www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 119 dagen geleden)
PR: Progress Communications

Voor niets gaat de zon op: scammers maken gebruik van nieuwe truc met 'datalekvergoeding'

Utrecht, 17 januari 2020 - Kaspersky heeft onlangs een nieuwe truc voor online fraude ontdekt waarbij mensen onterecht kunnen denken dat ze recht hebben op een vergoeding voor gelekte persoonlijke gegevens. Echter, om deze te ontvangen, verlangen scammers dat je een tijdelijk Amerikaans social security-nummer koopt voor ongeveer 9 dollar per stuk. Er zijn al mensen gedupeerd in Rusland, Algerije, Egypte, de VAE en andere landen. Voor zover bekend, zijn er nog geen Nederlandse slachtoffers.

De scam die door Kaspersky werd geïdentificeerd betreft een website die zogenaamd eigendom is van het Personal Data Protection Fund, dat is opgericht door de US Trading Commission. Zoals gezegd betaalt het fonds een vergoeding aan degenen die mogelijk het slachtoffer zijn geworden van gelekte persoonlijke gegevens en het is beschikbaar voor inwoners uit alle landen van de wereld.

Als je geïnteresseerd bent, biedt de site aan om te controleren of er ooit gebruikersgegevens van jou zijn gelekt. Hiervoor moet je je achternaam, voornaam, telefoonnummer en socialmedia-accounts invullen. Als je dit hebt gedaan, wordt een waarschuwing getoond die aangeeft dat er gegevens, zoals foto's, video's en contactgegevens, zijn gelekt waardoor je recht hebt op een vergoeding van duizenden dollars. Je wordt vervolgens niet gevraagd om alleen je rekeningnummer in te voeren en te wachten tot je de betaling ontvangt; gebruikers moeten hun eigen social security-nummer opgeven (SSN – een negencijferig nummer dat wordt toegekend aan Amerikaanse staatsburgers en permanente en tijdelijke ingezetenen met een baan).

Wat je ook doet - of je nu geen SSN hebt of het juiste bestaande SSN invoert - de website zal melden dat er fouten zijn opgetreden en er wordt tegen een betaling van 9 dollar een tijdelijk SSN aangeboden. Na akkoord wordt het slachtoffer doorgestuurd naar een betalingsformulier in het Russisch of Engels met de aankoopprijs in respectievelijk roebel of dollar. Het specifieke formulier is afhankelijk van het IP-adres van het slachtoffer.

“De scammers zijn waarschijnlijk Russisch, wat blijkt uit het verzoek om betaling in roebel. Ook zijn er de verdachte overeenkomsten van de scam met andere aanbiedingen om gemakkelijk geld te verdienen, waar inwoners van Rusland en het GOS al regelmatig zijn ingetuind. De e-bait in die scams varieert, maar de scams zijn meestal in het Russisch. Toen sommige organisaties gebruikers eenmaal gingen uitbetalen, zagen oplichters kans om hier ook munt uit te slaan”, aldus Jornt van der Wiel, beveiligingsexpert bij Kaspersky.

Om jezelf te beschermen tegen de potentiële risico's van online fraude, adviseren de experts van Kaspersky het volgende:
  • Vertrouw aangeboden betalingen niet. Als iemand een grote uitbetaling belooft voor zoiets eenvoudigs als deelname aan een enquête, is dit vrijwel zeker een scam. En als je gevraagd wordt om een bedrag te betalen om de vergoeding te kunnen ontvangen, kun je er helemaal zeker van zijn dat je wordt opgelicht.
  • Gebruik betrouwbare informatiebronnen. Zoek naar de organisatie om te zien of deze daadwerkelijk bestaat. Is dit het geval, bekijk de website dan goed. Let op het taalgebruik: een gerenommeerde organisatie publiceert geen tekst die barst van de (type)fouten.
  • Gebruik een betrouwbare beveiligingsoplossing, zoals Kaspersky Security Cloud, voor uitgebreide bescherming tegen diverse soorten dreigingen.
Lees hier meer over de datalekscam.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl
Laatste van Kaspersky
Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd

Digitale Cupido: 41% van de Nederlanders vertrouwt op AI als matchmaker
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Extreme Networks