www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
PR: ItsaRep

Gemeente Rotterdam versnelt registratie parkeren voor 2,5 miljoen jaarlijkse bezoekers met native mobile app van Mendix

Mendix is 's werelds eerste low-code platform voor het bouwen van krachtige native mobile applicaties

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat de Gemeente Rotterdam de eerste native mobile app heeft gebouwd waarmee bewoners eenvoudig de kentekens van auto’s van hun bezoekers kunnen registreren. Zo’n 80.000 inwoners van Rotterdam hebben een parkeervergunning voor bezoekers en registreren gezamenlijk 2,5 miljoen auto’s per jaar. De interactieve native mobile app gebouwd met Mendix maakt een groot verschil in de gebruikservaring met biometrische authenticatie, snelle respons zonder vertraging en offline functionaliteit.

Inwoners van Rotterdam die in een gebied met betaald parkeren wonen kunnen profiteren van een gereduceerd tarief voor hun bezoekers. Omdat de gemeente Rotterdam scanauto’s gebruikt voor de parkeerhandhaving moeten de inwoners de kentekens van hun bezoekers registreren. Voordat de gemeente met Mendix aan de slag ging, werkte het met Parkmobile. Via deze app konden inwoners bezoekers registreren via een app, e-mail en telefoon. Echter, toen Parkmobile besloot deze dienstverlening te beëindigen zocht de Gemeente Rotterdam een nieuwe oplossing.

image image

App moet gebruiksvriendelijke authenticatie bieden

“We zijn gestart met het op een rij zetten van onze eisen en wensen voor een mobiele applicatie waarmee bewoners hun bezoekers kunnen registreren”, vertelt Rob Poll, product manager bij de Gemeente Rotterdam. “De app moest gebruiksvriendelijke authenticatie bieden en te downloaden zijn uit de Apple App Store en Google Play Store. Bij de oplossing die we voorheen gebruikten zagen we dat sommige mensen nog steeds sms gebruikten of telefonisch hun bezoekers registreerden. Dit voldoet echter niet meer aan de technische eisen en standaarden die door gebruikers worden gesteld. Onze nieuwe oplossing moest ook aantrekkelijk zijn voor deze groep gebruikers. Verder moest de app solide zijn en continu hoge performance kunnen leveren. Iedere storing doet af aan de gebruikservaring en leidt tot vragen aan ons customer support team. Dit zijn twee zaken die we willen voorkomen. Verder was het essentieel dat de app zou kunnen communiceren met het systeem dat alle 80.000 contracten van onze inwoners bevat. Iedereen met dit contract heeft recht op 500 uur parkeren tegen een gereduceerd tarief voor bezoekers. De nieuwe app moest inwoners real-time inzicht geven in hoeveel credits zij nog over hebben.”

Omdat Rotterdam al veel ervaring had met het Mendix low-code platform, bouwden de collega’s van Poll uit het Rapid Application Development (RAD) team de app. Samen met de hulp van Mendix partner Mansystems, ontwikkelden ze Rotterdam Bezoekersparkeren (RBP). Het RAD-team werkt in sprints, waarmee het een makkelijk en flexibel proces werd. “Als product owner kon ik eenvoudig prioriteiten stellen en zag ik dat de feedback die we leverden heel snel geïmplementeerd werd. Ik heb ervaren dat met een intern team een applicatie ontwikkelen veel efficiënter is dan een bestaande oplossing van een leverancier proberen te aan te passen aan de behoeften van je organisatie”, legt Poll uit.

De RBP-app werd geïntroduceerd in juni en Poll zag dat maar liefst 97 procent van de gebruikers deze binnen een maand installeerde. En toen Mendix als eerste native mobile development toevoegde aan zijn platform, twijfelden Poll en zijn collega’s niet en besloten zij een stap verder te zetten en de RBP-app native mobile te maken.

image image

Hybride app in zes weken omgebouwd naar native mobile
Rotterdam werkte samen met Mendix-partner JAM-IT om de app voor bezoekersparkeren om te bouwen naar native mobile. “Door agile te werken konden we snel schakelen”, zegt Armando Jacobus, Mendix-ontwikkelaar bij JAM-IT. “Het team was in staat om binnen zes weken de hybride RBP-app te transformeren naar native mobile. Het was de eerste keer dat iemand een echte native mobile app had gebouwd met Mendix en we zijn onder de indruk van het resultaat. De interactie is erg snel, er is geen vertraging. En een groot voordeel voor de gebruikers is dat de app ook offline functioneert. Als er geen mobiele ontvangst is, dan kunnen bewoners gewoon de auto van hun bezoeker registreren. Als de verbinding is hersteld dan maakt de app automatisch verbinding met de server en wordt de informatie geüpdatet.”

Mendix 8 is het eerste low-code platform dat uitgebreide ondersteuning biedt voor het bouwen van echte native mobile apps. Door het gebruik van het React Native framework, stroomlijnt Mendix het ontwikkelproces voor mobiele applicaties. Het faciliteert samenwerking tussen citizen developers en IT-professionals met onder meer de low-code drag-and-drop functionaliteit en een volledige set widgets en acties.

Native mobile van Mendix maakt RBP solide, snel en vloeiend
“Met native mobile hebben Mendix en JAM-IT een app geleverd die meer solide, sneller en vloeiender is dan ooit”, zegt Poll. “Omdat de app niet rendert in webview en direct communiceert met de database, profiteren onze gebruikers van zeer goede performance, vloeiende animaties en natuurlijke interactie. Ook kunnen inwoners hun favoriete kentekens in de app opslaan zodat de app niet bij iedere registratie terug hoeft naar de backend. Ook vinden we het fantastisch dat we biometrische authenticatie kunnen aanbieden. Met de volledige native mobile versie van RBP die geïntroduceerd wordt in het derde kwartaal van dit jaar, kunnen we een rijkere ervaring bieden voor onze inwoners. Omdat mensen in de app stores feedback achter kunnen laten verwacht ik dat we in de toekomst nog beter tegemoet kunnen komen aan de behoefte van onze inwoners. Mendix stelt ons in staat om te doen wat we moeten doen: luisteren naar onze inwoners en hun parkeerervaring verbeteren.”

“We zoeken continu naar manieren om innovatie te versnellen”, aldus Jacobus. “Je verwacht doorgaans niet dat gemeenten voorlopers of early adopters zijn, maar Rotterdam is erg energiek. Samenwerken met hen is alsof je op een sneltrein stapt. We zien processen die maanden of jaren in beslag nemen binnen weken en dagen getransformeerd worden. Ze willen altijd de grenzen opzoeken van wat mogelijk is. Dit maakt Rotterdam een leider in het benutten van de mogelijkheden van het Mendix low-code platform om een verschil te maken in het dagelijks leven van de inwoners.”

Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in enterprise low-code, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.
Mendix contact

Logo Mendix

info@mendix.com
  www.mendix.com
Mendix sociaal

Mendix tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel