Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (1 jaar en 35 dagen geleden)

Remote access VPN’s krijgen te maken met ransomware

Amsterdam – Security-analisten van Zscaler analyseerden de nieuwste aanvallen van de Sodinokibi-ransomware. Onder meer Travelex werd getroffen door deze ransomware en op Nieuwjaarsavond werden de IT-systemen van het geldwisselkantoor onklaar gemaakt. De aanval was mogelijk doordat het bedrijf vergeten was zijn Pulse Secure VPN-servers te patchen.

Veroudering leidt tot aanvallen
Toen remote access VPN’s 30 jaar geleden geïntroduceerd werden, waren ze revolutionair. Van afstand toegang verkrijgen was destijds een vooruitstrevend concept. VPN’s zijn echter gecreëerd in een tijd waarin de meeste apps in een datacenter werden gehost, wat de beveiliging ervan gemakkelijk maakte door het plaatsen van een aantal network security-appliances. De wereld is inmiddels veranderd en interne applicaties staan nu veelal in de cloud. IT-teams moeten zorgen voor een goede ervaring – wat gebruikers ook verwachten – met de kennis dat 98% van alle security-aanvallen via het internet plaatsvinden.

Remote access VPN’s vereisen dat servers blootgesteld worden aan het internet en dat gebruikers op het bedrijfsnetwerk geplaatst worden via statische tunnels die dwars door de firewall gaan. Nu blijkt dat dezelfde technologie die is gebouwd om organisaties te beschermen hen kwetsbaar maakt voor moderne malware en ransomware-aanvallen.

Hoe werkt dit?
Aanvallers gaan daarbij als volgt te werk. Allereerst scannen ze het internet op zoek naar ongepatchte remote access VPN-servers en wordt toegang tot het netwerk op afstand gerealiseerd (zonder geldige gebruikersnaam of wachtwoord). Eenmaal in het systeem bekijken ze logs en gecachte wachtwoorden in onopgemaakte tekst en zo wordt beheertoegang tot het domein verkregen. Via laterale bewegingen over het gehele netwerk wordt de aanval verder uitgebreid en worden multifactor authentication (MFA) en endpoint-security uitgeschakeld. Op die manier wordt het mogelijk de ransomware naar netwerksystemen te pushen en data te versleutelen. Tot slot wordt de organisatie benaderd om losgeld te betalen.

De negatieve gevolgen van VPN
Veel bedrijven vinden nog steeds dat remote access VPN’s nodig zijn. En in sommige gevallen kan dat ook nog wel zo zijn. Maar steeds vaker openen VPN’s de deuren van het netwerk naar het internet, en lopen bedrijven zodoende ook meer risico. Nadelen van VPN’s zijn onder meer:
  • Patching is vaak langzaam of wordt vergeten – Het denken aan of het vinden van tijd om VPN-servers te patchen is vaak al lastig. Teams wordt gevraagd meer te doen met minder, wat zorgt voor een menselijke uitdaging en zodoende leidt tot kwetsbaarheden in de security.
  • Gebruikers worden op het netwerk geplaatst– Wellicht is dit de oorsprong van alle problemen die zijn gerelateerd aan remote access VPN’s. Om VPN’s te laten werken moeten netwerken zichtbaar zijn. Deze zichtbaarheid maakt een bedrijf kwetsbaar voor aanvallen.
  • Lateraal risico op zeer grote schaal – Eenmaal op het netwerk kan malware zich lateraal verspreiden, ondanks inspanningen om netwerksegmentatie uit te voeren (wat op zichzelf al een complex proces is). Zoals eerder genoemd, kan dit leiden tot het uitschakelen van andere beveiligingstechnologieën, zoals MFA en endpoint-security.
  • De reputatie van het bedrijf – Klanten vertrouwen er op dat hun informatie wordt beschermd en dat zij worden voorzien van het hoogste serviceniveau. Om dit te kunnen doen, moeten bedrijven zichzelf goed beschermen. Nieuws van een ransomware-aanval kan een nadelige impact hebben op de merkreputatie.
Er is een nieuwe aanpak nodig
De negatieve gevolgen van VPN hebben geleid tot een zoektocht naar een alternatieve oplossing. Gartner zegt hierover: “Tegen 2023 zal 60% van de organisaties het grootste deel van hun remote access virtual private networks (VPN’s) afbouwen ten gunste van zero trust network access (ZTNA).”

Voordelen van ZTNA zijn onder meer dat bedrijfsrisico’s worden geminimaliseerd. Zo biedt ZTNA toegang tot specifieke bedrijfsapplicaties (op basis van policy) zonder netwerktoegang. De infrastructuur wordt nooit blootgesteld. Ook worden kosten verlaagd doordat ZTNA vaak volledig in de cloud kan worden geleverd als een service. Dat betekent dat er geen servers hoeven worden aangeschaft, gepatcht of beheerd. Tot slot wordt ook de gebruikerservaring verbeterd door de toegenomen beschikbaarheid van cloud ZTNA-services in vergelijking met beperkte VPN inkomende gateway-appliances. Externe gebruikers krijgen sneller en eenvoudiger toegang, ongeacht applicatie, apparaat of locatie.

Meer informatie over dit onderwerp is hier te vinden: https://www.zscaler.com/pulsesecure-vs-zscaler
Laatste van Zscaler
Zscaler TheatLabZ-team ontdekt kwaadaardige payloads op Discord

Nieuw VPN-risicorapport van Zscaler legt verborgen beveiligingsrisico's bloot

Zscaler waarschuwt voor Linux-gebaseerd DreamBus Botnet
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Verstreken tijd: 1 jaar en 35 dagen
Zscaler contact

Logo Zscaler

Zscaler sociaal

Zscaler tweets

Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys