www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Zeekhoe Communicatie

Nieuwe zelflerende artificial intelligence-appliance van Fortinet detecteert cyberbedreigingen in minder dan een seconde

FortiAI gebruikt deep neural networks voor geautomatiseerde bedreigingsdetectie en incidentrespons

Utrecht, 5 maart 2020 - Fortinet® (NASDAQ: FTNT), wereldwijd leider in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, introduceert FortiAI. Deze appliance voor gebruik op locatie maakt gebruik van zelflerende Deep Neural Networks (DNN) om cyberbedreigingen sneller in de kiem te kunnen smoren en tijdrovende, handmatige taken van beveiligingsprofessionals over te nemen. De Virtual Security Analyst binnen FortiAI integreert artificial intelligence met de bedrijfsnetwerken van organisaties, zodat ze geavanceerde cyberbedreigingen in minder dan een seconde kunnen detecteren. Deze AI is door FortiGuard Labs van Fortinet ontwikkeld.

Organisaties moeten een steeds zwaarder gevecht leveren
Beveiligingsprofessionals krijgen te maken met diverse problemen bij het detecteren en verhelpen van cyberbedreigingen. Voorbeelden zijn onder meer:
  • Cybercriminelen gaan steeds slimmer te werk. Terwijl de stroom traditionele cyberbedreigingen onverminderd aanhoudt, kom er steeds meer geavanceerde aanvallen bij. Cybercriminelen maken tegenwoordig vaak gebruik van artificial intelligence, machine learning en open source-community’s. Hierdoor hebben beveiligingsteams de grootste moeite om het tempo van ontwikkelingen bij te benen.
  • Het aanvalsoppervlak groeit. Miljoenen nieuwe applicaties, de populariteit van de cloud en de toevloed van verbonden apparaten resulteren in miljarden netwerkranden die beveiligingsteams op passende wijze moeten zien te beveiligen en beheren. Organisaties staan voor de uitdaging om het grote bedreigingsvolume op te vangen dat ontstaat door de vele potentiële aanvalskanalen.
  • Beveiligingsteams lijden onder een tekort aan cybervaardigheden. De beveiligingsbranche gaat gebukt onder een tekort aan cybervaardigheden. Dit stelt organisaties voor grote risico’s. Er zijn niet genoeg vaardige beveiligingsprofessionals beschikbaar om het groeiende aantal cyberbedreigingen afdoende te analyseren en de juiste tegenmaatregelen te treffen. Dit maakt het eenvoudiger voor cybercriminelen om verouderde beveiligingsprocessen en -tools te omzeilen.
Zelflerende AI die de beveiliging van organisaties aanpast
Als antwoord op deze problemen van beveiligingsprofessionals introduceert Fortinet de FortiAI Virtual Security Analyst™. Deze oplossing zorgt voor snellere incidentrespons. FortiAI neemt diverse tijdrovende handmatige taken van beveiligingsprofessionals over, zodat ze meer tijd overhouden voor beveiligingsactiviteiten met grotere meerwaarde. De zelflerende functionaliteit van FortiAI wordt slimmer naarmate die langer binnen het netwerk van een organisatie wordt ingezet.

FortiAI maakt gebruik van Deep Neural Networks. Deze bootsen de werking van neuronen van het menselijke brein na om complexe beslissingen te nemen. Dit gebeurt op basis van een analyse van cyberbedreigingen die relevant zijn voor de organisatie die de oplossing gebruikt. Naarmate de artificial intelligence van FortiAI volwassener wordt kunnen organisaties profiteren van het feit dat de Virtual Security Analyst™ van FortiAI de bescherming tegen cyberbedreigingen op gerichte wijze aanpast.

