www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (1 jaar en 87 dagen geleden)

“Hybride cloud blijft favoriete toekomstige IT operating-model voor Nederlandse organisaties”

Hoofddorp –  Nutanix, leider in enterprise cloud computing, maakt de resultaten bekend van zijn tweede wereldwijde Enterprise Cloud Index (ECI)-onderzoek, dat focust op trends in cloud-implementaties en -planning. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 60 procent van de Nederlandse organisaties verwacht binnen drie tot vijf jaar te zijn overgestapt op een hybride cloud-omgeving. En dat terwijl Nederland nog achterloopt als het gaat om hybride cloud-gebruik (7 procent in 2019) in vergelijking met andere landen en regio’s (13,1 procent wereldwijd). Vergeleken met 2018 laat het onderzoek zelfs een lichte daling zien in hybride implementaties en zit de grootste stijging in private cloud-deployments. Zo geeft 73 procent van de Nederlandse organisaties aan plannen te hebben om applicaties terug te halen uit de public cloud en onder te brengen in een private cloud.

Nederland loopt hiermee gelijk met de wereldwijde trend van cloud-repatriëring. Sunil Dutt, Head of Channel, OEM & Alliances, North Eastern EMEA and Russia, zegt daarover: “De uitkomsten van het onderzoek zijn zeker herkenbaar. We zien dat klanten een aantal jaar geleden naar de public cloud zijn gegaan met hun applicaties, vanwege de belofte dat het allemaal makkelijker en voordeliger zou zijn. Maar uiteindelijk zijn ze erachter gekomen dat dit niet voor alle applicaties en workloads geldt, en ze soms zefs duurder uit zijn. En wanneer ze dit gaan analyseren, blijkt dat hybride cloud het meest ideale model is.”

Multi-cloud brengt nieuwe silo’s met zich mee
Ook de multi-cloud (gebruik van meerdere public clouds) is minder populair als IT operating-model. Dit is volgens Dutt te verklaren door de complexiteit die multi-cloud met zich meebrengt: “De traditionele silo’s van compute-, storage- en netwerk die door de komst van cloud waren verdwenen, zijn vervangen door nieuwe silo’s. Namelijk die tussen de verschillende cloud-aanbieders. Organisaties komen erachter dat deze silo’s net zoveel complexiteit met zich meebrengen. We zien ook dat klanten liever kiezen voor één public cloud-aanbieder en één on-premises omgeving die ze dan verbinden tot een hybride cloud.”

Security blijft voornaamste cloud-uitdaging
In zowel de Enterprise Cloud Index van 2018 als die van 2019 speelt security een grote rol bij de beslissing welke IT-infrastructuur wordt geïmplementeerd en welke infrastructuur het meest geschikt is voor een workload. In Nederland worden datasecurity en privacy genoemd als grootste uitdaging bij cloud computing (62 procent). Dit is iets hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 59 procent. Op de tweede plek komt agility (door 36 procent genoemd), gevolgd door on-demand flexibiliteit (33 procent).

Andere interessante bevindingen uit het Nederlandse rapport:
  • 32 procent van de Nederlandse organisaties vindt de hybride cloud het meest veilige IT operating-model. Op de tweede plek staat de on-premises private cloud, die door 27 procent wordt genoemd. Minst genoemd is het traditionele datacenter. Slechts 3 procent van de bedrijven in Nederland denkt dat dit de meest veilige optie is.
  • Gevraagd naar de factoren die van invloed zijn op hun cloud-plannen, noemen Nederlandse organisaties het vaakst ‘het voldoen aan compliancy-regels’ (57 procent). Dutt: “We zien dat Nederlandse klanten goed rekening houden met de AVG. Een logisch gevolg daarvan is dat ze willen weten waar hun data zich bevindt.”
  • Andere veelgenoemde factoren die van invloed zijn, zijn adequate inter-cloud security (50 procent). Dit werd in de enquête omschreven als: “hoe kunnen wij het juiste niveau van consistente security bereiken voor alle gebruikte infrastructuren?” Op de derde plek staat de beschikbaarheid van cloud- en andere IT-kennis (door 47 procent genoemd).
  • 33 procent van de Nederlandse organisaties noemt applicatiemobiliteit als voornaamste voordeel van de hybride cloud. Dit is meer dan twee keer zo vaak als het wereldwijde gemiddelde (bijna 16 procent). Opmerkelijk genoeg worden hieraan gelinkte voordelen zoals flexibiliteit om de juiste cloud te matchen met iedere app en use case, weer substantieel minder vaak genoemd in Nederland.
Voor meer informatie over het rapport en de bevindingen:  download hier de volledige “Nutanix Enterprise Cloud Index 2019”. (wereldwijde resultaten)

* Binnen dit onderzoek staat hybride cloud voor het gecombineerde gebruik van ten minste één private cloud en ten minste één public cloud-service, met enige mate van integratie tussen de twee cloud-omgevingen.

Over het onderzoek
Voor het tweede opvolgende jaar gaf Nutanix Vanson Bourne opdracht om IT-beslissers vragen te stellen over waar ze hun zakelijke applicaties nu draaien, waar ze dit in de toekomst doen, uitdagingen bij het opzetten van hun cloud-omgevingen en hoe zij cloud-initiatieven ontplooien ten opzichte van andere IT-projecten en prioriteiten. In 2019 werden 2.650 respondenten uit 24 landen bevraagd. Deze IT-beslissers werken bij organisaties in verschillende sectoren, bedrijfsgroottes en regio’s in Noord- en Zuid-Amerika; Europa, het Midden-Oosten, Afrika (EMEA); en Azië-Pacific en Japan (APJ).

Over Nutanix
Nutanix is wereldwijd leider in cloud software en hyperconverged infrastructuuroplossingen die de infrastructuur onzichtbaar maakt, zodat IT zich volledig kan richten op de applicaties en services die de business ondersteunen. Organisaties over de hele wereld gebruiken Nutanix Enterprise Cloud OS-software om one-click applicatiebeheer en mobiliteit te realiseren voor de public, private en distributed edge clouds, zodat elke applicatie op elke schaal kan draaien tegen een aanzienlijk lagere Total Cost of Ownership. Organisatie zijn hierdoor in staat on-demand een high-performance IT-omgeving te leveren, waardoor applicatie-owners een cloud-achtige ervaring krijgen. Kijk voor meer info op www.nutanix.com of volg Nutanix op Twitter via @nutanix_nl.
Laatste van Nutanix
Nutanix biedt Egency eenvoud, schaalbaarheid en inzicht via hyper-converged infrastructure

Nutanix breidt bescherming tegen ransomware uit om IT-omgevingen van klanten te helpen beveiligen

Nutanix lanceert voor het tweede jaar op rij Cloud Bundles ter ondersteuning van zijn Channel-ecosysteem
Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
Verstreken tijd: 1 jaar en 87 dagen
Nutanix contact

Logo Nutanix

info@nutanix.com
  www.nutanix.com
Nutanix sociaal

Nutanix tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis