www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

Nederlandse consumenten geven online € 25,8 miljard uit in 2019

Online kopers geven per persoon gemiddeld meer uit

De online bestedingen van Nederlandse consumenten kwamen in 2019 uit op € 25,8 miljard, wat een stijging betekent van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Tegelijkertijd werden er 258 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 4% vergeleken met 2018. De groei in de online bestedingen wordt nog steeds aangewakkerd door de sterke stijging in online uitgaven binnen Food/Nearfood (+24%). Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

“Dat de online consumentenbestedingen het afgelopen jaar zijn gestegen naar € 25,8 miljard betekent in de eerste plaats natuurlijk een mooie groei van 7%, maar laat daarnaast ook zien dat deze groei aan het afvlakken is”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op 10,3% komt te liggen in 2019.* Dit betekent een groei van 0,5 procentpunt, wat te vergelijken is met de groei van de voorgaande jaren. Het belang van e-commerce blijft dus onverminderd groot binnen de detailhandel.”

Bestedingen per online koper stijgen
Het aantal online kopers is in 2019 ongeveer stabiel gebleven met het jaar ervoor; zo’n 96% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft een of meerdere online aankopen gedaan. Aangezien de online bestedingen wel zijn gestegen, kunnen we hieruit concluderen dat er per online koper meer is besteed. In totaal gaat het om een stijging van 7%, waarbij de online bestedingen per koper aan producten (+9%) sterker zijn gestegen dan die aan diensten (+4%).

Net als in voorgaande jaren blijft Food/Nearfood een belangrijke driver voor de e-commercebranche. In 2019 namen de online bestedingen in deze productcategorie met 24% toe ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is met name te danken aan de stijgende penetratie (meer kopende huishoudens) en de toename van het aantal online aankopen per kopend huishouden. Andere categorieën met een grote groei zijn Schoenen & Personal Lifestyle (+19%) en Huishoudelijke Elektronica (+16%).

Download de grafiek

Minder groei in het vierde kwartaal
Traditioneel gezien is het vierde kwartaal een belangrijke periode voor de e-commercebranche. Dit heeft natuurlijk te maken met de verschillende feestdagen die in de laatste twee maanden van het jaar plaatsvinden, maar ook de online verkoop van verzekeringen draagt hieraan bij. In 2019 werden er echter minder nieuwe verzekeringen afgesloten (-11% ten opzichte van Q4 2018) en dat komt gedeeltelijk door een daling in het aantal nieuwe zorgverzekeringen. Een afname van het aantal nieuwe levens- en inkomensverzekeringen heeft eveneens bijgedragen aan de krimp in het aantal nieuwe verzekeringen.

Onder andere deze daling in nieuw afgesloten verzekeringen heeft ervoor gezorgd dat de marktgroei in Q4 2019 lager is dan in de overige kwartalen van het jaar: waar de totale online bestedingen in Q1 tot en met Q3 nog gemiddeld met 9% per kwartaal groeiden ten opzichte van dezelfde perioden een jaar eerder, was dit in het laatste kwartaal 3%. Op het gebied van online aankopen lag de groei met 1% nog iets lager.

iDEAL en smartphone nog populairder
Als we kijken naar de populairste betaalwijzen en devices, zien we in het vierde kwartaal niet veel verrassingen. iDEAL is al jaren de populairste betaalmethode voor Nederlandse consumenten en de online uitgaven betaald met iDEAL kenden ook in Q4 2019 een stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (47% tegenover 43%). Wat betreft de devices, dan zien we dat de opmars van de smartphone door blijft zetten. Waar in het vierde kwartaal van 2018 nog 35% van de online kopers iets via de smartphone had gekocht, was dit in Q4 2019 42%.

Download de grafiek

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kun je contact opnemen met Danny van den Burg, GfK (Danny.vandenburg@gfk.com).

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor 2019

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2019

*Bron: CBS. In 2018 bedroeg de totaalomzet van de detailhandel € 142,6 miljard. Onder detailhandel vallen de on- en offline uitgaven aan producten (zowel food als non-food), inclusief btw. Ook uitgaven aan huishoudwaren, recreatieartikelen, keukens en voedingsmiddelen bij tankstations en apotheken vallen hieronder.
Laatste van Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org lanceert international keurmerk: Shopping Secure

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online

E-commercesector vraagt consument op tijd cadeautjes te bestellen
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Maunt
Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV