www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (2 jaar en 114 dagen geleden)
PR: Marcommit

Enexis bereidt zich voor op energietransitie met SAP S/4HANA

Netbeheerder een van de eerste S/4HANA-adopters uit de utilitysector

's-Hertogenbosch, 14 januari 2020Enexis moderniseert en vereenvoudigt de ERP-omgeving met SAP S/4HANA. De netbeheerder legt hiermee de basis voor een eenvoudigere, meer wendbare IT-infrastructuur die nodig is voor de energietransitie. SAP-partner Accenture begeleidde de implementatie.

Enexis is een van de 7 netbeheerders verantwoordelijk voor het transport van gas en elektriciteit in Nederland. De energietransitie heeft gevolgen voor de organisatie. Het bedrijf moet snel kunnen inspelen op veranderende behoeften. Dat vraagt om een IT-omgeving en bijbehorende processen die daarin kunnen faciliteren. Om dat te realiseren, lanceerde Enexis het bedrijfsbrede programma ‘EneXt’.

EneXt
“In de energietransitie neemt het werk voor ons als netbeheerder sterk toe. Tegelijkertijd zie je dat technisch personeel om al dit werk uit te voeren schaars is. Dat vraagt om extra efficiency. Daarnaast vraagt de energietransitie om flexibiliteit van de netbeheerder in het invullen van haar rol”, schetst Jan Willem Janse, programmamanager EneXt bij Enexis.

“Met EneXt willen we daarom processen versimpelen en standaardiseren en het IT-landschap wendbaarder maken. Het vervangen van de ERP-omgeving is hiervan een belangrijke eerste stap”, vervolgt Janse. “Op dit moment hebben we een complex landschap waarbij het doorvoeren van wijzigingen complex en tijdrovend is. Dat is in de veranderende omgeving midden in de energietransitie ongewenst.”

Snelle implementatie
In 2017 ging het roer om. De netbeheerder koos voor SAP S/4HANA als ERP-oplossing om het huidige R/3-landschap te vervangen. Na een aanbestedingsronde koos Enexis voor Accenture als implementatiepartner. De implementatie was na een periode van kadering en maken van een overall geïntegreerde blauwdruk binnen een jaar gerealiseerd.

Binnen die periode zijn niet alleen het ERP-systeem en de overige applicaties en integraties gerealiseerd, maar zijn ook de processen aangepast op de standaardomgeving. Volgens Laurens Snoeren, programma- en projectmanager bij Accenture, was het geheim een nauwe samenwerking met de business en de projectorganisatie van Enexis volgens een op maat opgezette SAFe-methodologie.

Haico Hangx, programmamanager S/4HANA bij Enexis, beaamt dat. “Voor zo’n ingrijpende operatie is een jaar ongekend snel. Het is gelukt dankzij de goede samenwerking tussen Accenture en Enexis, waarin we de business nauw betrokken hielden. Bovendien hebben we de implementatie bewust in stapjes gedaan. Een gefaseerde uitrol bleek voor zo’n grootschalige implementatie verstandiger”, zegt Hangx.

Finance
Hoewel de omgeving nog maar net ‘live’ staat voor een deel van de organisatie, ervaart Enexis nu al de voordelen van SAP S/4HANA. Met name de finance-afdeling kan nu veel sneller en eenvoudiger rapportages draaien. “Dat is belangrijk, want we moeten regelmatig rapporteren aan onze stakeholders. Ook hebben ze nu veel sneller inzicht in de stand van zaken”, aldus Hangx.

Voet aan de grond
De komende maanden zal het nieuwe ERP-platform verder voet aan de grond krijgen binnen Enexis. Zo maakt het bedrijf nu nog gebruik van SAP Central Finance-architectuur. Dat is een ‘brugoplossing’ zodat de financiële gegevens van de lokale vestigingen die de switch nog niet gemaakt hebben, geconsolideerd worden in het centrale S/4HANA-systeem. Deze tijdelijke architectuur zal de komende jaren worden uitgefaseerd als de lokale vestigingen stapsgewijs overgaan naar het centrale S/4HANA-systeem. “Het belangrijkste is dat we nu een wendbare basis hebben voor de toekomst”, besluit Snoeren.
Laatste van SAP
Enexis bereidt zich voor op energietransitie met SAP S/4HANA

NS vervangt ERP-systemen door SAP S/4HANA

Bob Stutz neemt het roer over bij SAP Customer Experience als President Product Engineering & Operations
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Verstreken tijd: 2 jaar en 114 dagen

Logo Marcommit
SAP contact

Logo SAP

SAP sociaal

SAP tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO
Logo Schneider Electric