Contentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 112 dagen geleden)
PR: Lubbers De Jong

Helft Nederlanders heeft vertrouwen in computers die beslissingen voor hen nemen

Kwart Nederlanders weet niet dat algoritmes vandaag de dag al cruciale beslissingen nemen

Delft, 15 januari 2020 – Hoewel meer dan de helft van de Nederlanders wel vertrouwen heeft in computers die beslissingen voor hen maken is er ook nog een grote groep (één op de vier Nederlanders) die zich niet realiseert dat computerbeslissingen vandaag de dag überhaupt al impact op hun leven hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Kien/PanelWizard Direct in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. Het bedrijf ondersteunt bedrijven binnen de financiële dienstverlening bij digitalisering en is zich sterk bewust van de menselijke factor bij technologische ontwikkelingen. Als kennispartner voor relaties doet TJIP dan ook regelmatig onderzoek onder consumenten.

TJIP wilde weten in hoeverre Nederlanders zich bewust zijn van de invloed die computers vandaag de dag al hebben op hun leven en hoe ze daar tegenover staan, en dan met name waar het gaat om het nemen van geautomatiseerde beslissingen; algoritmes die bepaalde beslissingen zelfstandig nemen.

Mens én machine, maar wie is verantwoordelijk?
Meer dan de helft van de mensen vindt dat computers over het algemeen betere beslissingen maken dan mensen (51,2%), dat computers objectievere beslissingen maken (58,6%) en dat computers beter in staat zijn om beslissingen te maken op basis van veel data dan mensen (51%). Daarnaast vindt 59% van de ondervraagden het prima als een computer de eindbeslissing maakt. Zij vertrouwen een computer voldoende om de keuze te maken.

Ook kwam in het onderzoek de vraag aan bod: Wie is er aansprakelijk als een computer een beslissing neemt? 50% van de respondenten denkt de persoon die de computer gebruikt aansprakelijk zou moeten zijn versus 40% die zegt dat de partij die de software heeft geschreven aansprakelijk is. De overige 10% had geen mening.

Dingeman Leijdens, CEO van TJIP: “Uit de cijfers blijkt dat respondenten verdeeld zijn. Er zijn dus ook nog een heleboel mensen die beslissingen liever aan de mens over laten. TJIP staat daar net zo in; het is niet ‘of’ maar ‘en’. Mens én machine dus. Door te kijken naar patronen en verbanden in data zijn we juist in staat om bestaande vooroordelen bloot te leggen en besluitvorming te objectiveren.”

Bewustwording
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bijna een kwart (23,7%) van de mensen niet weet dat er nu al belangrijke beslissingen worden genomen door computers. Denk bijvoorbeeld aan beslissingen die computers maken voor het verstrekken van een krediet of hypotheek.

Leijdens: “TJIP is ervan overtuigd dat software dienend is aan de mens en zich focust op wat technologie voor organisaties kan betekenen en kijkt daarbij ook naar wat de impact van die technologie is op het leven van de mens. De uitkomsten van dit onderzoek onderschrijven de visie van TJIP dat de toekomst van dit soort technologieën in hybride modellen ligt. Dus in een combinatie van mensen en technologie waarbij elke component doet waarin hij of zij het beste is. TJIP heeft op dit gebied dan ook al enorm veel expertise opgebouwd en we realiseren op basis van deze visie systemen voor onze klanten die hen ondersteunen bij het efficiënter maken van hun bedrijfskritische processen zodat zij zich kunnen toeleggen op waar ze goed in zijn.”

Het onderzoek, met een n=1000, is onderdeel van het TJIP Innovation Lab, de plek waar TJIP experimenteert met nieuwe technologie. Meer informatie over TJIP Innovation Lab vind je hier.

##

Over TJIP
‘The Platform Engineers’ van het Delftse technologiebedrijf TJIP bouwen en ondersteunen digitale platforms samen met de businesspartners van het bedrijf. Het betreft onder meer platforms voor banken en verzekeraars in Nederland. De platforms helpen om kennis, mensen en techniek te verbinden en organisaties efficiënter en transparanter te laten functioneren. TJIP heeft als missie met branche-brede business platforms de bedrijfskritische processen van onder meer financiële instellingen op eenvoudige wijze beschikbaar te maken voor adviseurs en consumenten. In Delft werken meer dan honderd gedreven professionals aan mission critical platforms bij onder andere ABN AMRO, Achmea, BlackRock, Eurocross en HSK. Meer informatie over TJIP is te vinden op www.tjip.com.

Meer informatie voor de pers:
TJIP B.V. te Delft
Wessel Heikens (Marketeer)
w.heikens@tjip.com
Laatste van TJIP
Nederlander neemt life events en economische veranderingen nauwelijks mee in financiële planning

Tech-savvy jongvolwassene heeft nog altijd financieel adviseur nodig voor inzicht financiering koopwoning

TJIP werkt samen met SamenDoen op The Green Village aan duurzame maatschappij
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Verstreken tijd: 2 jaar en 112 dagen

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks