www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
PR: LEWIS

IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden

Hoofddorp, 15 januari 2020 – Ons werk en dagelijkse leven verandert constant, voornamelijk door de invloeden van IT en technologie. Soms zijn het trends met lange doorlooptijden die ons leven beïnvloeden en voorgoed veranderen, soms zijn het hypes en komen ze onverwachts en vaak voor een korte periode in beeld. En hoewel er voor 2020 een hoop voorspellingen worden gedaan over de nieuwste trends en invloeden, zal AI zonder twijfel hét dominante onderwerp zijn en impact hebben op álle overige trends. De experts van Konica Minolta doen een voorspelling van de vier belangrijkste trends voor het IT-landschap in 2020.

1. AI domineert 2020
Kunstmatige intelligentie (AI) gaat in 2020 een dominante rol spelen in de digitale transformatie van bedrijven en de economie. AI verbetert niet alleen de talloze applicaties waar we mee werken, maar zorgt er ook voor dat we efficiënter kunnen werken door slimmere, geautomatiseerde keuzes te maken. En hoewel AI al langere tijd voet aan de grond begint te krijgen, wordt in 2020 een bredere acceptatie verwacht in de IT-sector.

De opkomst van AI-as-a-service (AIaaS) is daar een voorbeeld van. Daarmee wordt AI toegankelijk voor bijna iedereen en zal het aantal AI-gebruikers toenemen. AI wordt anno 2020 vaker toegepast en steeds meer (slimme) apparaten maken gebruik van de technologie, wat talloze mogelijkheden biedt. Zo kan met AIaaS ook door het MKB geprofiteerd worden van de lagere kosten en de efficiëntere aansturing. Verder wordt verwacht dat conversatie-AI toeneemt, dat inzet van AI in beveiliging een vlucht neemt en dat de invloed op digitale processen en automatisering sterk toeneemt, in alle sectoren en branches.

2. Hyperautomatie
De afgelopen jaren was automatisering al de belangrijkste aanjager van de industrialisatie: een ontwikkeling waardoor de productieprocessen aanzienlijk werden getransformeerd. Werk dat eerst door mensen werd gedaan, wordt nu uitgevoerd door machines, en in de toekomst misschien wel door robots. Een trend die zich, mede door de invloed van AI, in 2020 verder zal ontwikkelen. Want alhoewel automatisering ook wel als ‘afgerond’ wordt gezien, zal automatisering in 2020 weer relevant worden: een trend die door Gartner ook wel ‘hyperautomatie’ genoemd wordt. Het toegenomen gebruik van AI in combinatie met machine learning en robotic process automation leidt tot een nog grotere verscheidenheid aan processen die geautomatiseerd worden.

In de toekomst zal hyperautomatie ook het verder ontwikkelen van een ‘digital twin’ mogelijk maken. Deze digitale replica, hét voorbeeld van wat hyperautomatie ons in 2020 gaat bieden, stelt een bedrijf in staat om processen te analyseren, evalueren, verbeteren en waar nodig te automatiseren.

3. Technologie gericht op de gebruiker
Zo lang de technologie evolueert en complexer wordt, wordt het steeds belangrijker dat de gebruiker centraal blijft staan. Een voorbeeld daarvan is het creëren van een connected workplace die het gebruiksgemak optimaliseert. In 2020 zullen nieuwe technologieën de toegang en touchpoints voor de consument vergroten. De zogenaamde democratisering van technologie zal een grote invloed hebben op de manier waarop IT en software worden ontwikkeld en toegankelijk gemaakt worden. Anno 2020 hoef je geen programmeur meer te zijn om software te ontwikkelen en vorm te geven. Met behulp van AI kan digitale code worden gegenereerd om ‘burgertoegang’ mogelijk te maken: iedereen kan (in theorie) deelnemen aan IT-ontwikkeling.

4. Digitale ethiek en compliance
Deze trend sluit aan bij de afgelopen jaren en zal in 2020 nog sterker worden. Hoewel we enkele van de grootste transformaties in IT ooit al hebben meegemaakt, neemt de bezorgdheid over ethiek en databeveiliging alleen maar toe. De AVG werd in mei 2018 al actief, en toch hebben sommige bedrijven nog steeds moeite om hun processen hierop af te stemmen. Het is belangrijk dat de IT-afdeling voldoet aan alle voorschriften en eisen van de AVG en de keuze van bedrijfsoplossingen kunnen hier een serieuze impact op hebben. Aangezien AI het komende jaar een significante rol zal spelen en er nog steeds scepsis is over zelflerende technologie, is het essentieel om daar op een juiste manier mee om te gaan. Het wordt steeds belangrijker om te zorgen voor een transparante en traceerbare verwerking van verzamelde data. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de gegevens veilig worden gebruikt en op de juiste manier worden opgeslagen, aangezien steeds meer gebruikers informatie vragen over het soort gegevens dat wordt verzameld. Digitale transformatie (met de invloed van AI) gaat hand in hand met het bieden van de nodige hoge beveiligingsniveaus voor bescherming van persoonsgegevens.

2020 – een stap dichter bij de toekomst
“We zien een sterke en aanhoudende trend naar technologie die de werkdruk voor mensen verlicht, terwijl de ethische omgang met digitale gegevens en processen belangrijk blijft”, aldus Bart Thys, General Manager ITS/ECM bij Konica Minolta Business Solutions. “Dat vereist van ons, als leverancier en expert, om onze focus te houden op de toekomstige trends en ontwikkelingen zodat we onze klanten hierin optimaal kunnen begeleiden en adviseren. Voor 2020 zal AI dan ook ongetwijfeld, samen met security en ethiek, hoog op onze agenda staan. En dat zou voor andere organisaties eigenlijk niet anders moeten zijn…”

Over Konica Minolta Business Solutions Nederland BV
Konica Minolta Business Solutions Nederland BV is gevestigd in Amsterdam en een dochteronderneming van Konica Minolta Inc. in Tokio. Het maakt deel uit van de divisie Business Technologies van dit Japanse moederbedrijf.

Konica Minolta Business Solutions is dienstverlener op het vlak van ICT, documentgerelateerde processen en digitaal printen en blinkt uit in zakelijke adviesdiensten, implementatie- en beheerdiensten. In dit kader combineert het Optimized Print Services (OPS)-concept van Konica Minolta advies, hardware, softwareoplossingen en beheermogelijkheden die de bedrijfsprocessen van klanten (kosten)efficiënter maken. Om klanten optimaal te ondersteunen met krachtige en duurzame oplossingen investeert technologieleider Konica Minolta continu in R&D.

Met wereldwijd ongeveer 44.000 werknemers (stand april 2019) realiseerde Konica Minolta, Inc. een netto-omzet van circa 8,2 miljard euro in het boekjaar 2018-2019.

Ga naar www.konicaminolta.nl en www.konicaminolta.eu voor meer informatie. In de Newsroom vindt u al het laatste nieuws van Konica Minolta. Verder kunt u in contact komen via Facebook of Twitter.

Termen en productnamen kunnen al dan niet (wettig) gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars en worden hierbij erkend.

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal kunt u contact opnemen met Linda van Helden of Ingrid van den Nieuwenhof vanLEWIS:
Telefoon:+31 (0)40 235 46 00
E-mail: konicaminoltaNL@teamlewis.com
Illustratiemateriaal kunt u ook vinden op: www.konicaminolta-images.com
Laatste van Konica Minolta Business Solutions
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden

Print Experience 2020: Frame your Future

MKB-bedrijven: vergeet niet de printer te beveiligen
Luminis al 10 jaar lang IT-partner van The Learning Network

Snowflake kondigt nieuwe fase van samenwerking met Salesforce aan om zakelijke transformaties van klanten met data te versterken

Snowflake onthult de Data Cloud, zodat organisaties kunnen verbinden, samenwerken en waarde kunnen toevoegen met data

NetApp Reports Fourth Quarter and Fiscal Year 2020 Results

Databricks verwelkomt Paul Leventis als nieuwe Senior Director Software Engineering & Site Lead

Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan

Razer zet de gaming-community aan het werk in de strijd tegen COVID-19

Accon avm vervangt 1100 mobiele telefoons voor Nokia smartphones omwille van veiligere bedrijfscommunicatie

Bereidheid tot volgen van opleiding binnen de zorgsector groot

Derde werknemers vermoedt dat collega’s bewust sjoemelen met declaraties

Onderzoek Proofpoint: 72% van de Nederlandse bedrijven kampte afgelopen jaar met minstens één cyberaanval
Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices
Konica Minolta.. contact

Logo Konica Minolta Business Solutions

Konica Minolta.. sociaal

Konica Minolta.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel