www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Atos wil schone en efficiënte energienetwerken in Europa stimuleren met deelname project RENAISSANCE

Amstelveen, 8 januari 2020 – Atos verbindt zich aan het Europese project RENAISSANCE, dat door de Europese Commissie wordt gefinancierd als onderdeel van het innovatieprogramma Horizon 2020. RENAISSANCE heeft tot doel de schone productie en gedeelde distributie van energie binnen lokale gemeenschappen te stimuleren. Dit krijgt invulling door de introductie van schaalbare, te repliceren en op communities toegesneden bedrijfsmodellen en technologieën. Het project richt zich op vier Lokale Energie Gemeenschappen in Europa. Eén van deze gemeenschappen is het Nederlandse Eemnes, waar een lokale, op blockchain gebaseerde peer-to-peer proeflocatie voor energie wordt gecreëerd. De data die op deze en andere proeflocaties worden verzameld, maken het mogelijk middelen aan elkaar te verbinden en efficiënt in te zetten om zo de inzet van hernieuwbare energiebronnen met ruim 27 procent te vergroten.

Atos zal, mede door de inzet van haar Research & Innovatie-afdeling, de architectuur ontwikkelen voor het RENAISSANCE Informatie Platform en is tijdens pilots verantwoordelijk voor het beheer van deze infrastructuur. Zij neemt ook het ontwerp voor haar rekening en gaat de implementatie van het platform in de vorm van een centraal data warehouse coördineren – evenals de inzet hiervan voor het operationeel maken van verschillende energie-services in verschillende omgevingen, zoals een ziekenhuis (België), een universiteit (Griekenland), een skioord (Spanje) en een Nederlandse stad (Eemnes). Het doel van de pilot is om Eemnes tegen 2030 volledig klimaatneutraal te maken. In de eerste drie jaar bestaat de pilot uit honderd tot tweehonderd deelnemers, bestaande uit huishoudens, lokale bedrijven en boeren. Deelnemers kunnen lokaal geproduceerde energie rechtstreeks met elkaar ruilen. De ambitie is om het aantal deelnemers op den duur op te schalen naar duizend deelnemers in Eemnes.

Nieuwe spelers in de Europese energiesector
De activiteiten en innovaties die het resultaat zijn van het RENAISSANCE-programma zullen naar verwachting invloed hebben op veelbesproken thema’s als de energietransitie en digitalisering. Ook speelt het programma een rol in het raamwerk van de Europese Commissie, waarin zogeheten Lokale Energie Gemeenschappen als nieuwe spelers in de Europese energiesector worden gepositioneerd. Naast de resultaten die worden gerealiseerd op de vier proeflocaties worden marktsimulaties gemaakt van de RENAISSANCE-aanpak. Dit gebeurt op tien locaties in verschillende delen van de wereld, met als doel de schaalbaarheid en de mogelijkheid tot het repliceren hiervan aan te tonen.

De tweeledige aanpak van RENAISSANCE, die zowel een zakelijke als technologische pijler heeft, zal resulteren in innovaties in de vorm van:
  • Identificatie van nieuwe business cases en scenario’s om de optimale energie- en organisatorische configuratie vast te stellen die nodig is om klimaatneutrale lokale energiesystemen te ontwikkelen.
  • Ontwikkeling van een informatieplatform met het oog op een geïntegreerde en gecoördineerde aansturing van de verschillende locaties. Er worden als onderdeel van het platform analyses gemaakt van de mogelijkheden voor de verhandeling van energie in en tussen gemeenschappen. Het doel is de hoeveelheid lokaal geproduceerde energie en het aandeel van hernieuwbare energiebronnen te vergroten.
Voor meer informatie:

Web:  https://www.renaissance-h2020.eu/
Twitter:  https://twitter.com/H2020_Ren
LinkedIn:  https://www.linkedin.com/company/renaissance-h2020

Over Atos
Atos is toonaangevend in digitale transformatie met een pro forma jaaromzet van meer dan 11 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 110.000 collega’s in 73 landen. Het is de Europese leider in Cloud, Cybersecurity en High Performance Computing. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten end-to-end Orchestrated Hybrid Cloud, Big Data, Business Applications en Digital Workplace-oplossingen. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en opereert onder de namen Atos, Atos Syntel en Unify. Atos staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index. Het is de missie van Atos om mede vorm te geven aan de toekomst van de IT-markt. Met haar expertise en knowhow ondersteunt zij de ontwikkeling van kennis, onderwijs en een multiculturele en pluralistische benadering van onderzoek die aan de basis staat van wetenschappelijke en technologische excellentie. In het wereldwijde IT-domein stelt de Groep klanten, medewerkers, partners en burgers in staat op een bewuste en duurzame manier te leven, werken en zich te ontwikkelen in een veilige en duurzame omgeving. Voor meer informatie: atos.net/nederland
Laatste van Atos

Atos verdeelt 23,4 procent aandelenkapitaal Wordline over twee wereldwijde beursgenoteerde spelers

Force Alliance voor werving professionals in veranderende IT-markt
Ivanti benoemt Nayaki Nayyar tot Executive Vice President en Chief Product Officer

AnyLinQ stelt Gerben Verheul aan als Vendor Manager

Tech Data lanceert ‘Dell Dinsdag’, met aantrekkelijke kortingen en speciale acties

bunq steunt nieuw talent vanuit Common Goals

SecureMe2 groeit en verhuist naar nieuw kantoor

Slim noodverlichtingssysteem Eaton in nieuwe distributiehal vanHaren

ZeroPlex versterkt telecom-activiteiten met overname Trimaxx

MediaMyne en The Others Online gaan samen verder

Proofpoint introduceert nieuw cloud-gebaseerd ObserveIT Insider Threat Management-platform

Trend Micro: 63% van de Nederlandse thuiswerkers is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity

Orange Business Services levert collaboration- en contactcenterdiensten voor ZIM om klantervaring in vrachtverzending te verbeteren

Rabo Frontier Ventures partners with HV Holtzbrinck Ventures

Experian investeert in de toekomst met meerderheidsbelang in Risk Management-divisie Arvato Financial Solutions

Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?

ICT GROUP NOMINATES JANNEKE NIESSEN FOR APPOINTMENT TO SUPERVISORY BOARD
Impulse Info Systems wordt Avinty (GGZ)

Spektra 3.0: eerste Kubernetes beheerplatform voor stateful applicaties

BOYS WITH BRAINS VERHUIST HOOFDKANTOOR RICHTING ’S-HERTOGENBOSCH

PayIBAN introduceert Liveforms voor digitaal ondertekenen

ALPEGA GROUP EN SHIPPEO KONDIGEN STRATEGISCH PARTNERSHIP AAN

Motiv ICT Security verhoogt digitale weerbaarheid onderwijscoöperatie SURF

Competence Factory introduceert eendaags design-thinkingtraject voor carrièrecoaching

Onderzoek VMware: CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn

3 op de 10 Nederlanders haalt vakantiegeld van spaarrekening voor mooie aanbieding
Atos contact

Logo Atos

nl.atos.net
Atos sociaal

Atos tweets

Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo SENDTEQ
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo Ivanti
Logo AnylinQ
Logo Tech Data Nederland