Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 173 dagen geleden)

ICT-student maakt 3D animatievideo voor neurochirurgie afdeling Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg

Bij zware of ingewikkelde operaties is het vaak moeilijk om patiënt en familie een duidelijk beeld te geven wat er nu precies tijdens de operatie gaat gebeuren. Fontys Hogeschool ICT student Jules Schonenberg (3e-jaars) bedacht hier een oplossing voor, tijdens zijn stage op de communicatie-afdeling in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis te Tilburg. Een 3D animatievideo om op een eenvoudige en snelle manier de patiënt te informeren, zodat hij of zij precies weet wat er gaat gebeuren. Jules werkte nauw samen met de afdeling neurochirurgie voor een animatie van de zogenaamde “Jannetta operatie.”

3D animatievideo
De Jannetta operatie is een operatie die aangezichtspijn bij patiënten moet verhelpen.Jules heeft een 3D animatievideo in Cinema 4D gemaakt (zie https://www.youtube.com/watch?v=Lbcdo2JBsEI).Maar wat is er nou zo uniek aan zijn animatie? “Het biedt de patiënt meer duidelijkheid over wat de operatie inhoudt en zorgt voor een bepaalde rust. Mijn animatievideo is afgestemd op een zo breed mogelijk publiek. De video is kort, gebruikt eenvoudige beelden en er staat zo weinig mogelijk tekst in.”

Hij licht toe: “Cinema 4D is een 3D softwarepakket dat gebruikt wordt voor het maken van graphics en animaties. Voordat ik de video kon gaan maken moest ik eerst de verschillende modellen (hoofd, schedel, hersenen, ruggengraat) maken via Blender. Ik heb de gedownloade modellen zo aangepast dat ze allemaal perfect in elkaar passen zodat je toch een waarheidsgetrouw model hebt. Vervolgens heb ik de video in Cinema 4D gemaakt m.b.v. keyframes, van tevoren bedachte camera hoeken en transparantie.”

Onderzoek doen in de praktijk
Jules heeft tijdens zijn stage uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heeft hij ook onderzocht hoe andere ziekenhuizen dit probleem aanpakken, zoals bij het Jeroen Bosch-, Catharina- en Amphia ziekenhuis. “Zij maken ook gebruik van 3D middelen. Het Jeroen Bosch doet dit met behulp van VR-brillen en bij het Catharina met 3D scans (zoals echografieën, CT-scans en mammogrammen.) Toen ik mijn stage begon moest ik mijn onderzoek nog best algemeen houden, omdat ik pas halverwege te horen kreeg dat ik echt een video mocht maken voor deze specifieke afdeling. Hierdoor werd de tijdsplanning wel een uitdaging, maar het is allemaal nog goed gekomen.”

Als ICT-student stage lopen in het ziekenhuis
Zijn stage heeft Jules zeer positief ervaren. “Ik wilde alles uit mijn stage halen en niet meewerken aan een opdracht die vervolgens ergens in de kast belandt. Dit is gelukt.” Maar hij beaamt ook dat dit wel een uitdaging was. “Het is niet een doorsnee ICT-stage waardoor ik ook wel even mijn weg moest vinden in de werkzaamheden en de leerdoelen die ik aan moest tonen. Toen dit eenmaal gedaan was vond ik het wel een unieke kans om even achter de schermen bij een ziekenhuis mee lopen. Zo heb ik mee mogen helpen bij de werkzaamheden van de communicatie-afdeling maar ook heb ik mee mogen kijken bij de echte Jannetta operatie. Een hele diverse stage dus!”

Toepassing in het ziekenhuis
Jules is erg tevreden met het eindresultaat. “Ik heb goed kunnen afbeelden wat ik voor ogen had en zo denken ze er in het ziekenhuis ook over.” De video is nog niet daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Zo wil neurochirurg Dhr. Beute graag eerst nog een paar kleine aanpassingen zien voordat de video kan worden ingezet. Momenteel is Jules nog druk bezig om de volgende versie op te leveren. “Ik hoop dat als mijn video wordt ingezet, er vraag komt naar meer vergelijkbare video's bij andere operaties.”
Laatste van Fontys Hogeschool ICT
Fontys ontsluit digital twins voor MKB met Digital Twin Academy

Afvaardiging Nederlands en VS leger bezoekt Fontys ICT InnovationLab

Efficiëntere zorg en management automation met blockchain technologie
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials