www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (1 jaar en 158 dagen geleden)
PR: Marcommit

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Huizen, 25 februari 2020 – IT-managers wereldwijd waarschuwen voor het gebrek aan adequate veiligheidsmaatregelen nu het gebruik van multi-cloud platformen de nieuwe standaard wordt. Bijna de helft van de clouddata is niet voorzien van beschermingstechnologie. Daarmee is veiligheid niet gegarandeerd. 49 procent van de IT-functionarissen heeft daardoor met één of meerdere digitale inbraken te maken gehad. Ook de ontwikkeling van quantum computing baart zorgen. 72 procent van de IT-managers geeft aan dat dit een nog grotere druk gaat leggen op beveiliging. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten uit het Thales Data Threat Report 2020 - Global Edition dat voor het zevende jaar op rij in samenwerking met marktanalist IDC wordt opgesteld.

Privacy- en gegevensbescherming komen steeds verder onder druk te staan dankzij de massale migratie naar de cloud. Wet- en regelgeving zoals de AVG verplicht het gebruik van adequate beschermingstechnologie zoals encryptie. Uit het Thales onderzoek blijkt dat alle IT-managers gegevens in de cloud hebben staan zonder dat deze data voorzien is van encryptietechnologie en dus niet beschermd is tegen digitale inbraken. Volgens de onderzoeksrespondenten is 57 procent van de clouddata voorzien van encryptie. 48 procent van de gegevens in de cloud is beschermd met een ‘token’.

Divers en complex cloudlandschap
Complexiteit en diversiteit van het cloudlandschap zijn de voornaamste oorzaken van het gebrek aan effectieve beveiliging. De meeste organisaties hebben een multi-cloud omgeving van verschillende IaaS- en PaaS-leveranciers en vele SaaS-oplossingen. IT-managers ervaren eveneens culturele en technologische uitdagingen. Wat opvalt, is dat de meeste bedrijven zich dit jaar minder kwetsbaar voelen voor digitale inbraken dan voorgaande jaren. Volgens de IT-managers komt dit beeld niet overeen met de praktijk. Dankzij deze perceptie komt de bereidheid om verder te investeren in digitale veiligheid onder druk te staan. Verder blijkt dat het merendeel van de organisaties nog steeds dezelfde tools gebruikt ondanks dat cyberaanvallen geavanceerder en complexer worden.

“Niet alleen de populariteit van de cloud gaat gepaard met meer veiligheidsuitdagingen. Als straks quantum computing breed beschikbaar wordt, krijgen we opnieuw te maken met andere beveiligingsproblematiek. 72 procent van de IT-managers onderkent deze uitdagingen die volgens hen de komende vijf jaar een belangrijke rol gaan spelen. Daar moeten we ons nu op voorbereiden,” zegt Guido Gerrits, Regional Sales Director Identity & Access Management in de Benelux bij Thales.“We moeten blijven investeren in slimmere technologie voor gegevensbescherming. Het encrypten van data moet bovendien standaard worden. Verder is het van groot belang het zogeheten zero-trust model te omarmen waarmee het securitybeleid hoog op de agenda blijft staan.”

Meer informatie is beschikbaar in het Thales Data Threat Report 2020 - Global Edition.
Laatste van Thales
Thales en Google breiden samenwerking uit

Meerderheid bedrijven maakt zich na een jaar nog steeds zorgen over cybersecurity bij werken op afstand

Thales en Senetas lanceren quantum bestendige netwerk encryptie-oplossing
Verstreken tijd: 1 jaar en 158 dagen

Logo Marcommit
Thales contact

Logo Thales

Thales sociaal

Thales tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo