www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (1 jaar en 116 dagen geleden)
PR: LEWIS

2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment

Heel even leek het streamen van video’s een overzichtelijke activiteit te worden; Netflix is de eerste en grootste streamingsdienst, dus als je series of films wil kijken, moet je daar zijn. Maar met een groeiend aantal streamingdiensten, waaronder Videoland of de onlangs gelanceerde concurrent Disney+ in Nederland, komt hier snel verandering in. Deze concurrentie, in combinatie met de ontwikkeling van nieuwe technologieën, werkt innovatie in de hand. Maar welke innovatieve ontwikkelingen kunnen we in 2020 dan verwachten? David Ingham, Digital Partner, Media & Entertainment bij Cognizant zet er drie op een rij.

1. Streamingdiensten bundelen hun krachten
Met een overvloed aan streamingdiensten, neemt ook de hoeveelheid nieuwe content significant toe. Vroeg of laat moeten mensen beslissen welke streamingdienst voor hen nu eigenlijk de beste optie is. De kans is groot dat de consument in 2020 meerdere diensten tegelijk gaat gebruiken, niet in de laatste plaats dankzij alle gratis proefversies en genereuze introductiekortingen. Echter, het is uiteindelijk aannemelijk dat niet alle abonnementen worden aangehouden. Bovendien heeft de consument amper tijd om alle content te bekijken. Er moet een keuze gemaakt worden.

Het zou dan ook logisch zijn als er een verschuiving plaatsvindt waarbij de diensten hun krachten gaan bundelen. Dit kan op veel verschillende manieren gebeuren; apps worden geïntegreerd met de settopboxen van traditionele kabelaanbieders. Of er worden apps geïntroduceerd waarin diensten zijn samengevoegd om zo streaming nog gebruiksvriendelijker te maken voor de kijker. Dit kan de deur openen naar een nieuwe manier van personaliseren die we nog niet eerder hebben gezien. Flexibiliteit en samenwerking zijn de enige weg vooruit voor entertainmentplatforms.

2. AI versnelt en verbetert het productieproces
De enorme hoeveelheden gebruikersdata die platforms zoals Netflix verzamelen, vormen de basis van hoe de dienst werkt. En de impact van die data wordt komend jaar alleen nog maar groter dankzij nieuwe technologie. In de entertainmentindustrie zien we twee manieren waarop AI kan worden ingezet. Allereerst is er het stroomlijnen en filteren van aanbevelingen. Sommige productiebedrijven en uitgeverijen willen alleen content uitbrengen die een bewezen en succesvol template volgt. Technologie kan worden gebruikt om dit proces te vereenvoudigen. In plaats van honderd scripts grondig te analyseren, wordt dit aantal teruggebracht naar tien die direct overeenkomen met de gewenste stijl en doelgroep. De juiste scripts worden in opdracht van de juiste studio’s uitgewerkt.

Ten tweede zorgt AI ervoor dat ook het productieproces soepeler verloopt. Voor de uitvoerende producent is het nu vaak lastig om volledig op de hoogte te blijven van de dagelijkse activiteiten van alle filmprojecten waarbij hij betrokken is. Met een AI-aangedreven dashboard, wordt het voor de producer eenvoudiger om het proces te volgen. Hierdoor worden eventuele afwijkingen eerder zichtbaar waardoor onvoorziene kosten voorkomen kunnen worden.

3. Deepfakes brengen personalisatie naar het volgende niveau
Een tijdlang betekende personalisatie vooral dat diensten ook werden aangeboden op andere devices (zoals de smartphone), of dat er kortere afleveringen en films werden geproduceerd. In 2020 gaan we een nieuwe fase in waarbij het mogelijk is om zelfs de inhoud te personaliseren. Netflix is bijvoorbeeld bezig met de mogelijkheid om content versneld af te spelen. Een film van twee uur wordt dan in één uur gecomprimeerd. Een ander voorbeeld is de interactieve aflevering van Black Mirror, Bandersnatch. In deze aflevering wordt televisiekijken en gamen dichter bij elkaar gebracht door kijkers zelf te laten kiezen voor een verhaallijn.

Deepfakes kunnen we zien als de volgende stap in personalisatie en dit wordt door sommige producenten al getest. Het ultieme doel: de kijker kan zelf zijn favoriete acteur, setting en verhaallijn kiezen voor een film of serie. Deepfake-technologie biedt het publiek de mogelijkheid om veel verschillende versies van dezelfde film of serie te bekijken. Op commercieel gebied betekent dit mogelijk dat er nieuwe financiële modellen ontstaan. De salarissen van acteurs en actrices worden, naast een basisbetaling voor beeldrechten, berekend op basis van hoeveel mensen hun versie van de serie of film bekijken. Dit wordt mogelijk een pay-per-view-competitie tussen sterren.

Het klinkt misschien vergezocht, maar het is dichterbij de realiteit dan je denkt; James Dean is ongeveer zestig jaar na zijn vroegtijdige dood gecast in een nieuw epos over Vietnam. Hoewel het leidde tot veel commotie in Hollywood en daarbuiten lijkt het de toekomst te zijn voor de entertainmentindustrie.

“Personalisatie verandert in 2020 niet alleen de manier waarop we onze content aanbieden, maar ook de manier waarop het wordt gemaakt”, zegt David Ingham. “En uiteindelijk gaat dit ook bepalen hoe we interacteren en omgaan met deze content.”

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof of Iskander de Lange van LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail:cognizantNL@teamlewis.com
Laatste van Cognizant
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden

Cognizant to Acquire Linium

Cognizant neemt Servian over
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Verstreken tijd: 1 jaar en 116 dagen
Cognizant contact

Logo Cognizant

Cognizant sociaal

Cognizant tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Techniekopleiding.nl
Logo GNX
Logo Visma | Raet