www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2495 volgers blijven op de hoogte!
PR: LEWIS

Zo voorkom je pakketpaniek in december

Dordrecht, 18 december 2019 – De pakjes van Sinterklaas zijn net afgeleverd en de volgende pakketjes-gekte staat alweer voor de deur: Kerstmis. Het is algemeen bekend dat december de drukste maand van het jaar is voor (e)-commerce en retail, maar wat te denken van de drukte die daardoor ontstaat bij de leveranciers, logistieke bedrijven en supply chain-organisaties? De drukte bij de bedrijven die ervoor zorgen dat we de pakketjes überhaupt op tijd in huis hebben?

Voor deze organisaties is de decembermaand, die tegenwoordig wordt ingeluid met Black Friday, een enorme uitdaging. PostNL is één van de bekendste bezorgers en verwerkt op een normale dag ongeveer 800.000 pakketten. Rondom de feestdagen verwacht het bedrijf een verdubbeling: 1,6 miljoen pakketten per dag. Toch hoeft december geen nachtmerriemaand te worden voor de supply chain en retail. Volgens BluJay is december zelfs de maand met dé kans om meer te verkopen en klantloyaliteit te verhogen.

Een verhoging die in de branche van supply chain nodig is: uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat 50 procent van de online shoppers klachten heeft. Een derde van die klachten gaat specifiek over de trage bezorging. En in de klantverwachting zit juist de crux: de betrokken partijen in de supply chain hebben te maken met een enorm aantal leveringen in deze periode. Deze moeten door hetzelfde logistieke netwerk verzet worden, maar de verwachtingen van de klant zijn torenhoog. Bedrijven worstelen dan ook met de toenemende vraag naar supersnelle leveringen. Soms met een teleurstellend resultaat: een levering die te laat is of een pakketje dat helemaal niet bezorgd wordt. Ron Verhagen, Vice President Solution Consulting bij BluJay Solutions, geeft advies om de decembermaand goed door te komen: zonder overwerkt personeel en met tevreden klanten.

Transparantie is de eerste stap naar succesvolle levering
“Retailers en de supply chain moeten deze drukte aangrijpen om hun samenwerking te versterken en activiteiten te stroomlijnen. Uitgebreide transparantie in de supply chain is daarin de eerste stap”, aldus Verhagen. “Alleen als elke partij meewerkt kunnen geavanceerde trackingsystemen gebruikt worden: niet alleen voor updates richting de klant, maar vooral ook om als bedrijf zicht te houden op de voortgang. En misschien nog wel belangrijker: de inzet van data. Een datagedreven samenwerking tussen logistieke partners over de hele wereld kan een bijdrage leveren aan het efficiënt en veilig vervoeren van goederen. Met een snellere levering tot gevolg.”

End-to-end zichtbaarheid in de supply chain
Niet alleen transparantie is noodzakelijk. End-to-end zichtbaarheid gaat nog een stap verder. Niet alleen reguliere updates van verzender of leverancier, maar real time inzicht in het héle distributieproces. Verhagen: “Nog te vaak komt het voor dat er wel transparantie is, maar slechts in een aantal fases. Het gaat juist om inzicht en grip op het proces van A tot Z.” Bedrijven met een end-to-end zichtbaarheid kunnen namelijk sneller op veranderingen reageren en effecten van haperingen in het proces verminderen. En die haperingen treden in december regelmatig op. “In de wintermaanden heeft de supply chain soms last van slecht weer, maar bijvoorbeeld ook van extreme drukte op de weg. Bij end-to-end zichtbaarheid kan dat real time waargenomen worden, waardoor er maatregelen genomen kunnen worden voor een specifieke levering”, aldus Verhagen. “Maar ook voor de leveringen die nog moeten komen is dergelijke real time data een waardevolle bron. Heeft een bepaalde levering vertraging? Dan kan de leverancier de volgende zending eerder verzenden óf een andere methode kiezen, om niet weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen.”

Samenwerking is essentieel
Door het jaar heen wordt er vaak gewerkt met één partner of vervoerder. Echter, in december is dat niet voldoende. Verhagen: “PostNL alleen al heeft een verdubbeling van het aantal pakketjes. Dan hebben we het nog niet eens over DHL en andere distributeurs. Je kunt als retailer in deze drukke periode niet bouwen op één vervoerder. Maar ook als supply chain-organisatie moet je gebruikmaken van het netwerk dat er is, om een hoge klanttevredenheid te realiseren. Supply chain-bedrijven moeten niet terughoudend zijn in het vragen om ‘hulp’. Immers is er niet voor niets een netwerk. Gebruikmaken van elkaars expertise en beschikbaarheid is essentieel in deze drukke periode. Een goed voorbeeld daarvan is werken met een Global Trade Network. Een dergelijk netwerk bestaat uit ruim 40.000 ervaren partners, die samen zorgen voor een optimale levering tijdens de decemberdrukte.”

3 MB jpg  Delivery.jpg

Over BluJay Solutions
BluJay Solutions levert supply chain-software en -diensten aan ‘s werelds meest vooruitstrevende retailers, distributeurs, expediteurs, fabrikanten en logistieke dienstverleners. Het BluJay Global Trade Network transformeert supply chain-logistiek en maakt het mogelijk voor klanten om de krachten te bundelen met ruim 40.000 internationale partners die verbonden zijn aan het netwerk. Met BluJay kunnen organisaties snellere handel bedrijven, hun supply chain-waarde inzetten om concurrentievoordeel te behalen en vooruit te kijken om hun toekomst in de wereldwijde economie te versterken. Voor meer informatie kijk op: www.blujaysolutions.com of volg ons op social media via @myBluJay en LinkedIn.

Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail: blujayNL@teamlewis.com
Laatste van BluJay Solutions
Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain

BluJay Solutions stimuleert groei en innovatie

BluJay gaat samenwerking aan met project44
XpertHR lanceert product voor uitzendbranche met o.a. tool voor toepassing inlenersbeloning: XpertHR Flex

Wuunder stelt transportmanagementsysteem gratis beschikbaar voor ondernemers

Interxion stelt Enrico de Boer aan als Nederlandse Sales & Marketing Director

Collibra haalt $112,5 miljoen op om bedrijven te helpen datagestuurd beslissingen te nemen

Drie op de tien Nederlanders kan collega’s slecht bereiken

Eckes-Granini verbetert klantervaring en verkleint ecologische footprint met Shippeo's realtime visibility platform

Hoe overleef ik de Corona-crisis?

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Coupa benoemt Michael van Keulen tot Chief Procurement Officer

Nutanix werkt samen met Udacity om Hybrid Cloud Nanodegree-programma aan te bieden

KnowBe4 en Agari kondigen nieuwe samenwerking aan in de strijd tegen phishing

De nieuwe Razer Blade 15 - speciaal voor gebruikers met hoge eisen

Secureworks steunt organisaties die cybersecurity nu hard nodig hebben

Ruim 12.000 valse e-mails gemeld

Overname KPN Consulting door Cegeka definitief

Software Improvement Group (SIG) celebrates 20th anniversary with launch of 100% online Digital Health Management services

Robson Grieve wordt Chief Marketing Officer bij OutSystems

Pure Storage en SAP versterken hun partnerschap

Grootste Nederlandse techspelers gaan coronacrisis te lijf met hackathon

Onderzoek: ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn

Bizcuit Groep investeert EUR 1.200.000 in snelgroeiende scale-up Klippa ondanks COVID-19

Voting Results AGM TIE Kinetix N.V.
BluJay Solutio.. contact

Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Stocard

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureauwww.marcommit.nl