FortiAI zorgt voor een gelijk speelveld
De Deep Neural Networks (DNN)-aanpak van Fortinet helpt FortiAI om de beveiliging ingrijpend te verbeteren door:
  • Automatisering van tijdrovende handmatige analysetaken voor real-time identificatie en classificatie van cyberbedreigingen: Organisaties met legacy beveiligingsprocessen en beperkt beveiligingspersoneel hebben er moeite mee om alle meldingen van bedreigingen handmatig te onderzoeken. Deze lange reactietijd vergroot de kans op incidenten zoals datalekken. FortiAI biedt een oplossing voor dit probleem door de bedreigingsanalyse te automatiseren met behulp van DNN. De oplossing kan daarmee in minder dan een seconde tijd het complete traject van cyberbedreigingen in kaart te brengen, van het allereerst besmette systeem tot alle daaropvolgende geïnfecteerde systemen.
  • Transformatie van beveiligingsprocessen voor directe detectie en incidentrespons: De Virtual Security Analyst™ van FortiAI zorgt voor een drastische reductie van de blootstellingstijd aan cyberbedreigingen door het de bedreigingskenmerken te analyseren en een accuraat oordeel te vellen. Dit draagt bij aan snellere incidentrespons.
  • Aanlevering van bedreigingsinformatie op maat voor het minimaliseren van false positives: False positives vergroten de takenlast van beveiligingsanalisten. Het kost veel tijd om terechte meldingen van deze onterechte meldingen te onderscheiden. Dankzij de aanlevering van op maat toegesneden bedreigingsinformatie op maat is FortiAI in staat om nieuwe functies van malware te herkennen. De oplossing kan zich zo direct aanpassen aan nieuwe aanvallen en false positives tot een minimum beperken.
Bescherming voor fysiek gescheiden netwerken op locatie
Een ander belangrijk punt waarop FortiAI zich onderscheidt is dat het AI op locatie biedt die inzetbaar is voor organisaties met fysieke gescheiden netwerken. Omgevingen met operationele technologie (OT) en de netwerken van overheidsinstellingen en sommige grote ondernemingen moeten voldoen aan strenge eisen van de wet- en regelgeving en/of beveiligingsregels die internetverbindingen aan banden leggen. Het zelflerende AI-model van FortiAI heeft geen verbinding met het internet nodig om te leren en zich verder te ontwikkelen. Organisaties die beschikken over gesloten omgevingen en/of aan strenge beveiligingsregels moeten voldoen kunnen zo cyberbedreigingen de baas blijven.

Door AI aangestuurde automatisering van de bedreigingsdetectie
Fortinet helpt klanten al jarenlang met het opvoeren van de beveiliging met behulp van artificial intelligence. Een aantal producten en diensten van Fortinet wordt nu aangevuld met FortiAI om gebruik te maken van diverse vormen van AI, zoals optimalisatie op basis van de kleinste-kwadratenmethode en Bayesiaanse kansrekening. Voorbeelden zijn onder meer:
  • FortiGuard Labs: FortiGuard Labs maakt gebruik van in de praktijk bewezen en geavanceerde AI en machine learning voor de verzameling en analyse van ruim 100 miljard beveiligingsgebeurtenissen per dag. De resulterende bedreigingsinformatie wordt door FortiGuard Labs aan klanten aangeleverd op basis van abonnementsdiensten voor diverse producten van Fortinet, zoals de next-generation firewalls uit zijn FortiGate-reeks.
  • FortiSandbox: Fortinet was de eerste cybersecurity-leverancier ter wereld die AI aan zijn sandboxing-functionaliteit toevoegde voor het automatiseren van de detectie van hacks, malware-infecties en datalekken. FortiSandbox maakt gebruik van twee machine learning-modellen voor de statische en dynamische analyse van zero day bedreigingen. Dit draagt bij aan verbeterde detectie van voortdurend veranderende malware zoals ransomware en cryptojacking. FortiSandbox maakt daarnaast gebruik van een universele beveiligingstaal voor het categoriseren van malware om de communicatie tussen netwerk- en beveiligingsteams te vereenvoudigen.
  • FortiEDR: FortiEDR gebruikt machine learning voor het automatiseren van de beveiliging van endpoints tegen geavanceerde bedreigingen met real time orchestration van de incidentrespons. Dit biedt meer grip op het netwerkverkeer en de activiteiten van gebruikers en hosts.
  • FortiInsight: FortiInsight voert analyses op basis van machine learning uit om te zorgen voor effectieve bewaking van endpoints, dataverkeer en activiteiten van gebruikers. Dit draagt bij aan de detectie van afwijkend gedrag en inbreuk op beleidsregels die het gevolg kunnen zijn van kwaadwillende activiteiten van insiders.
  • FortiWeb: De web application firewall FortiWeb past machine learning toe om beveiliging op maat te bieden voor internetapplicaties en API’s. De firewall kan daarmee snel cyberbedreigingen blokkeren en false positives terugdringen.
  • FortiSIEM: FortiSIEM maakt gebruik van machine learning voor het herkennen van patronen in gangbaar gebruikersgedrag, zoals bekende locaties, werktijden, apparatuur en servers waar werknemers toegang toe zoeken. FortiSIEM stelt beveiligingsteams vervolgens automatisch op de hoogte van afwijkende activiteiten, zoals gelijktijdige aanmeldingen vanaf verschillende locaties.
In een tijd waarin cybercriminelen het groeiende digitale aanvalsoppervlak voortdurend blijven bestoken met geavanceerde aanvallen biedt de uitgebreide en diepgaande, door AI aangestuurde beveiligingstechnologie van de Security Fabric van Fortinet organisaties ongeëvenaarde mogelijkheden op het gebied van bedreigingspreventie, detectie en incidentrespons die ze naar wens kunnen automatiseren.

John Maddison, executive vice products en CMO van Fortinet: “Fortinet heeft fors geïnvesteerd in de cloud-gebaseerde, door AI aangestuurde aanlevering van bedreigingsinformatie van FortiGuard Labs. Daarmee kunnen we meer bedreigingen sneller en nauwkeuriger detecteren. FortiAI voedt beveiligingsvoorzieningen op locatie met de bedreigingsinformatie van FortiGuard Labs. Organisaties kunnen zo een beroep doen op de kracht van FortiGuard Labs en zelflerende AI voor het identificeren, classificeren en analyseren van geavanceerde cyberbedreigingen. Dit alles is in minder dan een seconde mogelijk.”

Aanvullende informatie
Over Fortinet
Fortinet beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties compleet beheer van en inzicht in hun  groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen het Fortinet Security Fabric-platform pak de meest kritieke beveiligingsuitdagingen aan en beschermt gegevens over de gehele digitale infrastructuur. Dit geldt voor zowel voor netwerk-, applicatie- als (multi)cloud of edge-omgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 440,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Fortinet is zowel een technologiebedrijf als een leerbedrijf. Fortinet Network Security Institute biedt een van de grootste en breedste trainingsprogramma's voor cybersecurity in de industrie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.
Laatste van Fortinet
Fortinet voegt nieuwe Secure SD-WAN-mogelijkheden toe

Fortinet biedt online cybersecurity-trainingen gratis aan om het tekort aan beveiligingsvaardigheden te dichten

Nieuwe MSSP’s zetten Secure SD-WAN van Fortinet in om klanten van onderscheidende netwerk- en beveiligingsdiensten te voorzien
Luminis al 10 jaar lang IT-partner van The Learning Network

Snowflake kondigt nieuwe fase van samenwerking met Salesforce aan om zakelijke transformaties van klanten met data te versterken

Snowflake onthult de Data Cloud, zodat organisaties kunnen verbinden, samenwerken en waarde kunnen toevoegen met data

NetApp Reports Fourth Quarter and Fiscal Year 2020 Results

Databricks verwelkomt Paul Leventis als nieuwe Senior Director Software Engineering & Site Lead

Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan

Razer zet de gaming-community aan het werk in de strijd tegen COVID-19

Accon avm vervangt 1100 mobiele telefoons voor Nokia smartphones omwille van veiligere bedrijfscommunicatie

Bereidheid tot volgen van opleiding binnen de zorgsector groot

Derde werknemers vermoedt dat collega’s bewust sjoemelen met declaraties

Onderzoek Proofpoint: 72% van de Nederlandse bedrijven kampte afgelopen jaar met minstens één cyberaanval
Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel