Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (2 jaar en 158 dagen geleden)
PR: Marcommit

46% van de Nederlanders verwacht verdere salarisstijging in 2020

Merendeel tevreden over meer nettoloon in nieuwe jaar

Amersfoort – Dit jaar gaan werkende Nederlanders zo’n vijf tientjes per maand meer overhouden van hun brutoloon. Met name de werkenden met een modaal inkomen krijgen met ingang van 2020 meer netto salaris. Het merendeel van de Nederlanders is tevreden over het salaris. Zo blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet afgelopen twee weken onder 1000 Nederlanders. De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) is nog een grote onbekende. 79% van de werkende Nederlanders geeft aan dat ze niet op de hoogte zijn van deze wet of niet weten wat de Wab voor hen gaat betekenen.

Wat verder opvalt, is dat 55% van de werkende mannen verwacht dat hun salaris in de loop van dit jaar verder gaat stijgen, versus 37% van de vrouwen. Dat terwijl het merendeel van de Nederlanders (54%) niet van plan is te vragen om salarisverhoging. 62% van de vrouwen geeft aan dat vragen om meer salaris niet aan de orde is versus 46% van de mannen. Het extra geld verkregen dankzij de nettoloonstijging zal met name besteed worden aan levensonderhoud, meer vakantie en/of recreatie of de inrichting van het huis volgens het Visma | Raet onderzoek.

Ondanks dat de Wab gevolgen heeft voor ondernemers geeft slechts 22% in deze groep aan bekend te zijn met deze nieuwe wet. Met 22% zijn parttime werkers in loondienst iets beter op de hoogte van de Wab dan fulltimers (20%).

15% van de Nederlanders wacht nog altijd op een digitale loonstrook. Het merendeel van de werknemers (53%) is tevreden over de informatie die wordt weergegeven op de salarisstrook. Wel zegt 26% van de onderzoeksrespondenten dat weergave van de hoeveelheid informatie overzichtelijker kan.

Werken loont
Bij een bruto loon van 3000 euro per maand is het netto loon vanaf 2015 tot nu totaal met meer dan 178 euro toegenomen. Zowel het minimum, modaal als bovenmodale netto inkomen is in de afgelopen vijf jaar gestegen.

De nettoloonstijgingen zijn van toepassing op bruto bedragen die ongewijzigd zijn gebleven en gaan uit van werknemers met een modaal inkomen. De gemiddelde stijging voor werkend Nederland (exclusief gepensioneerden) komt dit jaar neer op 2,2%.

Joke van der Velpen, Productmanager wet- en regelgeving bij Visma | Raet: “Ondanks de protesten in een aantal beroepsgroepen afgelopen jaar is het vertrouwen van de werkende Nederlander in een beter salaris flink toegenomen. Waar kort na Prinsjesdag 2019 nog 32% van de Nederlanders rekende op een salarisstijging is dat in een paar maanden tijd gestegen naar 46%.”

“Minder goed nieuws is het feit dat veel werknemers nog geen idee hebben wat de Wab voor hen gaat betekenen. Werkgevers moeten in actie komen om hun medewerkers beter in te lichten over de gevolgen van deze nieuwe wetgeving”, adviseert Joke van der Velpen.

Over het onderzoek
In opdracht van Visma | Raet heeft onderzoeksbureau Markteffect afgelopen twee weken 1000 werkende Nederlanders ondervraagd naar verwachtingen rondom het salaris in 2020 via online onderzoek.
Laatste van Visma | Raet
1 op 5 organisaties gestopt met vaste reiskostenvergoeding

Ruim twintig procent van werkend Nederland voelt druk om buiten werktijd bereikbaar te zijn

Twintig procent Nederlandse medewerkers weet niet wat met vakantiedagen te doen