www.LVTPR.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2496 volgers blijven op de hoogte!

Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

Houten, The Netherlands, 17 December 2019 - De meeste Nederlanders zijn positief over toepassingen die mogelijk, makkelijker of sneller worden door 5G-technologie. In de top10 staan monitoring-toepassingen bovenaan. Op een gedeelde eerste plaats bevinden zich monitoring van riolering en regenval om overstromingen te voorkomen en betere aansluiting van stoplichten op het verkeer. Verder staan er veel toepassingen op het gebied van gezondheid in de 'positieve' top 10. Het 5G-voordeel van lage latency komt pas naar voren bij 'operaties op afstand, op een achtste plek. Dat blijkt uit het rapport 'Impact 5G in Nederland - Perspectief consumenten'.

Een meerderheid van de Nederlanders is in meer of mindere mate bekend met de komst van het 5G-netwerk. 56 procent van de Nederlanders geeft aan bekend te zijn met 5G, 13 procent is volledig onbekend met de opvolger van de momenteel snelste mobiele technologie (4G/LTE). Vooral senioren zijn volledig onbekend zijn met 5G, terwijl 16-35 jarigen vaker aangeven wel bekend zijn met de technologie die vanaf 2021 4G moet gaan vervangen. Dat bleek eerder al uit een publicatie van Telecompaper tijdens het congres Telecom Insights over de impact van 5G.

Meeste Nederlanders positief over 5G-toepassingen
In het rapport over 5G en Nederlandse consumenten wordt behalve op de bekendheid met 5G ook ingegaan op mogelijke toepassingen en de verwachte invloed van de technologie op het dagelijkse leven. Behalve dat een meerderheid van Nederlanders (59%) zeker of mogelijk een impact van 5G verwacht, kijken de meeste Nederlanders ook positief tegen deze impact aan.

Zo verwacht 93 procent van de Nederlanders een positieve invloed van 5G als het gaat om monitoring-toepassingen: om overstromingen te voorkomen en om verkeer beter te geleiden. Het gaat daarbij onder meer om het plaatsen van sensors die de mate van verkeer monitoren om zo de werking van stoplichten beter op deze stromen af te stemmen. 5G is hier bijvoorbeeld belangrijk om de informatie en eventueel al inzichten van sensors razendsnel te verwerken en zo stoplichten realtime aan te sturen.

Monitoring chronische aandoeningen
Overwegend positief zijn Nederlanders ook over de mogelijkheid die 5G-technologie biedt om mensen met een chronische aandoening zoals hart- en vaatziekten thuis te monitoren. Informatie die via sensors wordt verzameld, zoals hartritme, kan dan bij afwijkingen direct voor een waarschuwing richting patiënt en zorgverleners zorgen. Nu vindt dergelijke controle slechts enkele malen per jaar plaats tijdens een consult in het ziekenhuis. Op beperkte schaal worden dergelijke e-health toepassingen nu al ingezet voor de monitoring van een reeks chronische aandoeningen.

Dezelfde positieve visie (ruim 80%) bestaat bij beveiliging van gebouwen met slimme sensors en camera's en bij sensors die aangeven wanneer afvalbakken vol zijn en geleegd moeten worden. In Engeland deed operator BT enkele jaren geleden al proeven met dergelijke monitoring. Dat bespaarde onder meer brandstof omdat er altijd een optimale afvalroute gereden wordt. Meer dan 60 procent van de Nederlanders denkt ook dat 5G kan helpen bij bij lantaarnpalen die alleen branden wanneer er iemand in de buurt is: dit kan positief uitpakken voor veiligheid en duurzaamheid (minder energieverbruik).

Minderheid positief over zelfrijdende auto's
Een minderheid van de Nederlanders is positief wanneer het gaat om zelfrijdende auto's en drones. In beide gevallen is rond de 40 procent van de Nederlanders positief over bijvoorbeeld leveranties van goederen zoals medicatie. Mogelijk hebben de lage percentages hier te maken met berichtgeving in de media over de gevaren van drones in het luchtruim en botsingen tijdens pilots met zelfrijdende auto's, waarbij doden en gewonden vielen.

Het onderzoek voor het rapport 'Impact 5G in Nederland – Perspectief consumenten' is uitgevoerd in november 2019, onder 1.000 Nederlanders. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd en opleiding naar CBS standaard. Een deel van de resultaten is gepubliceerd tijdens het congres Telecom Insights, op donderdag 28 november 2019. Het 5G-rapport is gratis te downloaden.
Laatste van Telecompaper
Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Omzet mobiele markt krimpt 4% in 2019, T-Mobile presteert beter en claimt tweede plaats in Q4
European Directories kondigt verandering van leiderschap aan bij Youvia

Ivanti introduceert self-healing mogelijkheden met nieuwe Ivanti Assistants voor Enterprise Service Management

Product lancering Microsoft 365 Business Voice!

Bieze Food Group kiest voor CloudSuite e-commerce platform

Maandalert Woningmarkt | In februari nog geen effect van de COVID-19 pandemie zichtbaar

Nieuw Benchmarking-rapport van KnowBe4 stelt vast dat 37,9% van ongetrainde eindgebruikers een phishing-test niet doorstaat
XpertHR lanceert product voor uitzendbranche met o.a. tool voor toepassing inlenersbeloning: XpertHR Flex

Wuunder stelt transportmanagementsysteem gratis beschikbaar voor ondernemers

Interxion stelt Enrico de Boer aan als Nederlandse Sales & Marketing Director

Collibra haalt $112,5 miljoen op om bedrijven te helpen datagestuurd beslissingen te nemen

Drie op de tien Nederlanders kan collega’s slecht bereiken

Eckes-Granini verbetert klantervaring en verkleint ecologische footprint met Shippeo's realtime visibility platform

Hoe overleef ik de Corona-crisis?

Stichting ICT Milieu helpt leerlingen MBO Amersfoort in Coronacrisis met ‘refurbished’ laptops

Coupa benoemt Michael van Keulen tot Chief Procurement Officer

Nutanix werkt samen met Udacity om Hybrid Cloud Nanodegree-programma aan te bieden

KnowBe4 en Agari kondigen nieuwe samenwerking aan in de strijd tegen phishing

De nieuwe Razer Blade 15 - speciaal voor gebruikers met hoge eisen

Secureworks steunt organisaties die cybersecurity nu hard nodig hebben

Ruim 12.000 valse e-mails gemeld

Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
Telecompaper contact

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo CRM Partners

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau