www.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: LEWIS

Vijf datatrends die je absoluut niet mag missen in 2020

Niet alleen gaan we de 10’s uit en treden we de 20’s binnen, ook op het gebied van data en in het specifiek dataformats, stijgen we flink. Waar er in 2013 slechts 162 dataformats waren, zijn dit er in 2019 maar liefst 342. Data van verschillende formats zijn lastig te verbinden en te combineren, waardoor het analyseren van data meer en meer tijd kost. Volgens Qlik wordt 2020 echter het jaar van harmonisatie. Er zijn verschillende technologieën in opkomst die het huidige data-mozaïek kunnen ombuigen naar nieuwe mogelijkheden; we kunnen straks meer dan ooit data aan elkaar koppelen, met datacatalogi als een belangrijke houvast.

Dan Sommer, Sr. Director Global Market Intelligence Lead bij Qlik, zet de vijf belangrijkste ontwikkelingen op datagebied voor je op een rijtje.

1. Van big naar wide data
Met een oneindig schaalbare cloud-opslag is big data voor de meeste bedrijven geen probleem meer, zeker wanneer er genoeg analysetools zijn om orde te scheppen in de chaos. Deze eerste horde is inmiddels genomen. De volgende drempel: wide data.

In de loop der jaren zijn dataformats gevarieerder geworden, met als gevolg dat er veel verschillende databases zijn die geschikt zijn voor verschillende datasoorten. Door verschillende dataformats te bundelen, kan je als bedrijf aanzienlijke hoeveelheden big data efficiënt verwerken. Bedrijven die hierop inspelen, hebben zo in 2020 al een stap voor op de concurrentie.

2. De opkomst van DataOps
Is het hetzelfde als DevOps maar dan voor data? Nee, absoluut niet. DataOps kan beter worden beschreven als een soort extensie van DevOps. Het is een methode, net als DevOps, maar dan gericht op hoe je data effectiever in kan zetten, door onder andere het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en betere flows tussen verschillende data-silo’s. Het levert flink wat flexibiliteit voor datamanagement, en voor een kortere doorlooptijd van data.

Door de kortere doorlooptijd heb je data sneller omgezet van ruwe data naar waardevolle informatie. Combineer dit met Business Intelligence (BI)-technologieën als selfservice analytics en je krijgt zo een vlotte doorstroming van de informatiewaardeketen.

3. Actieve datacatologi
Een datacatologus is een software tool die organisaties gebruiken om alle metadata te centraliseren, en die bijvoorbeeld informatie biedt waar je bepaalde data kan vinden. Datacatalogi worden zo door bedrijven gebruikt om hun nogal diverse databestanden te inventariseren en op elkaar af te stemmen, waardoor je je gegevens eenvoudig kan beheren en begrijpen. Met de opkomst van AI in steeds meer sectoren, komt ook hier verandering in.

In 2020 vindt, door onder andere AI, een shift plaats van passieve en manuele data-inventarisatie naar een actieve en adaptieve manier om data te beheren. Door je data meer toe te spitsen op je doelen, kan de actieve datacatalogus ‘gepersonaliseerde’ informatie leveren. Oftewel: als organisatie krijg je relevantere inzichten en op maat gemaakte informatie.

4. Datageletterdheid als dienst
Al deze opkomende technologieën zijn echter niet in staat om zichzelf draaiende te houden zonder dat er mensen bij komen kijken. Om trends als DataOps en wide data effectief in te zetten, moeten mensen begrijpen hoe zij data moeten lezen en analyseren, en hoe ze ermee moeten werken en communiceren.

Door partnerschappen aan te gaan met leveranciers op basis van een combinatie van software en diensten zoals opleiding en ondersteuning, kunnen organisaties afstevenen op een hogere datageletterdheid, ook binnen het personeel dat niet geregeld met data werkt. Zo kan datageletterdheid vervlochten worden in de gehele organisatie.

5. ‘Shazam’en’ van data
Als laatste kunnen we verwachten dat het ‘shazam’en’ van data een vlucht neemt in 2020. Voor wie Shazam niet kent: dit is een app die de titel en artiest van een liedje kan ontdekken als je de app voor de speaker houdt. Hetzelfde wordt ook mogelijk voor data. Een concept dat door de data-analist erg wordt omarmd.

Projecteer je data op een systeem en krijg inzicht in verschillende parameters, zoals informatie over de gebruiker, datakwaliteit en wat er veranderd is in een bepaalde tijdspanne. Algoritmes kunnen hierin ondersteunen door ook afwijkingen op te speuren, en zo nieuwe analyses voor te stellen.

Fragmentatie hoeft dus niet per se een slechte ontwikkeling te zijn, zolang je het maar in je voordeel laat werken. Elke trend vormt een tegel voor het leggen van een datamozaïek in een complexe en gefragmenteerde wereld, waar het gebruik van data in de hele onderneming een belangrijke rol speelt en ons naar de volgende fase van succes in het digitale tijdperk leidt.
Laatste van Qlik
Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Vijf datatrends die je absoluut niet mag missen in 2020

Bedrijven werven liever mensen met praktische datavaardigheden dan datawetenschappers
4 kansen in process excellence die je in de gaten moet houden

SentinelOne haalt 200 miljoen dollar op in nieuwe investeringsronde
Duidelijkheid over vakmanschap installatiebranche in Centraal Register

PA Consulting boekt recordomzet van £500 miljoen in 2019

Gezamenlijke oplossing van Cloudian en Veeam voor ransomware-bescherming

Previder versterkt landelijke positie na samenvoeging met Platani

LEO neemt Nederland mee in de wereld van de logistiek op SBS 6

USoft zet in op low-code groeistrategie met nieuwe investeerder Holland Capital

WiFi-gebruik tijdens Super Bowl LIV voor zevende jaar op rij gestegen

Scheiding tussen IT en Business kan negatieve impact hebben op de klantervaring, blijkt uit onderzoek van Pegasystems

MeetingpointAdvies breidt dienstverlening bij vergelijkers voor schade particulier verder uit

Nieuwe LANCOM Enterprise SD-WAN-gateway om maximaal drieduizend externe locaties te verbinden

Orange Business Services selecteert Ekinops en Dell Technologies voor uCPE-platforms

AntTail realiseert logistieke doorbraak voor farmaceutische industrie met IoT-app gebouwd met Mendix

Kaspersky behaalt ISO 27001 certificering

Fujitsu presenteert end-to-end retailmogelijkheden tijdens Euroshop 2020

Panasonic Toughbook-tablets optimaliseren Zwitsers openbaar vervoer

Yourhosting reset preventief wachtwoorden van e-mailaccounts

Dell Technologies presenteert innovatieve oplossingen voor de edge

Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense
Qlik contact

Logo Qlik

+31 (0)23 727 1900
  InfoBenelux@qlik.com
  www.qlik.com
Qlik sociaal

Qlik tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo NetApp

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl