www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
2496 volgers blijven op de hoogte!

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Open data en het hergebruik van open datareeksen helpen bij efficiencyverbetering, bij het realiseren van lagere kosten voor dienstverlening en bij het behalen van sociale- en milieudoelstellingen. Dit blijkt uit “The Economic Impact of Open Data: Opportunities for value creation in Europe” het nieuwste onderzoek van Capgemini Invent naar de toepassing van open data in opdracht van de Europese Commissie. Het rapport is opgesteld in het kader van het door Capgemini Invent geleide European Data Portal*.

Deze studie is onderdeel van een reeks rapporten die sinds 2015 wordt gepubliceerd naar de wijze waarop open data economische waarde kan creëren. Dit jaar concludeert het rapport dat open data in verschillende sectoren toegevoegde waarde levert, op verschillende manieren en voor verschillende gebruikers, zoals bedrijven, overheden en burgers. Het rapport laat zien dat open data een snellere en eenvoudigere toegang tot meer informatie ontsluit, waardoor een betere besluitvorming mogelijk wordt. De belangrijkste bevindingen van deze studie zijn:

Marktomvang open data: resultaten uit een literatuurstudie laten zien dat in een conservatief groeiscenario de marktomvang van open data als aandeel van het BBP 199,51 miljard euro bedraagt voor de EU-27+ landen in 2025. In het optimistische scenario is dat 334,20 miljard euro in 2025. Dit resulteert in een groeipotentieel van 134,69 miljard euro.

Open data werkgelegenheid: er wordt ook een groei verwacht van het aantal mensen dat een dienstverband heeft dankzij open data. De prognose is dat in 2025 het aantal directe en indirecte “open data werknemers” in een optimistisch scenario kan groeien tot 1,97 miljoen. Dit is een groeipotentieel van 884 duizend aan open data gerelateerde banen. Als in 2025 de waarde die door elke medewerker wordt gecreëerd meer dan 169 duizend euro bedraagt (huidige status in 2019), kan de omvang van de open-data-markt potentieel nog groter zijn dan voorspeld.

Efficiëntiewinst en kostenbesparing door open data: de waarde die door open data wordt gecreëerd, gaat verder dan alleen de financiële voordelen. Niet alleen helpen open data bedrijven en overheden om meer inkomsten te genereren met nieuwe diensten, of om kosten te besparen door efficiënter te werken, het kan ook helpen om levens te redden, tijd te besparen, het milieu te beschermen en de kennisoverdracht te verbeteren door middel van taaldiensten.

Kansen om het volledige potentieel van open data te benutten: bij waardecreatie liggen de kansen voor open data niet alleen in de omvang van het personeelsbestand, maar ook in de manier waarop waarde kan worden gecreëerd. Om dit te bereiken moet er een adequaat aanbod van open datasets zijn. Een gemiste kans is dat er nog een grote hoeveelheid data geschikt is om als open data te worden gepubliceerd, maar die nog niet open is. Tegelijkertijd zijn veel datasets eenvoudigweg niet geschikt om in hun oorspronkelijke vorm openlijk beschikbaar te zijn, omdat ze vertrouwelijk zijn of persoonlijke gegevens bevatten, zoals medische dossiers, die geaggregeerd of geanonimiseerd moeten worden voordat ze kunnen worden gedistribueerd.

Esther Huyer, consultant bij Capgemini Invent en als hoofdonderzoeker betrokken bij het rapport zegt: “Open data is er om dataprojecten te verrijken, geïnformeerde beslissingen te nemen en processen, diensten en producten te verbeteren. Het economisch potentieel komt tot uiting wanneer we ons bewustzijn en vaardigheidsniveau verhogen om kansen te signaleren en te benutten. We moeten de aanpak van data-hergebruik onderzoeken en verbeteren op een manier die ethisch, duurzaam en geschikt is voor het doel waarvoor de data nodig is. In potentie wordt open data gecombineerd met persoonlijke, gedeelde of via crowdsourcing verkregen data."

European Data Portal
Open data hebben betrekking op de informatie die door overheidsinstanties wordt verzameld, geproduceerd of betaald en die vrijelijk door iedereen kan worden gebruikt, gewijzigd en gedeeld. De voordelen van open data zijn onder meer een toename van de transparantie en de verantwoordingsplicht van de overheid en tastbare sociale en economische voordelen voor burgers, bedrijven en het maatschappelijk middenveld. In de in 2015 gepubliceerde Capgemini-inventarisatiestudie voor de lancering van het Europese dataportaal wordt de marktomvang van open gegevens in 2020 op 75,7 miljard euro geraamd, met een aanzienlijke toename van ongeveer 37% tussen 2016 en 2020. In deze context heeft de Europese Unie het Europese data portal gelanceerd. De portal verzamelt informatie over de data die uit verschillende Europese landen beschikbaar worden gesteld. Nu bestrijkt het 35 landen, 82 catalogi, met links naar bijna 1 miljoen datasets in heel Europa en biedt het een verscheidenheid aan leermiddelen en open data use cases. Voor meer informatie en om de rapporten te bekijken, bezoek het portal via: https://www.europeandataportal.eu/en/highlights/the-economic-impact-of-open-data

[*] De uitrol van het European Data Portal wordt verzorgd door Capgemini Invent in samenwerking met Intrasoft International, Fraunhofer Fokus, con terra, Sogeti, de University of Southampton, Time.lex, 52 North en the Lisbon Council, namens de Europese Commissie.

Over Capgemini
Capgemini is wereldwijd toonaangevend in consulting- en technologiediensten. In de voorhoede van innovatie, helpt Capgemini zijn klanten om de kansen te benutten die ontstaan in de snel evoluerende wereld van cloud computing, digitalisering en platformen. Voortbouwend op 50 jaar historie en diepgaande sectorkennis, stelt Capgemini organisaties in staat om hun zakelijke ambities te realiseren via een breed palet aan diensten, van strategie tot uitvoering. Capgemini is sterk doordrongen van de overtuiging dat de zakelijke waarde van technologie van en door mensen komt. Het is een multiculturele organisatie van bijna 220.000 medewerkers verspreid over meer dan 40 landen. Capgemini Group rapporteerde in 2019 wereldwijd een omzet van EUR 14,1 miljard. Bezoek ons op www.nl.capgemini.com. People matter, results count.
Laatste van Capgemini Nederland B.V.
Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Consumenten enthousiaster over chatbots en spraakassistenten, maar bedrijven blijven achter met uitrol

Capgemini lanceert Intelligent Automation Platform
XpertHR lanceert product voor uitzendbranche met o.a. tool voor toepassing inlenersbeloning: XpertHR Flex

Wuunder stelt transportmanagementsysteem gratis beschikbaar voor ondernemers

Interxion stelt Enrico de Boer aan als Nederlandse Sales & Marketing Director

Collibra haalt $112,5 miljoen op om bedrijven te helpen datagestuurd beslissingen te nemen

Drie op de tien Nederlanders kan collega’s slecht bereiken

Eckes-Granini verbetert klantervaring en verkleint ecologische footprint met Shippeo's realtime visibility platform

Hoe overleef ik de Corona-crisis?

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Coupa benoemt Michael van Keulen tot Chief Procurement Officer

Nutanix werkt samen met Udacity om Hybrid Cloud Nanodegree-programma aan te bieden

KnowBe4 en Agari kondigen nieuwe samenwerking aan in de strijd tegen phishing

De nieuwe Razer Blade 15 - speciaal voor gebruikers met hoge eisen

Secureworks steunt organisaties die cybersecurity nu hard nodig hebben

Ruim 12.000 valse e-mails gemeld

Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Overname KPN Consulting door Cegeka definitief

Software Improvement Group (SIG) celebrates 20th anniversary with launch of 100% online Digital Health Management services

Robson Grieve wordt Chief Marketing Officer bij OutSystems

Pure Storage en SAP versterken hun partnerschap

Grootste Nederlandse techspelers gaan coronacrisis te lijf met hackathon

Onderzoek: ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn

Bizcuit Groep investeert EUR 1.200.000 in snelgroeiende scale-up Klippa ondanks COVID-19

Voting Results AGM TIE Kinetix N.V.
Capgemini Nede.. contact

Logo Capgemini Nederland B.V.

www.nl.capgemini.com
Capgemini Nede.. sociaal

Capgemini Nede.. tweets

Logo Infinity IT B.V.
Logo QuandaGo
Logo True B.V.
Logo SiteLucent B.V.
Logo Alleeninkt.nl
Logo Bergler Software Solutions
Logo Xinno
Logo CPMview
Logo Kantoormeubelencenter.nl
Logo UvA Talen BV
Logo MyCademy
Logo Alleeninkt.nl
Logo PaperDigits
Logo Channext
Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Stocard

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl