ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
Datum: (1 jaar en 51 dagen geleden)
PR: Zeekhoe Communicatie

Fortinets onderzoek operationele technologie: helft organisaties is slecht voorbereid op cyberaanvallen

Industriële bedrijven erkennen het belang van cybersecurity voor veiligheid, maar blijven tegen obstakels aanlopen

Utrecht, 9 januari 2020Fortinet, leider, in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, maakt de resultaten van een onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van Fortinet onder andere in Nederland uitvoerde. Hieruit blijkt dat industriële bedrijven door de toenemende digitalisering kwetsbaarder dan ooit zijn voor cyberbedreigingen. Het uitblijven van samenwerking tussen teams die verantwoordelijk zijn voor het beheer van informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT) vormt een extra obstakel voor de beveiliging voor bedrijven die optimaal willen profiteren van de voordelen van de convergentie (samenkomst) van IT en OT.

Industriële bedrijven zetten in op verdere digitalisering op de fabrieksvloer. Dit doen ze om op meer fronten voor efficiëntieverbeteringen te zorgen en om beter in staat te zijn om data te verzamelen die hen inzicht biedt in hun productieprocessen. 66% van de respondenten zegt dat hun fabrieken gebruikmaken van IP-netwerken en dat zij real-time data inzetten ter ondersteuning van de zakelijke besluitvorming. Deze IP-netwerken brengen echter nieuwe beveiligingsproblemen met zich mee. 73% van de respondenten is het eens met de stelling dat het aanvalsoppervlak is gegroeid. Daarentegen was slechts de helft van de respondenten het eens met de stelling dat machines op de fabrieksvloer goed zijn ingericht voor het afslaan van cyberaanvallen. Met andere woorden: de organisatie van de andere helft van de respondenten is daar onvoldoende op voorbereid. 55% van de respondenten heeft géén plannen voor de implementatie van cybersecurity-technologie of is dat van plan om dat in de komende 12 maanden te doen.

Een ander belangrijke onderzoeksbevinding is dat industriële besturingssystemen (ICS) gevaar lopen door het uitblijven van samenwerking tussen de beheerders van IT- en OT-omgevingen. 51% van de respondenten zegt dat hun team als geïsoleerd eilandje opereert. Dat betekent dat het OT-team zorg draagt voor bedrijfskritische industriële apparatuur en eventuele oplossingen voor OT-beveiliging, terwijl het IT-team zich bezighoudt met het beheer van de beveiliging van de IT-omgeving. Ruim een kwart van de respondenten wist niet wie de primaire verantwoordelijkheid had voor de beveiliging van systemen voor procesbeheer en -automatisering, of zelfs maar de zakelijke planning en logistiek. Volgens 91% zou de beveiliging van machines op de fabrieksvloer de gedeelde verantwoordelijkheid van het IT- en OT-team moeten zijn. 58% zei dat duidelijke en regelmatige communicatie over de convergentie van IT en OT (58%) nodig is om daar succesvolle resultaten mee te boeken.

Organisaties hebben een hoop te winnen bij de convergentie van IT- en OT-omgevingen en een hechte samenwerking tussen het OT- en IT-team. De belangrijkste voordelen hiervan zijn volgens de respondenten toegang tot real-time data die licht werpt op de productieprocessen (66%) en de mogelijkheid om zodoende in te springen op nieuwe zakelijke kansen (59%). Convergentie en samenwerking kunnen op diverse vlakken voor efficiëntieverbetering zorgen. 43% van de respondenten noemt in dit verband het terugdringen van dubbel werk en dubbele workflows en verbeterd overzicht bij het bestrijden van cyberbedreigingen.

Joe Sarno, vice president International Emerging & Operational Technology & Critical Infrastructure EMEA bij Fortinet: “Industriële bedrijven moeten op operationeel niveau veranderingen doorvoeren. Ze moeten de kloof tussen IT- en OT-omgevingen dichten en voor wederzijds vertrouwen tussen IT- en OT-teams zorgen. Dit is een eerste vereiste voor succesvolle convergentie. Naarmate het aanvalsoppervlak groeit moeten IT- en OT-teams hun krachten bundelen om het overzicht te verbeteren en effectievere bescherming te bieden tegen cyberbedreigingen. Daarom steken we bij Fortinet veel tijd en geld in de ontwikkeling van beveiligingsoplossingen voor industriële besturingssystemen.”

Fortinet gaf Forrester Consulting opdracht voor het uitvoeren van een online enquête onder industriële bedrijven in Nederland, Duitsland, Frankrijk India, Italië, Polen, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Het doel was om in kaart te brengen welke technieken zij hanteren voor het beheer van de beveiliging en de verantwoordelijkheden van het IT- en OT-team, en welke kansen en uitdagingen de convergentie van IT en OT volgens hen bieden. Er namen 459 besluitvormers op IT- en OT-gebied aan de enquête deel. Zij waren verantwoordelijk voor het beheer en de beveiliging van industriële besturingssystemen binnen bedrijven met duizend of meer werknemers in Europa en India. Deze ondernemingen waren actief in de auto-industrie, maakindustrie, maritieme sector en luchtvaarttechniek.

Aanvullende informatie
Lees de blog voor een overzicht van de belangrijkste bevindingen van het ‘State of Operational Technology and Cybersecurity’-rapport
Ontdek de beveiligingsoplossingen van Fortinet voor industriële besturingssystemen

Over Fortinet
Fortinet beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties intelligente, naadloze bescherming van hun groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun grenzeloze netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen de Fortinet Security Fabric-architectuur is in staat om compromisloze beveiliging te bieden als oplossing voor de meest prangende uitdagingen op beveiligingsgebied, of het nu gaat om mobiele, netwerk-, applicatie- of cloudomgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 425,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie over dit bericht of over Fortinet kunt u opvragen bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E.  karianne@zeekhoe.nl
Laatste van Fortinet
Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Fortinet laat sterke cijfers zien in 2020

Fortinet lanceert nieuw besturingssysteem FortiOS 7.0
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Verstreken tijd: 1 jaar en 51 dagen
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise