Herken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 70 dagen geleden)
PR: LEWIS

Zo voorkom je pakketpaniek in december

Dordrecht, 18 december 2019 – De pakjes van Sinterklaas zijn net afgeleverd en de volgende pakketjes-gekte staat alweer voor de deur: Kerstmis. Het is algemeen bekend dat december de drukste maand van het jaar is voor (e)-commerce en retail, maar wat te denken van de drukte die daardoor ontstaat bij de leveranciers, logistieke bedrijven en supply chain-organisaties? De drukte bij de bedrijven die ervoor zorgen dat we de pakketjes überhaupt op tijd in huis hebben?

Voor deze organisaties is de decembermaand, die tegenwoordig wordt ingeluid met Black Friday, een enorme uitdaging. PostNL is één van de bekendste bezorgers en verwerkt op een normale dag ongeveer 800.000 pakketten. Rondom de feestdagen verwacht het bedrijf een verdubbeling: 1,6 miljoen pakketten per dag. Toch hoeft december geen nachtmerriemaand te worden voor de supply chain en retail. Volgens BluJay is december zelfs de maand met dé kans om meer te verkopen en klantloyaliteit te verhogen.

Een verhoging die in de branche van supply chain nodig is: uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat 50 procent van de online shoppers klachten heeft. Een derde van die klachten gaat specifiek over de trage bezorging. En in de klantverwachting zit juist de crux: de betrokken partijen in de supply chain hebben te maken met een enorm aantal leveringen in deze periode. Deze moeten door hetzelfde logistieke netwerk verzet worden, maar de verwachtingen van de klant zijn torenhoog. Bedrijven worstelen dan ook met de toenemende vraag naar supersnelle leveringen. Soms met een teleurstellend resultaat: een levering die te laat is of een pakketje dat helemaal niet bezorgd wordt. Ron Verhagen, Vice President Solution Consulting bij BluJay Solutions, geeft advies om de decembermaand goed door te komen: zonder overwerkt personeel en met tevreden klanten.

Transparantie is de eerste stap naar succesvolle levering
“Retailers en de supply chain moeten deze drukte aangrijpen om hun samenwerking te versterken en activiteiten te stroomlijnen. Uitgebreide transparantie in de supply chain is daarin de eerste stap”, aldus Verhagen. “Alleen als elke partij meewerkt kunnen geavanceerde trackingsystemen gebruikt worden: niet alleen voor updates richting de klant, maar vooral ook om als bedrijf zicht te houden op de voortgang. En misschien nog wel belangrijker: de inzet van data. Een datagedreven samenwerking tussen logistieke partners over de hele wereld kan een bijdrage leveren aan het efficiënt en veilig vervoeren van goederen. Met een snellere levering tot gevolg.”

End-to-end zichtbaarheid in de supply chain
Niet alleen transparantie is noodzakelijk. End-to-end zichtbaarheid gaat nog een stap verder. Niet alleen reguliere updates van verzender of leverancier, maar real time inzicht in het héle distributieproces. Verhagen: “Nog te vaak komt het voor dat er wel transparantie is, maar slechts in een aantal fases. Het gaat juist om inzicht en grip op het proces van A tot Z.” Bedrijven met een end-to-end zichtbaarheid kunnen namelijk sneller op veranderingen reageren en effecten van haperingen in het proces verminderen. En die haperingen treden in december regelmatig op. “In de wintermaanden heeft de supply chain soms last van slecht weer, maar bijvoorbeeld ook van extreme drukte op de weg. Bij end-to-end zichtbaarheid kan dat real time waargenomen worden, waardoor er maatregelen genomen kunnen worden voor een specifieke levering”, aldus Verhagen. “Maar ook voor de leveringen die nog moeten komen is dergelijke real time data een waardevolle bron. Heeft een bepaalde levering vertraging? Dan kan de leverancier de volgende zending eerder verzenden óf een andere methode kiezen, om niet weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen.”

Samenwerking is essentieel
Door het jaar heen wordt er vaak gewerkt met één partner of vervoerder. Echter, in december is dat niet voldoende. Verhagen: “PostNL alleen al heeft een verdubbeling van het aantal pakketjes. Dan hebben we het nog niet eens over DHL en andere distributeurs. Je kunt als retailer in deze drukke periode niet bouwen op één vervoerder. Maar ook als supply chain-organisatie moet je gebruikmaken van het netwerk dat er is, om een hoge klanttevredenheid te realiseren. Supply chain-bedrijven moeten niet terughoudend zijn in het vragen om ‘hulp’. Immers is er niet voor niets een netwerk. Gebruikmaken van elkaars expertise en beschikbaarheid is essentieel in deze drukke periode. Een goed voorbeeld daarvan is werken met een Global Trade Network. Een dergelijk netwerk bestaat uit ruim 40.000 ervaren partners, die samen zorgen voor een optimale levering tijdens de decemberdrukte.”

3 MB jpg  Delivery.jpg

Over BluJay Solutions
BluJay Solutions levert supply chain-software en -diensten aan ‘s werelds meest vooruitstrevende retailers, distributeurs, expediteurs, fabrikanten en logistieke dienstverleners. Het BluJay Global Trade Network transformeert supply chain-logistiek en maakt het mogelijk voor klanten om de krachten te bundelen met ruim 40.000 internationale partners die verbonden zijn aan het netwerk. Met BluJay kunnen organisaties snellere handel bedrijven, hun supply chain-waarde inzetten om concurrentievoordeel te behalen en vooruit te kijken om hun toekomst in de wereldwijde economie te versterken. Voor meer informatie kijk op: www.blujaysolutions.com of volg ons op social media via @myBluJay en LinkedIn.

Voor verdere persinformatie, beeldmateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail: blujayNL@teamlewis.com
Laatste van BluJay Solutions
Onderzoek: 75 procent van de bedrijven past supply chain aan om toekomstbestendig te blijven

Gebrüder Weiss selecteert het LSP-platform van BluJay voor betere klantervaring

Nieuwste software van BluJay geeft organisaties de mogelijkheid om wereldwijd te navigeren tussen supply chains
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Techone breidt verder uit met overname IT-bedrijf Lancom

Duurzaamheid moet dringende prioriteit worden voor telecombedrijven

Met het online programma ‘HR de Baas’ krijgt elk mkb-bedrijf zijn HR-administratie op orde

Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland

Avit Group ondersteunt Houthoff in professionaliseringsslag van telefonie- en videoconference-omgeving

Poly’s DECT-headsets bieden ultieme betrouwbaarheid en helderheid in alle gesprekken

NL Leert Door stelt 4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor technische opleiders

CmCloudContainer: softwarelicenties direct online beschikbaar door koppeling aan ERP of e-commerce systeem

Industriesector is meer bij de tijd op het gebied van ICT dan andere sectoren

Barracuda Email Threat Scanner detecteert miljoenen aanvallen die worden gemist door de bestaande beveiligingsoplossingen

Unisys ondersteunt Lenovo bij Internet of Things-oplossingen

Razer Kiyo Pro brengt professionele beeldkwaliteit naar videomeetings en streaming

SentinelOne officiële cyberbeveiligingspartner van Aston Martin Cognizant Formula One-team

Gedetecteerde cyberdreigingen stijgen met 20% tot meer dan 62,6 miljard in 2020

Online Payment Platform voegt Mike Palm en Victor Menger toe aan management team

EDB sluit succesvol jaar van hypergroei af

Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd
Verstreken tijd: 1 jaar en 70 dagen
BluJay Solutio.. contact

Logo BluJay Solutions

www.blujaysolutions.com/nl
BluJay Solutio.. sociaal

BluJay Solutio.. tweets

Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo Cloud ÉÉN
Logo BarTrack
Logo Maunt
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Northwave
Logo MCS B.V.
Logo RoSecure
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Red Hat, Inc.
Logo Pegasystems