www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 123 dagen geleden)
PR: Magenta Communicatie

BTG introduceert TGG/BTG ICT Development index; 40 procent organisaties gaat komend jaar aanzienlijk meer investeren in ICT

Den Haag, 17 januari - Circa 40 procent van de Nederlandse organisaties verwacht de komende jaren aanzienlijk meer te investeren in ICT. Vooral de thema’s ‘Privacy’ en ‘Cybersecurity ‘gaan een belangrijke rol spelen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de TGG/BTG ICT Development index die onderzoeksbureau Motivaction heeft gebouwd in opdracht van TGG/BTG.  De resultaten van de eerste index zijn door BTG-voorzitter Eric Reij gepresenteerd op de drukbezochte Nieuwjaarsbijeenkomst van BTG en haar serviceorganisatie TGG in Sociëteit de Witte in Den Haag. Onder andere Ed Nijpels, voorzitter van het voortgangsoverleg van het Klimaatakkoord,  was hier aanwezig als spreker.

De index brengt de verwachte ICT ontwikkelingen in het komende jaar in kaart. De index is gebaseerd op input van ICT-verantwoordelijken bij grotere organisaties.
De ICT Development Index is dé graadmeter voor de actuele status van ICT & telecom in Nederland en voorziet de branche periodiek van relevante en actuele informatie over ontwikkelingen en prognoses. Met de resultaten wil BTG Nederlandse bedrijven en instellingen voorzien van actuele cijfers met betrekking tot ontwikkelingen in ICT-innovaties (zoals 5G, Big Data, Cloud Computing, Blockchain), personele ontwikkeling, privacy, cybersecurity en bereikbaarheid. Het is hiermee een unieke graadmeter voor de ‘Staat van Connectiviteit’ van Nederland. “Het geeft organisaties inzichten om goede keuzes te maken rondom innovaties en investeringen. Daarnaast  geeft het ons de kans om daar op in te spelen als verbindende factor tussen organisaties, leveranciers en beleidsmakers én door het aanbod van onze services en diensten binnen onze dienstenorganisatie TGG daarop optimaal aan te laten sluiten”, aldus Petra Claessen, Directeur BTG/ TGG.

Staat van ICT/Connectivity
De gemiddelde CIO is niet ontevreden over de staat van zijn organisatie. Met gemiddeld een 7,5 vinden de meeste ICT-verantwoordelijken dat het bedrijf waar zij werken de ICT  goed op orde heeft.

Opvallend genoeg geeft ruim een kwart (27%) aan dat zij vinden dat hun organisatie een ‘achterblijver’ is op het gebied van ICT-ontwikkelingen. Een derde (32%) van de ICT-verantwoordelijken denkt dat Nederland voorop loopt op het gebied van ICT-ontwikkelingen, in vergelijking met de rest van de EU. Slechts 4% denkt dat we achterlopen.

“BTG vindt dat we bedrijven te weinig aanmoedigen om nieuwe ICT-oplossingen te gaan gebruiken. De overheid moet Nederlanders en (Nederlandse) bedrijven stimuleren om ICT vernieuwingen toe te gaan passen. En ze helpen door het aanbieden van kennis, content en business cases. Een kans voor BTG om dit samen met bijvoorbeeld EZK op te pakken”, stelt voorzitter Eric Reij tijdens de presentatie van de index.

Flexibele inzetbaarheid & training
Voor het komende jaar is er een groeiende behoefte aan een flexibele ICT-schil. Naar verwachting zal het aantal vaste ICT-medewerkers gelijk blijven of licht gaan groeien. Hierbij zal een toenemende investering worden gedaan op training van de medewerkers. Bij het inzetten op ‘Human Capital’ wordt ook duidelijk gekeken naar de internationale ‘War on ICT-Talent’.

BTG voorzitter Reij  signaleert dat “Snelheid van adoptie van nieuwe technologieën achter blijft ten opzichte van andere werelddelen (US en Azië). En daar zullen we samen iets aan moeten doen.” BTG voorziet hierin door een actieve marktbenadering via het BTG Kennisinstituut. Vanuit een peer-to-peer aanpak kunnen deelnemers vanaf het voorjaar 2020 bij BTG terecht voor het volgen van permanente educatiesessies, om te bij te blijven in het ICT/Telecom vak en vakgebied.

Bedrijfscontinuïteit
Steeds meer bedrijven zijn afhankelijk van data voor de continuïteit van het bedrijf. Het is dan ook niet verrassend dat er een toename wordt verwacht in de investeringen in ICT-infrastructuur om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Vrijwel alle ICT-verantwoordelijken (96%) verwachten dat de investeringen in ICT-infrastructuur om de bedrijf continuïteit te waarborgen gelijk blijven of toenemen dit jaar. Daarvan verwacht 39% een toename. BTG concludeert dat continuïteit van de bedrijfsprocessen steeds belangrijker worden en dat uitval van systemen tot een minimum moet worden beperkt.

Accreditatie opleiding Young Professionals
BTG heeft vanuit haar Kennisinstituut een accreditatie toegekend aan Strict Academy voor de opleiding die deze aanbiedt voor Young ICT Professionals.

Het betreft young high potentials op HBO en universitair niveau, die worden getraind op trends en ontwikkelingen in de ICT-markt in combinatie met competenties als projectmanagement, consultancy en andere belangrijke vaardigheden. De accreditatie betekent dat de opleiding voldoet aan het curriculum van het BTG Kennisinstituut voor het profiel Young Professional. Kandidaten die de opleiding binnen Strict Academy hebben afgerond, worden vervolgens geregistreerd in het ICT Register dat het Kennisinstituut bijhoudt en zo de ingeschreven professionals valideert.
“Eenmaal opgenomen in het BTG Register kunnen ICT- of Telecomprofessionals hun kennis en kunde bijhouden en uitbouwen met de content gedreven, inhoudelijke BTG-bijeenkomsten, events en strategische tafels.”

In zijn presentatie blikte BTG-voorzitter Reij ook terug op de successen van het afgelopen jaar. Zoals het realiseren van de standaardisatie van de Passieve Indoordekkingsystemen. Daarnaast heeft U4SSC (United for Smart Sustainable Cities)  BTG verkozen als main entrance voor Nederland met betrekking tot het Smart City Programma van de Verenigde Naties, uitgevoerd door de Organisation for International Economic Relations  (OiER).
Naast Eric Reij spraken tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst onder meer Tweede Kamerlid Jan Middendorp, oud-minister Ed Nijpels en ICT/Telecommanager van het jaar Peter Rake van 5Groningen.

Over BTG
Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) behartigt sinds 1986 de belangen van Nederlandse bedrijven en instellingen die op grote schaal gebruikmaken van bedrijfscommunicatie. BTG organiseert hiertoe netwerkbijeenkomsten, waarbij het delen van kennis en ervaring centraal staat. BTG vertegenwoordigt haar leden bij binnen- en buitenlandse toezichthouders. De vereniging telt ruim 180 leden binnen zowel het bedrijfsleven als de overheid. Dit zijn overheidsorganisaties, commerciële bedrijven, kennisorganisaties, leveranciers van telecomdiensten en providers. Zowel de vraag- als de aanbodzijde is dus vertegenwoordigd in de vereniging.

De serviceorganisatie van BTG, TGG, levert diensten rondom de inkoop van telecommunicatieproducten en -diensten. Ook handelt TGG de administratieve verwerking van complexe facturering af.

Voor meer informatie:
Petra Claessen, Directeur BTG/TGG; petraclaessen@btg.org, 06-558 52661
Laatste van BTG
Hub gaat lantaarnpaal vervangen in Smart City

BTG zet de toon voor gerichte ICT-ontwikkeling

Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Experis