www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2499 volgers blijven op de hoogte!

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

‘Ancestor Tree Manager’ en ‘Nederlands Militair Erfgoed’ op Internet, dat zijn de twee onderwerpen die aanstaande zaterdag 29 februari vanaf 11 uur aan de orde komen tijdens een bijeenkomst van de interessegroep stamboomonderzoek van de grootste computerclub van de Benelux, de HCC. De gratis toegankelijke bijeenkomst wordt gehouden in het H.F. Witte Cultuur- en vergadercentrum, Henri Dunantplein 4, 3731 CL De Bilt.

Computerprogramma
Er bestaan de nodige computerprogramma’s om de gevonden stamboomgegevens mee vast te leggen. Hoewel HCC!genealogie geen voorkeur heeft test zij programma’s wel en geeft daar voorlichting over. Zo testte bestuurslid John Glaser het programma Ancestor Tree Manager, een gratis genealogisch programma waarmee op een eenvoudige wijze een aantrekkelijke website kan worden gemaakt inclusief foto’s, maar ook met scans van de akten.
Het programma is in 2012 ontwikkeld door een enthousiaste amateur genealoog en wordt nog steeds aan de hand van input van gebruikers doorontwikkeld. Zo zijn er inmiddels ook Engels en Duitstalige versies. John Glaser zal ’s-morgens om 11 uur de sterke punten van het programma en de mogelijkheid om er een website mee te ontwikkelen demonstreren.

Toegang tot gezamenlijke militaire collecties en bronnen
’s-Middags zal Jan de Keizer, verantwoordelijk voor het project Officiersboekjes van het Nederlands Militair Erfgoed een demonstratie verzorgen. Hij zal aan de hand van een aantal namen nagaan bij welk krijgsmachtonderdeel betrokkene heeft gediend en in welke rangen. Ook kan via inzage in zo’n officiersboekje worden nagegaan waar hij gelegerd is geweest en of hij is uitgezonden naar Nederlands-Indië of Suriname.
In veel families komen militairen voor. Maar mochten die al zijn overleden dan is het wellicht moeilijk om over zo’n familielid veel te weten te komen. Voor mensen die de geschiedenis van hun familie onderzoeken is dat nu juist interessant. Over officieren en onderofficieren is in tegenstelling tot manschappen het nodige bekend en dus te achterhalen.
De website Nederlands Militair Erfgoed geeft toegang tot gezamenlijke militaire collecties en bronnen. Het gaat om honderden officiersnamen met informatie over hun rang, loopbaan, regiment en aanstellingsdatum uit de officiersboekjes uit de periode van 1810-1940.

Via deze site kan men zoeken in ruim 800 duizend officiersnamen, bijna 8 duizend portretten, ruim 130 duizend tijdschriften, bijna 2.500 legerplaatsen, ruim 7 duizend oude drukken van legertijdschriften, duizend stukken muziek en in de namen van (nog maar) 2.446 dienstplichtigen. In Wapenen en Regimenten zijn beschrijvingen van diverse legeronderdelen, baretemblemen en uniformen beschikbaar. Dienstplichtigen worden uitgenodigd om foto’s aan te leveren.

HCC!genealogie
HCC!genealogie in sinds 1986 een onderdeel van de HCC, de grootste computerclub in de Benelux. Het is een levendige groep die geïnteresseerden adviseert over methoden en mogelijkheden van onderzoek, van genealogische computerprogramma’s en de mogelijkheden die internet op dit gebied te bieden heeft. Daarnaast voorziet zij de archiefwereld van adviezen en suggesties op basis van wat haar leden ervaren bij het zoeken naar voorouders via digitaal beschikbare bestanden inclusief de websites van de archieven. Ook met historische-, geschiedkundige verenigingen en erfgoedgroepen wordt contact onderhouden. HCC!genealogie biedt een omvangrijk netwerk om kennis en ervaringen uit te wisselen en geeft presentaties en cursussen door heel het land. De leden steunen en stimuleren elkaar in hun onderzoek.

Daarnaast exploiteert zij de website www.genealogie.hcc.nl/

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Meer informatie over het bovenstaande wordt u gaarne verstrekt door Willem van Winterswijk, secretaris van de vereniging, telefonisch bereikbaar via 071 589 12 09 / 06 29 003 249 en/of door John Glaser, telefonisch bereikbaar via 06 51 315 189.

Leiderdorp, 25 februari 2020

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Shippeo

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com