www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (1 jaar en 62 dagen geleden)
PR: AxiCom

Experian introduceert Web Data Insights (WDI) voor een betere besluitvorming rond kredietrisico’s

Geavanceerde analyseoplossing verandert de regelsvan het spelvoor kredietverleners door alternatieve data te betrekken bijde risicobeoordeling voor MKB-organisaties

Amsterdam - Experian introduceert met zijn nieuwe oplossing Web Data Insights (WDI) voor kredietverstrekkers een speciale risicomatrix voor kleine en middelgrote bedrijven. Het beoordelen van het kredietrisico voor zakelijke klanten, en met name beginnende bedrijven en MKB-organisaties, is geen sinecure. Veel kredietverstrekkers hebben er moeite mee om gefundeerde beslissingen te nemen als gevolg van de beperkte beschikbaarheid van bedrijfsgegevens, een gebrek aan effectieve business intelligence, complexe servicevereisten en verouderde risicomodellen. Experian biedt een oplossing voor deze problemen met WDI.

WDI is een uitgebreide analytics-oplossing die het mogelijk maakt om het kredietrisico van bedrijven te beoordelen aan de hand van niet-traditionele data. Gebruikers kunnen daarmee een beter gefundeerd en evenwichtiger inzicht krijgen in de kredietrisico’s van kleine en middelgrote bedrijven. Dit draagt bij aan een betere financiële inclusie.

WDI: wijs worden uit data over MKB-organisaties
De moderne wereld draait op data. Wijs worden uit deze data is van cruciaal belang voor bedrijven en hun klanten om optimale resultaten te boeken. Doorbraken op het gebied van technologie en software stellen bedrijven in staat om een effectievere en geavanceerde aanpak van gegevensanalyse te hanteren om risico’s slimmer te ondervangen en hun zakelijke groei, operationele efficiëntie en concurrentievermogen te bevorderen.

De nieuwe gegevensbronnen die WDI benut maken het mogelijk om voorspellende modellen voor het beheer van kredietrisico’s te ontwikkelen. Deze modellen gaan veel verder dan de ‘traditionele’ interne data en gegevens van kredietregistratiebureaus. Experian gelooft en investeert in deze sector en verwerft in de praktijk bewezen ervaring zodat het in diverse landen oplossingen kan aanbieden voor de verzameling en analyse van big data, datawetenschap, geavanceerde analyses en slimme kredietverlening.

Web Data Insights maakt gebruik van ongestructureerde openbare data die via het internet is verzameld. Daarbij worden machine learning-technieken ingezet voor de ontwikkeling van modellen die een nieuwe dimensie toevoegen aan het beheer van kredietrisico’s. Dit levert informatie op die in drie categorieën valt. Ten eerste verzamelt WDI bestaande feiten zoals de naam, locatie en oprichtingsdatum van het bedrijf. Ten tweede verzamelt de oplossing geobserveerd gedrag van bedrijven dat op een mogelijk risico tot wanbetaling wijst. Ten slotte verzamelt WDI een breed scala aan bedrijfsspecifieke data die het mogelijk maakt om het toekomstige gedrag van de onderneming in kwestie te voorspellen. Met de hulp van machine learning-technieken wordt al deze informatie omgezet in een risico-index waarmee kredietverstrekkers hun besluitvormingsproces kunnen versnellen en de noodzaak van underwriters terugdringen. Dit verkort bovendien de doorlooptijd voor kredietaanvragen.

In real time tastbare waarde creëren
Experian heeft uitgebreide kennis en een beproefd track record in de aanlevering van big data, geavanceerde analysemogelijkheden en slimme oplossingen voor kredietbeheer. De toegevoegde waarde van WDI doet zich op drie vlakken gelden:
  • Lagere ‘no hit’-percentages voor underwriters. WDI is in staat om voor 90% van alle bedrijven informatie te vinden die in een van de drie eerdergenoemde drie categorieën valt. Dit is een veel hoger percentage dan underwriters normaliter zouden realiseren met een simpele zoekopdracht op internet.
  • Risicoreductie dankzij verbeterde voorspellingsnauwkeurigheid. De aanvullende inzichten die uit internetdata worden geput maken het normaliter mogelijk om een nauwkeuriger onderscheid (Gini-coëfficiënt) te maken tussen aanvragen die met grote waarschijnlijkheid geen problemen opleveren en aanvragen die met grote waarschijnlijkheid in wanbetaling uitmonden. Dit is zowel standalone mogelijk als door het combineren van indexen op basis van internetgegevens met traditioneel gebruikte indexen.
  • Real-time reacties, snellere beslissingen en lagere kosten. Na het ontwikkelen en trainen van een model kan het worden ingezet binnen de systemen van de organisatie voor live besluitvorming. De verwerking van internetgegevens en indexberekeningen vinden in vrijwel real time plaats. De resulterende inzichten dragen bij aan lagere percentages wijzigingen in de loop van kredietovereenkomsten, waardoor de totale kosten dalen.
“Met Web Data Insights helpen we bedrijven die kredieten aan MKB-organisaties verstrekken met het optimaliseren van hun modellen en de ‘customer journey’. Web Data Insights biedt krachtige toegevoegde waarde, zeker voor aanvragers met een dun kredietdossier”, zegt Herman Peeters, senior global consultant bij Experian. “Web Data Insights biedt financiële instellingen en de kleine en middelgrote bedrijven die ze bedienen snel en eenvoudig inzicht in respectievelijk risico’s en de redelijkheid van aflossingsverplichtingen. De oplossing stelt kredietverstrekkers bovendien in staat om de beste producten en processen voor MKB-organisaties te identificeren.”

De snelheid, het innovatiegehalte en de schaalbaarheid van WDI stellen kredietverstrekkers in staat om hun acceptatie- en afwijzingsprocessen voor kleine en middelgrote bedrijven ingrijpend te verbeteren. De oplossing maakt hun processen sneller en nauwkeuriger. Kredietverstrekkers kunnen zo hoogwaardige klanten sneller goedkeuren en ze uit handen van de concurrent houden.

Meer informatie over Web Data Insights is hier te vinden.

Over Experian
Experian is de grootste leverancier van informatiediensten ter wereld. Tijdens belangrijke momenten in het leven - van het kopen van een huis of een auto, een kind dat gaat studeren, tot de groei van een bedrijf door verbinding te maken met nieuwe klanten - stellen we consumenten en bedrijven in staat om hun gegevens op de juiste manieren te beheren. Wij helpen particulieren om financiële controle en toegang tot financiële diensten te krijgen, bedrijven om slimmere beslissingen te nemen en te floreren, kredietverstrekkers om meer verantwoordelijkheid te nemen en organisaties om identiteitsfraude en criminaliteit te voorkomen.

We hebben 17.200 medewerkers in 44 landen en investeren dagelijks in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovaties. Dit doen we om onze cliënten te helpen het maximale uit elke kans te halen. Wij hebben een notering aan de London Stock Exchange (EXPN) en zijn opgenomen in de FTSE 100 Index.

Ga voor meer informatie naar www.experian.nl of lees hier het laatste nieuws.
Laatste van Experian
Veronica Flyckt benoemd tot directeur van Experian Nederland

Mkb-bedrijven met vier of minder werknemers lopen grootste risico op wanbetaling

Inzichten in de snel veranderende e-commerce-branche
Verstreken tijd: 1 jaar en 62 dagen
Experian contact

Logo Experian

070 - 440 4000
  www.experian.nl
Experian sociaal

Experian tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Extreme Networks
Logo ISBW
Logo Infor