ContentbureauContentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2496 volgers blijven op de hoogte!

“Hybride cloud blijft favoriete toekomstige IT operating-model voor Nederlandse organisaties”

Hoofddorp –  Nutanix, leider in enterprise cloud computing, maakt de resultaten bekend van zijn tweede wereldwijde Enterprise Cloud Index (ECI)-onderzoek, dat focust op trends in cloud-implementaties en -planning. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 60 procent van de Nederlandse organisaties verwacht binnen drie tot vijf jaar te zijn overgestapt op een hybride cloud-omgeving. En dat terwijl Nederland nog achterloopt als het gaat om hybride cloud-gebruik (7 procent in 2019) in vergelijking met andere landen en regio’s (13,1 procent wereldwijd). Vergeleken met 2018 laat het onderzoek zelfs een lichte daling zien in hybride implementaties en zit de grootste stijging in private cloud-deployments. Zo geeft 73 procent van de Nederlandse organisaties aan plannen te hebben om applicaties terug te halen uit de public cloud en onder te brengen in een private cloud.

Nederland loopt hiermee gelijk met de wereldwijde trend van cloud-repatriëring. Sunil Dutt, Head of Channel, OEM & Alliances, North Eastern EMEA and Russia, zegt daarover: “De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker herkenbaar. We zien dat klanten een aantal jaar geleden naar de public cloud zijn gegaan met hun applicaties, vanwege de belofte dat het allemaal makkelijker en voordeliger zou zijn. Maar uiteindelijk zijn ze erachter gekomen dat dit niet voor alle applicaties en workloads geldt, en ze soms zefs duurder uit zijn. En wanneer ze dit gaan analyseren, blijkt dat hybride cloud het meest ideale model is.”

Multi-cloud brengt nieuwe silo’s met zich mee
Ook de multi-cloud (gebruik van meerdere public clouds) is minder populair als IT operating-model. Dit is volgens Dutt te verklaren door de complexiteit die multi-cloud met zich meebrengt: “De traditionele silo’s van compute-, storage- en netwerk die door de komst van cloud waren verdwenen, zijn vervangen door nieuwe silo’s. Namelijk die tussen de verschillende cloud-aanbieders. Organisaties komen erachter dat deze silo’s net zoveel complexiteit met zich meebrengen. We zien ook dat klanten liever kiezen voor één public cloud-aanbieder en één on-premises omgeving die ze dan verbinden tot een hybride cloud.”

Security blijft voornaamste cloud-uitdaging
In zowel de Enterprise Cloud Index van 2018 als die van 2019 speelt security een grote rol bij de beslissing welke IT-infrastructuur wordt geïmplementeerd en welke infrastructuur het meest geschikt is voor een workload. In Nederland worden datasecurity en privacy genoemd als grootste uitdaging bij cloud computing (62 procent). Dit is iets hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 59 procent. Op de tweede plek komt agility (door 36 procent genoemd), gevolgd door on-demand flexibiliteit (33 procent).

Andere interessante bevindingen uit het Nederlandse rapport:
  • 32 procent van de Nederlandse organisaties vindt de hybride cloud het meest veilige IT operating-model. Op de tweede plek staat de on-premises private cloud, die door 27 procent wordt genoemd. Minst genoemd is het traditionele datacenter. Slechts 3 procent van de bedrijven in Nederland denkt dat dit de meest veilige optie is.
  • Gevraagd naar de factoren die van invloed zijn op hun cloud-plannen, noemen Nederlandse organisaties het vaakst ‘het voldoen aan compliancy-regels’ (57 procent). Dutt: “We zien dat Nederlandse klanten goed rekening houden met de AVG. Een logisch gevolg daarvan is dat ze willen weten waar hun data zich bevindt.”
  • Andere veelgenoemde factoren die van invloed zijn, zijn adequate inter-cloud security (50 procent). Dit werd in de enquête omschreven als: “hoe kunnen wij het juiste niveau van consistente security bereiken voor alle gebruikte infrastructuren?” Op de derde plek staat de beschikbaarheid van cloud- en andere IT-kennis (door 47 procent genoemd).
  • 33 procent van de Nederlandse organisaties noemt applicatiemobiliteit als voornaamste voordeel van de hybride cloud. Dit is meer dan twee keer zo vaak als het wereldwijde gemiddelde (bijna 16 procent). Opmerkelijk genoeg worden hieraan gelinkte voordelen zoals flexibiliteit om de juiste cloud te matchen met iedere app en use case, weer substantieel minder vaak genoemd in Nederland.
Voor meer informatie over het rapport en de bevindingen:  download hier de volledige “Nutanix Enterprise Cloud Index 2019”. (wereldwijde resultaten)

* Binnen dit onderzoek staat hybride cloud voor het gecombineerde gebruik van ten minste één private cloud en ten minste één public cloud-service, met enige mate van integratie tussen de twee cloud-omgevingen.

Over het onderzoek
Voor het tweede opvolgende jaar gaf Nutanix Vanson Bourne opdracht om IT-beslissers vragen te stellen over waar ze hun zakelijke applicaties nu draaien, waar ze dit in de toekomst doen, uitdagingen bij het opzetten van hun cloud-omgevingen en hoe zij cloud-initiatieven ontplooien ten opzichte van andere IT-projecten en prioriteiten. In 2019 werden 2.650 respondenten uit 24 landen bevraagd. Deze IT-beslissers werken bij organisaties in verschillende sectoren, bedrijfsgroottes en regio’s in Noord- en Zuid-Amerika; Europa, het Midden-Oosten, Afrika (EMEA); en Azië-Pacific en Japan (APJ).

Over Nutanix
Nutanix is wereldwijd leider in cloud software en hyperconverged infrastructuuroplossingen die de infrastructuur onzichtbaar maakt, zodat IT zich volledig kan richten op de applicaties en services die de business ondersteunen. Organisaties over de hele wereld gebruiken Nutanix Enterprise Cloud OS-software om one-click applicatiebeheer en mobiliteit te realiseren voor de public, private en distributed edge clouds, zodat elke applicatie op elke schaal kan draaien tegen een aanzienlijk lagere Total Cost of Ownership. Organisatie zijn hierdoor in staat on-demand een high-performance IT-omgeving te leveren, waardoor applicatie-owners een cloud-achtige ervaring krijgen. Kijk voor meer info op www.nutanix.com of volg Nutanix op Twitter via @nutanix_nl.
Laatste van Nutanix
Nutanix werkt samen met Udacity om Hybrid Cloud Nanodegree-programma aan te bieden

Smartbox transformeert klantervaring met Nutanix

Financiële dienstverleners omarmen de hybrid cloud vanwege security en flexibiliteit
European Directories kondigt verandering van leiderschap aan bij Youvia

Ivanti introduceert self-healing mogelijkheden met nieuwe Ivanti Assistants voor Enterprise Service Management

Product lancering Microsoft 365 Business Voice!

Bieze Food Group kiest voor CloudSuite e-commerce platform

Maandalert Woningmarkt | In februari nog geen effect van de COVID-19 pandemie zichtbaar

Nieuw Benchmarking-rapport van KnowBe4 stelt vast dat 37,9% van ongetrainde eindgebruikers een phishing-test niet doorstaat
XpertHR lanceert product voor uitzendbranche met o.a. tool voor toepassing inlenersbeloning: XpertHR Flex

Wuunder stelt transportmanagementsysteem gratis beschikbaar voor ondernemers

Interxion stelt Enrico de Boer aan als Nederlandse Sales & Marketing Director

Collibra haalt $112,5 miljoen op om bedrijven te helpen datagestuurd beslissingen te nemen

Drie op de tien Nederlanders kan collega’s slecht bereiken

Eckes-Granini verbetert klantervaring en verkleint ecologische footprint met Shippeo's realtime visibility platform

Hoe overleef ik de Corona-crisis?

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Coupa benoemt Michael van Keulen tot Chief Procurement Officer

KnowBe4 en Agari kondigen nieuwe samenwerking aan in de strijd tegen phishing

De nieuwe Razer Blade 15 - speciaal voor gebruikers met hoge eisen

Secureworks steunt organisaties die cybersecurity nu hard nodig hebben

Ruim 12.000 valse e-mails gemeld

Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Nutanix contact

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo CRM Partners

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl