www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: AxiCom

Werk aan de winkel voor financiële instellingen: EC herziet witwaszaken

De Verenigde Naties schatten dat per jaar wereldwijd 1 biljoen dollar door witwaspraktijken aan de officiële economie wordt onttrokken. Gestolen en illegaal verworven middelen worden gebruikt om van alles te financieren. Van terrorisme, illegale drugshandel en mensenhandel tot de uitbundige levensstijl van criminelen.

Dit getal spreekt voor zich. Wetgevers in heel Europa zijn van plan om harder op te treden tegen instellingen die zich niet voldoende inzetten om witwassen tegen te gaan. Een van de mogelijke maatregelen is het met terugwerkende kracht analyseren van vermeende fraudegevallen.

De Europese Commissie (EC) buigt zich momenteel opnieuw over oude witwaszaken bij EU-banken om na te gaan of de huidige regels moeten worden aangescherpt. Het gaat met name om schandalen die tussen 2012 en 2018 plaatsvonden bij banken uit Denemarken, Estland, Letland, Luxemburg, Malta, Nederland en Cyprus. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe en waar de banken tekortschoten bij het voorkomen van deze misdrijven. Tegelijkertijd onderzoekt de EC ook kritieke gevallen waarin financiële instellingen zijn omgevallen na witwasschandalen, waaronder het Letse ABLV en Pilatus op Malta.

Een aantal bekende Duitse en Franse banken worden gescreend. In 2017 werd in de VS een boete van 425 miljoen dollar opgelegd in verband met een schandaal tussen 2011 en 2015. Daarbij werd 10 miljard dollar uit Rusland weggesluisd. Elders moest een bank 95 miljoen dollar betalen in verband met een geschil in de VS over schendingen van de anti-witwasregels. Ook Nederlandse banken zijn gescreend en/of worden onder verscherpt toezicht gehouden. De eerste boete is al uitgedeeld.

“Er is dus werk aan de winkel voor financiële instellingen”, zegt Francesco Nazzarri, Managing Director, Commercial Strategy EMEA bij Experian. “Nu is een goed moment voor banken om processen te implementeren of te actualiseren die helpen hun klanten, hun bedrijfsvoering en hun reputatie veilig te stellen. Vooral juiste technische oplossingen betalen zichzelf snel terug. Zo bespaart een bekende bank 50 miljoen euro per jaar door met Experian samen te werken. Experian voorziet de anti-fraude- en anti-witwas-teams van het bedrijf van een compleet beeld van hun zakelijke en particuliere klanten om de witwasrisico’s eerder en beter te kunnen inschatten en te beheren.”

Nazzarri:“Consultancy-gedreven inzicht, ondersteund met geavanceerde analysetechnieken stellen ons in staat om de veelheid aan verschillende interne en externe bronnen te verzamelen en te matchen en zo de meest actuele en betrouwbare informatie te bieden. Deze wordt vervolgens gebruikt voor slimme en schaalbare due diligence, anti-witwas- en “Know Your Customer”-oplossingen.”

Veel bedrijven hebben complexe eigendomsstructuren die de nationale grenzen kunnen overschrijden. Hierdoor is het veel moeilijker om aandeelhouders en eigenaren te identificeren. Maar zoals zo vaak draait het allemaal om de beschikbaarheid en kwaliteit van data. Sommige kredietverstrekkers werken met onvolledige informatie of besteden veel tijd aan handmatig bepalen wie de eigenaar is van een bedrijf en wie het daadwerkelijk leidt. Als gevolg daarvan kan het een uitdaging zijn om te achterhalen wat het risico is op witwassen en andere vormen van Financial Crime. Als er iets over het hoofd wordt gezien, is het inmiddels duidelijk dat de boetes en sancties ernstig zijn. Net zo goed als negatieve klantervaringen en de bijbehorende reputatieschade.

Met een combinatie van Advanced Analytics en Web Data Insights kan Experian financiële instellingen helpen om deze controles snel en eenvoudig uit te voeren. Personen die verbonden zijn aan het bedrijf kunnen worden geverifieerd, met extra screening en controles. Hierdoor kunnen kredietgevers erop vertrouwen dat zij weten met wie ze te maken hebben.

Om succesvol te zijn moeten financiële instellingen effectieve fraudepreventie combineren met een betere klantbeleving. Daarom kunnen de oplossingen van Experian via een webinterface geïntegreerd worden in bestaande systemen om data en analyses real-time te leveren. Dit betekent dat financiële instellingen volledig inzicht hebben zonder vertraging in de customer journey.
Laatste van Experian
Ascend Regulatory verandert de regels van het spel op het gebied van risicobeheer

Experian introduceert Web Data Insights (WDI) voor een betere besluitvorming rond kredietrisico’s

Werk aan de winkel voor financiële instellingen: EC herziet witwaszaken
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Experian contact

Logo Experian

070 - 440 4000
  www.experian.nl
Experian sociaal

Experian tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage