www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau
PR: Lubbers De Jong

Coffee Fresh vervangt legacy bedrijfssoftware met Thinkwise low-code platform

Koffieleverancier gaat nieuwe software ook aan klanten leveren

Apeldoorn, 16 januari 2016 – Coffee Fresh, leverancier van koffiesystemen, ingrediënten en technische service, heeft zijn legacy bedrijfssoftware volledig gemoderniseerd met het Thinkwise low-code platform. Hiermee vervangt het Finas, een verouderde bedrijfsapplicatie van Euromation. Daarnaast wordt Coffee Fresh nu ook zelf softwareleverancier, aangezien het bedrijf de nieuwe software-oplossing aan andere gebruikers van Finas gaat aanbieden.

Coffee Fresh is een oer-Hollands bedrijf met een geschiedenis die bijna 100 jaar geleden begon in de Achterhoek. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk opererende organisatie met 150 medewerkers, een hoofdkantoor in Drempt en vijf showrooms, dat 100 miljoen kopjes koffie per jaar faciliteert. Coffee Fresh gebruikte al tientallen jaren de Finas bedrijfssoftware van Euromation, waarvan de ontwikkeling al enige tijd was gestagneerd. Coffee Fresh koos voor Thinkwise om de bestaande software zelf gefaseerd te moderniseren met het modelgedreven low-code platform. Anderhalf jaar geleden werd de servicemodule van het pakket vervangen en inmiddels is de rest van het softwarepakket volledig gemoderniseerd en in gebruik genomen.

Software werd bedrijfsrisico
Het softwarepakket dat bij Coffee Fresh werd gebruikt, stamde uit de jaren 80 en de technologische ontwikkeling ervan was in de loop der jaren praktisch stil komen te staan. Functioneel was men bij Coffee Fresh echter heel tevreden over het pakket, voornamelijk doordat er in de loop der jaren veel maatwerk op ontwikkeld was.

"Het verouderde pakket begon wel steeds meer een bedrijfsrisico te worden," vertelt Hugo Nienhuis, projectleider bij Coffee Fresh. "Wij kwamen er als organisatie technologisch niet meer verder mee. Moderne mobiele technologie werd bijvoorbeeld niet ondersteund. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief."

Coffee Fresh zocht een platform dat zijn volledige bedrijfsvoering kon ondersteunen. Als eerste stap werd besloten om de relatiebeheermodule te vervangen door Microsoft Dynamics. Zij ontdekten hierdoor al snel dat een volledige vervanging van Finas met standaard softwarepakketten een heel omvangrijk project zou worden.

Nienhuis: "We hebben daar veel ervaring mee opgedaan, en concludeerden dat een standaardpakket geen optie voor ons was. We hadden in de loop der jaren zoveel functionaliteit als maatwerk ontwikkeld die onze specifieke werkwijze ondersteunt. Het was onmogelijk om diezelfde ondersteuning in een standaardpakket te krijgen. Of we zouden heel veel functionaliteit moeten inleveren en allerlei nieuwe processtromen invoeren. We wilden eigenlijk gewoon ons oude pakket, maar dan modern en wel toekomstbestendig. Na een uitvoerig marktonderzoek bleek dat Thinkwise de enige partij was die de mogelijkheid bood om met behoud van functionaliteit de bestaande software te moderniseren. We zijn daarom met Thinkwise in zee gegaan."

Van demo naar live
Thinkwise heeft voor Coffee Fresh eerst een demoproject gerealiseerd, wat voldoende vertrouwen gaf om de samenwerking te starten. Vervolgens liet het bedrijf een softwaremodule door Thinkwise moderniseren. Er werd gestart met de applicatie die door de servicemonteurs van het bedrijf gebruikt werd, omdat deze relatief eenvoudig van de overige functionaliteit losgekoppeld kon worden. Daarna nam Coffee Fresh de ontwikkeling van de rest van de software geleidelijk in eigen beheer.

"We zijn in oktober met het volledige vernieuwde softwareplatform live gegaan," zegt Nienhuis. "We hebben voor 99,99 procent de bestaande functionaliteit kunnen realiseren. Daarnaast ontdekten we dat sommige dingen mooier en beter kunnen in het Thinkwise Platform.”

Van koffie naar software
Nu de vernieuwde bedrijfssoftware live is, wil Coffee Fresh deze ook aan andere bedrijven die Finas gebruiken gaan leveren. Dat is mogelijk doordat het bedrijf de oorspronkelijke softwareleverancier in 2012 overnam.

“De softwareleverancier werd steeds kleiner en de eigenaar ging met pensioen. Wij hebben het bedrijf toen overgenomen, onder andere om de continuïteit van de software te garanderen. Ons hoofddoel was om eerst onze implementatie van de software voor Coffee Fresh te moderniseren. Daarna willen we de nieuwe software ook aan de bestaande klanten van Euromation gaan aanbieden. Aan die fase gaan we nu beginnen. Zo zetten we in feite een heel nieuwe bedrijfsactiviteit naast onze bestaande business."

Victor Klaren, CVO van Thinkwise, is sterk onder de indruk van wat Coffee Fresh heeft bereikt: "Coffee Fresh heeft met ons low-code platform niet alleen zijn eigen legacy gemoderniseerd, maar gaat de nieuwe enterprise applicatie bovendien ook als product aan andere bedrijven leveren. Dit is een prachtig voorbeeld van digitale transformatie en het toont de ongekende potentie van het Thinkwise low-code platform."

Over Coffee Fresh
De beste kop koffie op de werkvloer: daar staat Coffee Fresh voor. Koffie systemen, ingrediënten en snelle technische service zijn onze speerpunten. Wij nemen de tijd voor persoonlijk advies en verzorgen – vanuit onze vijf vestigingen – met passie voor ons vak koffievoorzieningen ‘op maat’. Per jaar worden er meer dan 100 miljoen koppen Coffee Fresh koffie gedronken. 150 mensen in totaal... …verdeeld over vijf vestigingen: Coffee Fresh Westhoff - ooit begonnen als familiebedrijf - vanuit de Achterhoek, Coffee Fresh Veda vanuit Twente en Coffee Fresh Holland vanuit het midden van het land. Zij vormen de kracht van onze organisatie. Samen met partnervestigingen in het Zuid-Westen en het Zuiden van het land. Meer informatie: www.coffeefresh.nl

Over Thinkwise
Thinkwise is wereldwijd de enige leverancier van een low-code softwareplatform waarmee omvangrijke en complexe bedrijfssoftware wordt gerealiseerd. Het Thinkwise platform biedt de hoogste productiviteit in de low-code markt en garandeert daarbij ook dat er geen nieuwe legacy meer ontstaat. De gerealiseerde bedrijfssoftware gaat automatisch over op toekomstige technologieën. Daarnaast kan bestaande legacy software razendsnel worden gemoderniseerd door het Thinkwise platform met de ingebouwde “Upcycler” technologie. Thinkwise levert zijn platform in licentievorm aan bedrijven die in-house software realiseren en aan softwareleveranciers. Thinkwise is opgericht in 2002 en het platform wordt gebruikt in meer dan 30 landen. Meer informatie: www.thinkwisesoftware.com.

Voor de redactie:
Thinkwise
Contactpersoon: Janine Worst
E-mail: jworst@thinkwisesoftware.com
www.thinkwisesoftware.com
Laatste van Thinkwise
Thinkwise benoemt Aad van Schetsen tot international channel manager voor groei in het buitenland

EsperantoXL nieuwe partner van low-code platformleverancier Thinkwise

PragmatiQ versnelt digitale transformatie van bedrijven met Thinkwise low-code platform
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur

Logo Lubbers De Jong
Thinkwise contact

Logo Thinkwise

Thinkwise sociaal

Thinkwise tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage