www.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2491 volgers blijven op de hoogte!

Tendermarkt groeit met 8 procent in 2019

Bij TenderApp zijn we dol op lijstjes! We delen graag een lijstje waar je op kunt vertrouwen.

Januari is traditiegetrouw de maand van de lijstjes, waarmee we terugblikken op het afgelopen jaar. Lijstjes geven inzicht! Zoals inzicht in marktaandeel, maar ook transparantie in aanbestedingsland. De markt voor aanbestedingen is in 2019 met 8 procent gegroeid.

Wil je weten wat de groei binnen jouw vakgebied is? Lees dan snel verder.

De absolute aantallen van 2019, 2018, 2017.

Afgelopen jaar zien we een groei van 8% in het aantal gepubliceerde aanbestedingen. In 2019 eindigde de teller op 8164 tenders. In 2018 waren het er 7547. In 2018 groeide de tendermarkt met 4% (313 tenders) vergeleken met 2017. In onze overzichten tellen we elke publicatie als aanbesteding en wordt een aanbesteding met meerdere percelen als één geteld.

Inhuurmarktplaatsen vertekenen het beeld

Het berekenen van daadwerkelijke groei is niet zo eenvoudig als het tellen van het totaal aantal tenders op alle openbare platformen. Om tot bovenstaande cijfers te komen hebben we de inhuurmarktplaatsen buiten beschouwing gelaten, omdat dat objectief gezien betere cijfers oplevert.

In 2017 waren er 711 publicaties voor inhuurmarktplaatsen, in 2018 waren dit er 723 publicaties en in 2019 slechts 2. Inhuurmarktplaatsen zijn oproepen voor flexkrachten en zzp’ers en behoren niet tot de markt van Nationale en Europese aanbestedingen.

Begin september 2018 lijkt er te zijn besloten deze oproepen voor flexkrachten en zzp’ers niet meer te publiceren via TenderNed. Op 7 september 2018 was gemeente Meierijstad de laatste die in 2018 een oproep publiceerde. Over heel 2019 waren er slechts 2 uitvragen vanuit Inhuurmarktplaatsen. De uitvragen zijn er nog wel, maar verschijnen niet op TenderNed. Hiervoor gebruiken de aanbestedende diensten andere (eigen) kanalen.

De markt blijft groeien!

Vanaf 2017 groeit het aantal marktconsultaties en vooraankondigingen. Daarnaast komen er steeds meer aanbestedingen in percelen op de markt.

TenderApp helpt haar klanten van reactief naar proactief tendermanagement. De methodiek die we hiervoor ontwikkeld hebben is de Bidcycle Methodiek®. De marktconsultaties en vooraankondigingen vallen binnen de Beïnvloedingsfase van de Bidcycle. Partijen die goed voorwerk doen in deze fase (en de fase voor publiceren), hebben meer kans om de tender te winnen.

Gezien deze cijfers is onze verwachting is dat de aanbestedingsmarkt de komende jaren blijft groeien. De markt professionaliseert zich aan zowel inkoop- als inschrijverskant. Accountants zien erop toe dat aanbestedende diensten aan de aanbestedingsplicht voldoen (EU-regelgeving). Dit zorgt voor nieuwe aanbestedingen die eerder niet op de markt waren. Verder ontstaan er veel inkoopsamenwerkingen, waardoor kleinere aanbestedende diensten krachten bundelen en gezamenlijk tenderen. Samenwerkingen zorgen voor grotere opdrachten, die vaak hogere opdrachtwaarden met zich meebrengen. Wanneer een opdrachtwaarde boven de “aanbestedingsdrempel” komt, is er de plicht om nationaal of Europees aan te besteden.

Top 4 bronnen in 2019 hebben samen 97,6% marktaandeel

De 8166 tenders van 2019 komen van:
  • TenderNed (4732),
  • Negometrix (2855),
  • CTM (240),
  • Aanbestedingskalender (144).
Deze vier bronnen hebben samen 97.6% marktaandeel. De overige 195 tenders zijn gepubliceerd op bronnen als UNGM, Ariba, EMA en ICC.

TenderNed heeft in 2019 het grootste aandeel met 57.9% gevolgd door Negometrix met 31.7%.

Groei per branche

Het is op TenderNed of de Aanbestedingskalender vrijwel onmogelijk om inzicht te krijgen in de groei per branche. Je zou een selectie kunnen maken op basis van groepen met CPV codes (de Common Procurement Vocabulary codes), maar dat is een enorme klus met een teleurstellend resultaat. De CPV code lijst telt 9500 codes en de kwaliteit van selectie binnen CPV codes laat veel te wensen over.

Het datateam van TenderApp verwerkt dagelijks manueel de gepubliceerde tenders. Elke tender wordt voorzien van documenten, plannen en beschrijving. Daarnaast wordt de tender gecategoriseerd met ons zelf ontwikkeld matching tag systeem. Dit tagsysteem kent 40 branches en ongeveer 600 matching tags.

Hieronder vind je de 5 branches met de grootste groei in het afgelopen jaar opzichte van 2018:

Top 3 opvallende tenders
  1. Het Eurovisie Songfestival
    In mei 2019 won Duncan het Eurovisie Songfestival. Vrij snel daarna (juni) verschenen de eerste tenders van de NOS voor de volgende editie. Het gaat onder andere om catering, stroomvoorziening, decor, audio, video en special effects. Het bijzondere hieraan is dat de aanbestedingen er al waren, terwijl de plaats van uitvoering nog niet bekend was. Pas op 30 augustus 2019 werd bekend gemaakt dat het songfestival 2020 in de Ahoy Rotterdam zal plaatsvinden.

2. Onbemande luchtvaartuigen
    In maart 2019 publiceerde de Nationale Politie een marktconsulatie voor de levering van drones. Op 27 augustus volgde de daadwerkelijke aanbesteding. Het gaat om een aanbesteding in 2 percelen waar in totaal - over de gehele looptijd - 310 UAV’s (Unmanned Aerial Vehicles) worden aangeschaft.

Deze tender is de eerste grote aanbesteding voor het leveren van drones. Wij verwachten hier de komende jaren zeker meer aanbestedingen van te zien. Denk maar aan de toepasbaarheid voor bijvoorbeeld de brandweer bij de inzet tijdens het brandbestrijding.

3. Winterdecoratie Hoog Catharijne
    Een van de laatste tenders van 2019 is de aanbesteding voor winterdecoratie van winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Het gaat om het ontwerpen, leveren, plaatsen, onderhouden (SLA), verwijderen en in opslag houden van winterdecoratie. Een bijzondere aanbesteding bij een bijzondere aanbestedende dienst. De aanbestedende dienst (zie www. klepierre.com) heeft een jaarlijks maximaal budget beschikbaar van € 200.000 en de opdracht heeft een looptijd van 3 jaar vast met 3 jaren als optie. Totaal dus een opdrachtwaarde van € 1.200.000,-.

Over TenderApp

TenderApp haalt deze cijfers uit haar eigen database (TenderIntelligence). TenderApp is een platform waar je alle informatie over tenders kan vinden: alle documentatie, alle betrokken partijen en alle jurisprudentie op één plek.

Ben jij ook gek op lijstjes en de inzichten die TenderApp je biedt? Schrijf je dan in voor onze updates en ontvang relevante publicaties.
Laatste van TenderApp

Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Extreme Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl