en gerichtere feedback dan wanneer je later die week een mail stuurt, als iedereen weer in de waan van de dag is.” – Marije van Spronsen, Marketeer bij Ask Roger!

Let wel op de context
De voordelen van een enquête via SMS sturen zijn er dus zeker. Maar het is niet voor elke gelegenheid of organisatie geschikt om via SMS feedback te vragen. Kijk dus van tevoren goed of dit kanaal past bij de doelgroep en bij wat u wilt meten en weten.

Stel, u bestelt iets in een online webshop. U ontvangt een bevestiging van je order per e-mail. Dan is het niet erg logisch om in een SMS te vragen wat u van het geleverde product vindt. In zo’n geval is het verstandig om het bij e-mails te houden. Ook wanneer de doelgroep uit ouderen bestaat, is het goed om hier op te letten. Heeft u zowel jongeren als ouderen in uw doelgroep (bijvoorbeeld een kapper), werk dan met voorkeurskanalen. Stel, u boekt via uw mobiele telefoon een afspraak bij de kapper. Dan mag je op basis daarvan concluderen dat de kapper u ook via SMS (mobiel dus) om feedback kan vragen. Maar maakt iemand een afspraak via desktop, dan kan de kapper misschien beter het kanaal e-mail inzetten.

Wanneer gebruik je SMS om feedback te vragen?

• ls u al eerder in de klantreis via SMS heeft gecommuniceerd.
    ‘Morgen is je afspraak bij de tandarts’
    ‘Hoe heb je je afspraak bij de tandarts ervaren?’
  • Als u ‘live’ wilt meten. Bijvoorbeeld vlak na een presentatie of direct na afloop van de
    netwerkborrel van een evenement.

Naast SMS kun je ook feedback uitvragen via e-mail, messaging kanalen (WhatsApp, Facebook Messenger, Twitter), Chatbots, een QR Code of live op locatie via een tablet.

Meer weten over het meten van Customer Experience middels SMS?
Bent u ook benieuwd naar het verbeteren van uw Customer Experience via SMS? Of naar de andere toepassingen van SMS? Neem vrijblijvend contact met ons op via 020 – 7703005. Dan bespreken we samen wat wij voor uw bedrijf of instelling kunnen betekenen. Wilt u meer weten over het verzamelen van feedback via andere kanalen en op andere touchpoints? Lees hier meer over Insocial en hoe zij uw organisatie kunnen helpen.

Laatste van Spryng
Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

Gebruik SMS om uw customer experience te verbeteren

De vele toepassingen van Bulk SMS
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Zoom verwelkomt Velchamy Sankarlingam als President of Product and Engineering

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Aruba breidt Instant On-portfolio uit ter ondersteuning continuïteit kleine organisaties

Lubbers De Jong versterkt managementteam met Gijs Toxopeus en Isrid van Geuns

Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

ConnectWise IT Nation Explore gaat virtueel

SentinelOne breidt opnieuw uit

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Spryng contact

Bianca Schepers
  info@spryng.nl
  spryng.nl
Spryng sociaal

Spryng tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo BIT
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo commercetools