www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
PR: Zeekhoe Communicatie

Fortinets onderzoek operationele technologie: helft organisaties is slecht voorbereid op cyberaanvallen

Industriële bedrijven erkennen het belang van cybersecurity voor veiligheid, maar blijven tegen obstakels aanlopen

Utrecht, 9 januari 2020Fortinet, leider, in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, maakt de resultaten van een onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van Fortinet onder andere in Nederland uitvoerde. Hieruit blijkt dat industriële bedrijven door de toenemende digitalisering kwetsbaarder dan ooit zijn voor cyberbedreigingen. Het uitblijven van samenwerking tussen teams die verantwoordelijk zijn voor het beheer van informatietechnologie (IT) en operationele technologie (OT) vormt een extra obstakel voor de beveiliging voor bedrijven die optimaal willen profiteren van de voordelen van de convergentie (samenkomst) van IT en OT.

Industriële bedrijven zetten in op verdere digitalisering op de fabrieksvloer. Dit doen ze om op meer fronten voor efficiëntieverbeteringen te zorgen en om beter in staat te zijn om data te verzamelen die hen inzicht biedt in hun productieprocessen. 66% van de respondenten zegt dat hun fabrieken gebruikmaken van IP-netwerken en dat zij real-time data inzetten ter ondersteuning van de zakelijke besluitvorming. Deze IP-netwerken brengen echter nieuwe beveiligingsproblemen met zich mee. 73% van de respondenten is het eens met de stelling dat het aanvalsoppervlak is gegroeid. Daarentegen was slechts de helft van de respondenten het eens met de stelling dat machines op de fabrieksvloer goed zijn ingericht voor het afslaan van cyberaanvallen. Met andere woorden: de organisatie van de andere helft van de respondenten is daar onvoldoende op voorbereid. 55% van de respondenten heeft géén plannen voor de implementatie van cybersecurity-technologie of is dat van plan om dat in de komende 12 maanden te doen.

Een ander belangrijke onderzoeksbevinding is dat industriële besturingssystemen (ICS) gevaar lopen door het uitblijven van samenwerking tussen de beheerders van IT- en OT-omgevingen. 51% van de respondenten zegt dat hun team als geïsoleerd eilandje opereert. Dat betekent dat het OT-team zorg draagt voor bedrijfskritische industriële apparatuur en eventuele oplossingen voor OT-beveiliging, terwijl het IT-team zich bezighoudt met het beheer van de beveiliging van de IT-omgeving. Ruim een kwart van de respondenten wist niet wie de primaire verantwoordelijkheid had voor de beveiliging van systemen voor procesbeheer en -automatisering, of zelfs maar de zakelijke planning en logistiek. Volgens 91% zou de beveiliging van machines op de fabrieksvloer de gedeelde verantwoordelijkheid van het IT- en OT-team moeten zijn. 58% zei dat duidelijke en regelmatige communicatie over de convergentie van IT en OT (58%) nodig is om daar succesvolle resultaten mee te boeken.

Organisaties hebben een hoop te winnen bij de convergentie van IT- en OT-omgevingen en een hechte samenwerking tussen het OT- en IT-team. De belangrijkste voordelen hiervan zijn volgens de respondenten toegang tot real-time data die licht werpt op de productieprocessen (66%) en de mogelijkheid om zodoende in te springen op nieuwe zakelijke kansen (59%). Convergentie en samenwerking kunnen op diverse vlakken voor efficiëntieverbetering zorgen. 43% van de respondenten noemt in dit verband het terugdringen van dubbel werk en dubbele workflows en verbeterd overzicht bij het bestrijden van cyberbedreigingen.

Joe Sarno, vice president International Emerging & Operational Technology & Critical Infrastructure EMEA bij Fortinet: “Industriële bedrijven moeten op operationeel niveau veranderingen doorvoeren. Ze moeten de kloof tussen IT- en OT-omgevingen dichten en voor wederzijds vertrouwen tussen IT- en OT-teams zorgen. Dit is een eerste vereiste voor succesvolle convergentie. Naarmate het aanvalsoppervlak groeit moeten IT- en OT-teams hun krachten bundelen om het overzicht te verbeteren en effectievere bescherming te bieden tegen cyberbedreigingen. Daarom steken we bij Fortinet veel tijd en geld in de ontwikkeling van beveiligingsoplossingen voor industriële besturingssystemen.”

Fortinet gaf Forrester Consulting opdracht voor het uitvoeren van een online enquête onder industriële bedrijven in Nederland, Duitsland, Frankrijk India, Italië, Polen, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Het doel was om in kaart te brengen welke technieken zij hanteren voor het beheer van de beveiliging en de verantwoordelijkheden van het IT- en OT-team, en welke kansen en uitdagingen de convergentie van IT en OT volgens hen bieden. Er namen 459 besluitvormers op IT- en OT-gebied aan de enquête deel. Zij waren verantwoordelijk voor het beheer en de beveiliging van industriële besturingssystemen binnen bedrijven met duizend of meer werknemers in Europa en India. Deze ondernemingen waren actief in de auto-industrie, maakindustrie, maritieme sector en luchtvaarttechniek.

Aanvullende informatie
Lees de blog voor een overzicht van de belangrijkste bevindingen van het ‘State of Operational Technology and Cybersecurity’-rapport
Ontdek de beveiligingsoplossingen van Fortinet voor industriële besturingssystemen

Over Fortinet
Fortinet beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties intelligente, naadloze bescherming van hun groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun grenzeloze netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen de Fortinet Security Fabric-architectuur is in staat om compromisloze beveiliging te bieden als oplossing voor de meest prangende uitdagingen op beveiligingsgebied, of het nu gaat om mobiele, netwerk-, applicatie- of cloudomgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 425,000  klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie over dit bericht of over Fortinet kunt u opvragen bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E.  karianne@zeekhoe.nl
Laatste van Fortinet
Fortinet voegt nieuwe Secure SD-WAN-mogelijkheden toe

Fortinet biedt online cybersecurity-trainingen gratis aan om het tekort aan beveiligingsvaardigheden te dichten

Nieuwe MSSP’s zetten Secure SD-WAN van Fortinet in om klanten van onderscheidende netwerk- en beveiligingsdiensten te voorzien
Takebishi integreert Wibu-System licentiebeheer en beveiliging met OPC-Server communicatie middleware voor fabrieksautomatiseringtechnologie van Mitsubishi

Nextens behaalt 40 procent marktaandeel in fiscale aangifte

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Centraal Invorderingsbureau (CIB) overgenomen door coeo Inkasso, onderdeel van de beleggingsportefeuille van Waterland

Partners VIVES en Infolearn gaan e-learning voor ruim 75.000 zorgkundigen verzorgen omwille van nieuwe wetgeving

Nederlandse startup introduceert 's werelds slimste mondkapje

Bluetooth buttons helpen met anderhalve meter afstand houden
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Fortinet contact

Logo Fortinet

www.fortinet.com
Fortinet sociaal

Fortinet tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo CRM Partners
Logo Shippeo
Logo Pure Storage