www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: LVTPR

Tips voor Wereld Radio Dag 2020: internetradio thuis en onderweg

Amsterdam, 12 februari 2020 – Sinds de introductie van de radio is het fenomeen niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven: ’s morgens tijdens het ontbijt, overdag op kantoor of ’s avonds onderweg naar huis. De populariteit van de radio nam toe door de continue verbetering van broadcasttechnologie, zoals FM en DAB+. Maar daar heb je nog wel steeds een specifieke ontvanger voor nodig. En dat terwijl je via praktisch elk met internet verbonden device naar internetradio kunt luisteren. Op voorwaarde dat de verbinding stabiel is. En omdat dit niet overal het geval is, geeft devolo in het kader van Wereld Radio Dag 2020 tips voor een stabiele internetverbinding.

Internetradio onderweg
Zelfs op vakantie hoef je het tegenwoordig niet meer zonder je favoriete radiostation te stellen. Bijna elk radiostation ter wereld is als datastream te ontvangen via een laptop, smartphone of tablet – meestal rechtstreeks via de respectievelijke website of via een app. Het is mogelijk om specifieke radiostations op te zoeken en ze te categoriseren op basis van genre, land of andere criteria om de perfecte combinatie van muziek en nieuws te creëren. Zolang er een stabiele mobiele dataverbinding is (3G of LTE), werkt dat prima. Maar daar kleeft een groot nadeel aan: internetradiostations mobiel streamen doet een aanslag op je databundel. Daar moet je, zeker in landen buiten Europa, voor oppassen.

Internetradio thuis
Als je thuis bent, of op een andere locatie toegang hebt tot een WiFi-verbinding, ervaar je over het algemeen geen problemen met databundels en kun je zoveel muziek en podcasts streamen als je wilt. Naast ontvangers zijn er ook traditionele oplossingen: internetradio’s in de vorm van oude FM-ontvangers, zij het vaak in een moderner jasje. Sommige van deze radio’s zijn, vanwege praktische overwegingen, combinatie-apparaten en ontvangen zowel internet- als FM-, en soms zelfs het nieuwe DAB+-radio. Dit is met name nuttig als er geen stabiele WiFi-ontvangst is en je gebruik wil maken van andere draadloze technologie. Een oplettende gebruiker onderneemt echter stappen om de WiFi-ontvangst te verbeteren.

Internetradio via een WiFi-repeater
Als de WiFi-ontvangst slecht is, wordt dit al snel duidelijk door een haperende uitzending of wanneer de internetradio helemaal weigert om iets af te spelen. De eerste maatregel die je kunt nemen, is het gebruik van een WiFi-repeater. Dit kan helpen in het geval van korte afstanden. Voor het beste resultaat is het belangrijk om de repeater ongeveer halverwege tussen de router en internetradio te plaatsen. Weet je niet zeker waar dat is, dan kun je gebruikmaken van de gratis ‘WiFi help app’ (Android) om de ideale locatie te vinden. Maar als het nodig is om een langere afstand tussen de router en de radio te overbruggen, of als muren en plafonds de verbinding verstoren, zijn repeaters minder nuttig.

Internetradio met WiFi Powerline-adapters
Zogenaamde Powerline-adapters bieden dan uitkomst. Deze adapters maken gebruik van het bestaande elektriciteitsnetwerk om data te versturen. De voordelen: muren en plafonds zijn niet langer van invloed op de WiFi-verbinding, omdat een nieuw WiFi-toegangspunt eenvoudig is te installeren bij elk gewenst stopcontact. De praktische Powerline-assistenten voorzien daarnaast in ten minste één netwerk-verbinding. Multimedia-apparaten zijn daardoor ook via een internetkabel te verbinden. Installatie is erg eenvoudig en snel. Een Powerline-netwerk kan uit maximaal acht Powerline-adapters bestaan, waarmee je het huis van kelder tot aan zolder voorziet van een stabiele internetverbinding. Zo staat er niets meer in de weg van Wereld Radio Dag via een internetstream.

Prijzen en verkrijgbaarheid
devolo heeft Magic Powerline-adapters in zowel LAN- als WiFi-varianten. devolo Magic 1 WiFi Mini is het betaalbare instapmodel van de productserie. De Starter Kit is verkrijgbaar vanaf 99,90 euro. De adviesprijs van de devolo Magic 2 WiFi Starter Kit is 119,90 euro. devolo biedt drie jaar garantie op al zijn producten.

Laatste van devolo
5 tips voor zakelijke videogesprekken

Digitaal thuisonderwijs: tips van devolo

Geld besparen? Verwarm slimmer!
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo LVTPR
devolo contact

Logo devolo

devolo@lvtpr.com
  www.devolo.nl
devolo sociaal

devolo tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage