www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

´Verwelkom Botje het softwarerobotje in ons team!´

Zeven Voorspellingen over Robotic Process Automation (RPA) in 2020

Je collega links is even naar het toilet. De cursor op haar laptop knippert geduldig op de site van KvK.nl, waar ze een uittreksel uit het handelsregister opvraagt. Je collega rechts is je persoonlijke softwarerobotje en die heeft geen stoel. Flitssnel ververst het scherm zich van de ene website naar de andere, om te rapporteren welke van de 100.000 nieuwe klanten na de overname een mogelijk witwasrisico vormen. 24x7, foutloos en nooit ziek. De analyse van jaarverslagen op risico´s? Secondenwerk. ´Verwelkom Botje in ons team!´

Robotsoftware is al veel groter dan je denkt. Marktonderzoeksbureau Gartner heeft Robotic Process Automation benoemd tot 'het snelst groeiende segment binnen de wereldmarkt voor bedrijfssoftware' - en schat dat de markt voor RPA-diensten in 2020 een kleine € 7 miljard zal bedragen, om vervolgens binnen twee jaar door te groeien naar bijna € 11 miljard.

Guy KirkwoodBij UiPath, de nummer één in de RPA-markt, onderzoekt Guy Kirkwood, de maatschappelijke en technologische trends: ”RPA wint aan snelheid en breekt in 2020 volledig door, vanwege 1) de economische noodzaak; 2) jonge medewerkers die dol zijn op IT; en 3) de versnelde technologische ontwikkeling die met kunstmatige intelligentie het ongelofelijke mogelijk maakt.

Benauwend? Kijk eens wat Google, Uber, Zalando, Bol.com en Thuisbezorgd doen. Wie die aan de bedrijfspoort wil stoppen, moet UiPath´s RPA-voorspellingen juist omarmen en een 'automatisering voorop'-strategie volgen, vindt Kirkwood. Dat wil zeggen een digitale transformatiestrategie ontwikkelen en automatisch doen wat automatisch kan.

Dit zijn de zeven RPA-voorspellingen die Guy zijn bazen bij UiPath voor 2020 heeft voorgespiegeld:

1. Wereldwijde economische neergang stuwt automatisering

De signalen in de financiële markten zijn negatief. Rabobanks Philip Marey voorziet voor 2020 een recessie in de VS en denkt dat de Fed de rente helemaal naar nul zal laten gaan: ”Mijn voorspelling is dat bedrijven hun bedrijfsmodel onder economische druk zullen aanpassen en in de eerste plaats de efficiëntie van hun medewerkers zullen verhogen door robots in te schakelen, voordat ze eventueel snijden in hun personeelsbestand”.

2. Wat YouTube is voor video, wordt RPA voor automatisering

Per 2020 zal RPA de plaats opeisen als hét centrale platform waarop ook andere bedrijfsautomatiseringstools en softwarecode huizen, ongeveer zoals YouTube dé plaats is waar video-inhoud wordt gehuisvest: ”Softwarerobots zijn nu nog vaak uniek, maar worden algemeen inzetbaar vanuit een centrale plaats binnen de organisatie”.

3. Unieke robots worden breed inzetbaar

In 2020 zullen robots dus steeds meer worden gestandaardiseerd voor gebruik in verschillende toepassingsgebieden en over de verschillende afdelingen van organisaties, en uiteindelijk over verschillende bedrijven en sectoren, volgens Guy: ”Standaardisering en centralisatie zetten de deur wagenwijd open voor veel grootschaliger toepassing van RPA, waarbij de robots zich weinig aantrekken van de verzuiling binnen bedrijven”.

4. Studenten die gaan werken, versnellen de trend

Studenten die in 2020 op de arbeidsmarkt komen, doen niet aan geestdodend routinewerk. Ze hebben al geleerd wat automatiseren is en nemen dat mee naar hun nieuwe job. Ze zijn efficiënter en effectiever en het levende voorbeeld van de voordelen van RPA: “De jongste medewerkers laten zien hoe het kan en dwingen bedrijven om hun processen te transformeren en te moderniseren. Anders lopen ze weg”, zegt Kirkwood.

5. De intelligentie van machines ontwikkelt zich stormenderhand

Kunstmatige intelligentie (AI) blijft zich (vergelijkbaar met de wet van Moore) stormenderhand ontwikkelen. Uniek menselijke taken, worden een peulenschil voor Botje. AI-innovaties en verdere computerisering, staan op de schouders van quantum-computing. Guy zegt: “We verhogen regelmatig het aantal qubits in quantum-computing, en de toepassingsmogelijkheden voor al die rekenkracht zijn enorm. Wat we onmogelijk achtten, wordt mogelijk.

6. Robots worden onderwerp van gesprek op het wereldtoneel

De invloed van automatisering grijpt aan op de samenleving. In 2020 zullen non-gouvernementele organisaties als de Verenigde Naties en het World Economic Forum, en de individuele landen de gevolgen van RPA bespreken voor wat betreft werkgelegenheid, de lonen en de wereldeconomie. Kirkwood: “Het is belangrijk te beseffen dat RPA sociaal-politiek bezien van cruciaal belang is, en dat robots belangrijke spelers zijn om de aankomende economische neergang te bestrijden.

7. Overname van RPA-softwareleveranciers door ICT-dienstverleners versnelt

Gevestigde bedrijven die de RPA-markt betreden, zullen daartoe jonge RPA-leveranciers overnemen en in hun onderneming integreren. De RPA-marktleiders, zoals die zijn bepaald in het Gartner Magic Quadrant voor Robotic Process Automation Software, door Forrester Wave en in de Everest PEAK Matrix-rapporten, zijn daarvoor te groot. Guy Kirkwood voorspelt ook waar UiPath zelf concurrentie vandaan mag verwachten: ”Gevestigde ICT-dienstverleners willen ook toetreden op de RPA-markt, en zullen daartoe jonge, kleine RPA-leveranciers overnemen en die integreren in hun bedrijf om de RPA-marktleiders te bevechten.

Vanuit wat hij dagelijks bij UiPath om zich heen ziet gebeuren, kan Guy Kirkwood alleen maar voorspellen wat 2020 zal brengen: ”Maar zeker is dat de meest innovatieve bedrijven vandaag, de marktleiders van morgen zijn. Want als verandering de toon zet, is aanpassing de kunst.
Laatste van UiPath
Extreme voegt vijf applicaties toe aan ExtremeCloud IQ Pilot-abonnement zonder extra kosten

Extreme Networking biedt als eerste universele platforms voor hoogwaardige switching en draadloze infrastructuur

Secureworks erkend als Leader door IDC MarketScape

Pre-orders Xbox Series X en Series S vanaf dinsdag 22 september

SHIFT Invest haalt 70 miljoen euro op voor het grootste Nederlandse impact VC fonds
Van Gelder wint Shopping Award in de categorie B2B

IaaS provider Worldstream investeert meer dan 500.000 euro in nieuwe webshop

NetApp Cloud Volumes Service nu beschikbaar in Google Cloud-regio Nederland

Roche Diabetes Care benoemt nieuwe General Manager, Head of Marketing en Head of Sales voor Nederland en België

Meepraten over de toekomst? Doe mee aan ‘AnyLinQ Draait Door’ op 1 oktober!

De slimme oplossing tegen zwakke WiFi: devolo WiFi Repeater+ ac

Criteo benoemt Tijmen Willems tot Country Manager Benelux

Workday biedt werkgevers middelen voor een gelijkwaardigere en inclusievere werkvloer met nieuwe VIBETMoplossingen

Conscia neemt cloud dienstverlener Damecon over

Nieuwe Razer Quartz- en Mercury-producten combineren prestaties met stijl

Zscaler vindt spyware in TikTok Pro-app

Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging in 2020 bijna verdubbeld

CSR Advies: Aanscherping en uitbreiding van maatregelen noodzakelijk voor een cyberweerbare samenleving

Arnhems IT-bedrijf viert 20-jarig jubileum corona-proof

Menselijke augmentatie toegejuicht, maar angst voor ‘body hacking’ is groot

Scholen in Ede stappen over op perfecte internetring van dark fiber

Unicorn ThoughtSpot brengt search- en AI-gedreven analytics naar Nederland

Logo devolo
Logo Criteo
Logo Workday
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Pure Storage
Logo Avit Group