www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: ItsaRep

Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?

Mendix voorziet centrale rol low-code voor betere gebruikerservaring, aanboren nieuwe omzetbronnen en geavanceerde tech-integratie

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, maakt bekend welke belangrijkste technologietrends het ziet die in 2020 van invloed zijn op de ontwikkeling van low-code applicaties.

Bij de start van dit nieuwe decennium heeft low-code een belangrijk omslagpunt bereikt. Dit heeft alles te maken met een dreigende softwarecrisis als gevolg van een tekort aan ontwikkelaars. Deze crisis is een drijvende kracht achter de snelgroeiende acceptatie van low-code in vrijwel elke sector. Klanten verwachten soepele, gepersonaliseerde ervaringen op alle digitale touch points. Organisaties hebben behoefte aan herbruikbare functionaliteit die makkelijk kan worden opgeschaald, en werknemers hebben in- en externe data nodig om bruikbare inzichten te krijgen voor het genereren van nieuwe omzetbronnen. Om tegemoet te komen aan deze eisen en snel innovatieve oplossingen te ontwikkelen binnen hun digitale innovatieprojecten, zullen ondernemingen in 2020 steeds meer gebruik maken van low-code.

Mendix voorspelt:

1.Multi-experience staat in 2020 centraal
De vraag van de consument naar op maat gemaakte, intuïtieve digitale interactie via verschillende touch points - waaronder mobiel, web browser en augmented reality - heeft in diverse sectoren al veel impact gehad op de klantenservice. In het komende jaar zal de vraag naar dergelijke rijke, digitale ervaringen verder toenemen omdat leiders prioriteit geven aan ‘multi-experience’ oplossingen die helpen nieuwe inkomstenbronnen te creëren.

“De nieuwe generatie klanten en medewerkers neemt geen genoegen met applicaties die simpelweg alleen tijd besparen. Ze willen digitale ervaringen die hen helpen hun tijd beter te benutten”, zegt Johan den Haan, chief technology officer bij Mendix. “Organisaties zullen zich richten op het leveren van rijke ervaringen, voor een grote variëteit aan use cases. Ze zullen de kracht van low-code inzetten om demate van eenvoud en gemak te bieden die consumenten vandaag de dag op verschillende apparaten verwachten. "

2. Verplichte ondersteuning van flexibele cloud-implementaties
In 2020 vormen investeringen in cloud-infrastructuur en -services een topprioriteit voor CIO's. Nu cloud computing breed geaccepteerd is voor het leveren van bedrijfssoftware, moeten softwareplatformen hun diensten leveren op de cloud van de klant of op een externe cloud naar keuze. Ongeacht of de bedrijfsactiviteiten van de klant het gebruik van een public, private of hybride cloud-infrastructuur vereisen, zullen softwareleveranciers die naadloos transport, provisioning en implementatie van applicaties mogelijk maken in de cloud die de klant wenst, het meest succesvol zijn.

“De toegevoegde waarde die softwareleveranciers dit jaar hebben bij het proces van digitale transformatie is afhankelijk van de beschikbaarheid van de juiste architectuur om multi-cloud-implementaties te ondersteunen voor lokale-, virtuele private-, multi-cloud, en openbare multi-tenant cloud-installaties“, zegt Hans de Visser, vice president product management bij Mendix.

3. Low-code wordt ook ingezet voor klantrelatie en omzetgeneratie
In 2020 ontstaan nieuwe profit-centers binnen ondernemingen. Organisaties breiden met low-code platformen hun kernsystemen uit om datagedreven en gebruiksvriendelijke ervaringen te bieden om nieuwe marktkansen te creëren. Analisten schatten het huidige aandeel van low-code gerelateerde ontwikkelingsprojecten op 10-20 procent van de bedrijfsactiviteit - een aandeel dat naar verwachting binnen 4 jaar naar 65 procent zal stijgen.

Wat drijft deze explosieve groei? "Het succes van low-code heeft een aanzuigende werking binnen de organisaties", zegt Nick Ford, vice president product marketing bij Mendix. “In het verleden werden low-code projecten uitgevoerd als eenvoudige use cases gericht op operationele verbeteringen en kostenbesparingen. Nu zien we dat low-code gebruikt wordt voor grootschalige programma’s op het gebied van customer engagement en programma’s die erop gericht zijn op meer omzet te genereren. "

4. Onderzoek naar AI-gedreven software-ontwikkeling versnelt
"De inzet van kunstmatige intelligentie om software-ontwikkeling te verbeteren is een van de belangrijkste ontwikkelingen in onze sector”, zegt Gordon Van Huizen, vice president platform strategy bij Mendix. "Dit jaar ontwikkelen R&D teams van leidende softwareleveranciers nieuwe AI-toepassingen voor de hele levenscyclus van de applicatie."

Van Huizen voorspelt dat R&D-teams AI zullen inzetten om ervaren ontwikkelaars te ondersteunen bij pair programming, het valideren van nieuwe code, het correleren en integreren van datasets terwijl afwijkingen worden gesignaleerd, en het reduceren van de technische complexiteit van een platform. Hierdoor kunnen meer niet-technische business experts en applicatiebeheerders mee-ontwikkelen. Van Huizen voegt toe: "Elke softwareleverancier werkt er hard aan om binnen de komende drie tot vijf jaar zoveel mogelijk nieuwe, creatieve AI-use cases op de markt te brengen."

5. Het nieuwe ‘Power Couple’ van 2020: de citizen integrator en developer
In 2020 zullen niet-technische business experts in staat worden gesteld problemen binnen de organisatie op het gebied van data discovery en -exploratie op te lossen. Dit dankzij het gebruik van een nieuw soort tools voor databeheer en -integratie. Hiermee kunnen mensen van buiten de centrale IT-integratieteams 'citizen-integrators' worden, waardoor bedrijfsanalisten, business-experts en ontwikkelaars de data direct in hun dagelijkse workflow kunnen vinden en integreren. Deze verandering zal worden doorgevoerd zonder consequenties voor het beheer of de governance.

"Organisaties met een mentaliteit die echte democratische integratie stimuleert, zullen voorop lopen in de creatie van wat Gartner-analisten de ‘Composable Enterprise’ noemen", zegt Sheryl Koenigsberg, director product marketing bij Mendix. "Citizen integrators zullen in staat zijn om business-functionaliteit te vinden en te hergebruiken om hiermee de ervaringen van medewerkers en klanten te verbeteren en meetbare waarde voor de organisatie te creëren."

--------------

Check het Mendix-blog voor meer informatie over Mendix's 2020-voorspellingen.

VolgMendixop Twitter en LinkedIn
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Mendix contact

Logo Mendix

info@mendix.com
  www.mendix.com
Mendix sociaal

Mendix tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage