www.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: AxiCom

Werk aan de winkel voor financiële instellingen: EC herziet witwaszaken

De Verenigde Naties schatten dat per jaar wereldwijd 1 biljoen dollar door witwaspraktijken aan de officiële economie wordt onttrokken. Gestolen en illegaal verworven middelen worden gebruikt om van alles te financieren. Van terrorisme, illegale drugshandel en mensenhandel tot de uitbundige levensstijl van criminelen.

Dit getal spreekt voor zich. Wetgevers in heel Europa zijn van plan om harder op te treden tegen instellingen die zich niet voldoende inzetten om witwassen tegen te gaan. Een van de mogelijke maatregelen is het met terugwerkende kracht analyseren van vermeende fraudegevallen.

De Europese Commissie (EC) buigt zich momenteel opnieuw over oude witwaszaken bij EU-banken om na te gaan of de huidige regels moeten worden aangescherpt. Het gaat met name om schandalen die tussen 2012 en 2018 plaatsvonden bij banken uit Denemarken, Estland, Letland, Luxemburg, Malta, Nederland en Cyprus. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe en waar de banken tekortschoten bij het voorkomen van deze misdrijven. Tegelijkertijd onderzoekt de EC ook kritieke gevallen waarin financiële instellingen zijn omgevallen na witwasschandalen, waaronder het Letse ABLV en Pilatus op Malta.

Een aantal bekende Duitse en Franse banken worden gescreend. In 2017 werd in de VS een boete van 425 miljoen dollar opgelegd in verband met een schandaal tussen 2011 en 2015. Daarbij werd 10 miljard dollar uit Rusland weggesluisd. Elders moest een bank 95 miljoen dollar betalen in verband met een geschil in de VS over schendingen van de anti-witwasregels. Ook Nederlandse banken zijn gescreend en/of worden onder verscherpt toezicht gehouden. De eerste boete is al uitgedeeld.

“Er is dus werk aan de winkel voor financiële instellingen”, zegt Francesco Nazzarri, Managing Director, Commercial Strategy EMEA bij Experian. “Nu is een goed moment voor banken om processen te implementeren of te actualiseren die helpen hun klanten, hun bedrijfsvoering en hun reputatie veilig te stellen. Vooral juiste technische oplossingen betalen zichzelf snel terug. Zo bespaart een bekende bank 50 miljoen euro per jaar door met Experian samen te werken. Experian voorziet de anti-fraude- en anti-witwas-teams van het bedrijf van een compleet beeld van hun zakelijke en particuliere klanten om de witwasrisico’s eerder en beter te kunnen inschatten en te beheren.”

Nazzarri:“Consultancy-gedreven inzicht, ondersteund met geavanceerde analysetechnieken stellen ons in staat om de veelheid aan verschillende interne en externe bronnen te verzamelen en te matchen en zo de meest actuele en betrouwbare informatie te bieden. Deze wordt vervolgens gebruikt voor slimme en schaalbare due diligence, anti-witwas- en “Know Your Customer”-oplossingen.”

Veel bedrijven hebben complexe eigendomsstructuren die de nationale grenzen kunnen overschrijden. Hierdoor is het veel moeilijker om aandeelhouders en eigenaren te identificeren. Maar zoals zo vaak draait het allemaal om de beschikbaarheid en kwaliteit van data. Sommige kredietverstrekkers werken met onvolledige informatie of besteden veel tijd aan handmatig bepalen wie de eigenaar is van een bedrijf en wie het daadwerkelijk leidt. Als gevolg daarvan kan het een uitdaging zijn om te achterhalen wat het risico is op witwassen en andere vormen van Financial Crime. Als er iets over het hoofd wordt gezien, is het inmiddels duidelijk dat de boetes en sancties ernstig zijn. Net zo goed als negatieve klantervaringen en de bijbehorende reputatieschade.

Met een combinatie van Advanced Analytics en Web Data Insights kan Experian financiële instellingen helpen om deze controles snel en eenvoudig uit te voeren. Personen die verbonden zijn aan het bedrijf kunnen worden geverifieerd, met extra screening en controles. Hierdoor kunnen kredietgevers erop vertrouwen dat zij weten met wie ze te maken hebben.

Om succesvol te zijn moeten financiële instellingen effectieve fraudepreventie combineren met een betere klantbeleving. Daarom kunnen de oplossingen van Experian via een webinterface geïntegreerd worden in bestaande systemen om data en analyses real-time te leveren. Dit betekent dat financiële instellingen volledig inzicht hebben zonder vertraging in de customer journey.
1 op 5 maakbedrijven kent financiële consequenties van achterblijvende digitalisering niet

Release of Remain Software Milestone Enhancements Boost Efficiency and Productivity for Organizations on IBM i and Multi-platform

Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
Experian contact

Logo Experian

070 - 440 4000
  www.experian.nl
Experian sociaal

Experian tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo Databricks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl