www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

‘Opkomst 5G leidt tot grootste DDoS-aanval ooit’

Utrecht, 16 december 2019 – De uitrol van 5G heeft een keerzijde: er worden steeds meer slecht beveiligde Internet of Things (IoT)-apparaten in gebruik genomen. Hierdoor krijgen we in de loop van 2020 te maken met een nieuwe golf DDoS-aanvallen, voorspelt Mimecast. Het securitybedrijf ziet dit als opmaat naar de grootste DDoS-aanval ooit.

Mimecast vroeg verschillende experts wat hun verwachtingen voor 2020 zijn. Op basis van de huidige trends en ontwikkelingen in de securitywereld – en de inzichten van het Threat Intelligence-team – doen zij de volgende voorspellingen:

1. Omvang en frequentie DDoS-aanvallen neemt toe
5G-netwerken zorgen ervoor dat het IoT nog sneller kan groeien. Daardoor zijn er ook steeds meer slecht beveiligde apparaten online. Criminelen kunnen deze devices eenvoudig hacken en voor hun eigen karretje spannen. Zo ontstaan grote IoT-botnets waarmee krachtige DDoS-aanvallen kunnen worden uitgevoerd. Dat gebeurde de afgelopen jaren bijvoorbeeld via het Mirai-botnet.
Mimecast verwacht dat de uitrol van 5G leidt tot een gigantisch IoT-botnet dat uit meer dan 1 miljoen apparaten bestaat. Dit mondt eind 2020 uit in de grootste DDoS-aanval tot nu toe. Het zou zomaar kunnen dat de online handel tijdens Black Friday volledig stil komt te liggen.

2. Cyberverzekeringen gaan ten koste van weerbaarheid
Cyberverzekeringen worden steeds populairder. Daarmee verschuift de focus van digitale weerbaarheid naar compensatie van schade en boetes. Zo wordt bij een ransomwarebesmetting sneller gekozen voor het betalen (en uitkeren) van losgeld. Dat houdt het businessmodel van cybercriminelen in stand. Bovendien is er minder budget voor beschermende maatregelen.
Mimecast verwacht dat dit uiteindelijk slecht uitpakt voor de digitale weerbaarheid van Nederland, tenzij verzekeraars veel strengere eisen stellen aan bijvoorbeeld de netwerkbeveiliging van klanten.

3. Enorme piek tijdens Songfestival, EK voetbal en Olympische Spelen
Cybercriminelen spelen handig in op vakanties, feestdagen en evenementen. Zo ziet Mimecast momenteel allerlei Kerstmis-gerelateerde phishingmails voorbijkomen. In 2020 kunnen aanvallers zich helemaal uitleven rondom het Eurovisie Songfestival, EK voetbal en de Olympische Spelen. Aangezien het Songfestival in Rotterdam wordt gehouden en Amsterdam een van de speelsteden van het EK is, is het vrijwel zeker dat ook Nederlanders doelwit worden. Mogelijk is ook de Formule 1-race in Zandvoort een interessant ‘haakje’ voor phishingaanvallen.
Mimecast adviseert fans en supporters zowel hier als in het buitenland om extra alert te zijn. Zij moeten zeer zorgvuldig omgaan met data, devices en digitale communicatie om schade te voorkomen.

4. Verfijnde aanvallen op mkb en (semi-)overheid
Van ransomware-as-a-service tot vishing: cybercriminelen breiden hun wapenarsenaal continu uit. De technologie voor het uitvoeren van geavanceerde aanvallen wordt steeds toegankelijker. Een slecht georganiseerde bende of zelfs een individu zonder technische kennis kan al veel schade aanrichten. Grote bedrijven zijn zich steeds meer bewust van de risico’s. Zij hebben bovendien de middelen om passende securitymaatregelen te treffen. Maar dat geldt niet voor kleinere organisaties.
Mimecast voorziet een forse toename van cyberaanvallen op het midden- en kleinbedrijf. Ook relatief kleine (semi-)overheidsinstellingen zoals gemeentes en universiteiten lopen een verhoogd risico.

5. EU-US Privacy Shield wordt ongeldig verklaard
Het EU-US Privacy Shield is een overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie op basis waarvan persoonsgegevens doorgegeven mogen worden. Die bepaalt de manier waarop onze persoonsgegevens worden verwerkt en beveiligd. Problematisch is dat grote verschillen bestaan tussen de privacywetgeving (en het toezicht op naleving daarvan) van de Verenigde Staten en de Europese Unie. Feitelijk is er geen Amerikaanse tegenhanger van ‘onze’ zeer complete, strenge en uniforme AVG.
Een andere uitdaging is dat de Verenigde Staten op grote schaal persoonsgegevens heeft verzameld, ook van Europese burgers. Evident is dat het Privacy Shield niet voldoende bescherming biedt. Mimecast voorspelt dan ook dat de overeenkomst in de nabije toekomst ongeldig wordt verklaard.

Belang van digitale weerbaarheid
“Niemand weet precies hoe de wereld van cybersecurity en privacy er over een jaar uitziet”, zegt Dirk Jan Koekkoek, VP DMARC bij Mimecast. “Maar één ding is zeker: cyberaanvallen worden alsmaar geavanceerder. Alleen als u voorbereid bent op elk scenario, minimaliseert u de impact op uw bedrijfsvoering – zowel voor, tijdens als na een incident.”
Laatste van Mimecast
Mimecast waarschuwt voor sextortion via e-mail

Mimecast neemt Segasec over

‘Opkomst 5G leidt tot grootste DDoS-aanval ooit’
Zoom verwelkomt Velchamy Sankarlingam als President of Product and Engineering

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Aruba breidt Instant On-portfolio uit ter ondersteuning continuïteit kleine organisaties

Lubbers De Jong versterkt managementteam met Gijs Toxopeus en Isrid van Geuns

Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

ConnectWise IT Nation Explore gaat virtueel

SentinelOne breidt opnieuw uit

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Talking Bikes: Siemens Mobility maakt fietsers digitaal zichtbaar

Nieuwe softwareomgeving voor financiële dienstverlener SKG

Johnny Pronk aangesteld als key accountmanager bij Renewd

Pure biedt flexibiliteit en keuzevrijheid aan klanten die een weg moeten vinden in de uitdagende omgeving van vandaag

Greenhouse verdubbelt capaciteit datacenter Naaldwijk en benoemt Chief Commercial Officer

Uptime datacenter BIT cruciaal voor kwaliteit van diensten Missing Piece

Sharp introduceert stijlvol zwart PV-zonnepaneel met half-cut-cellen

commercetools erkend om B2B-commerce

Toshiba Tec Retail gaat verder onder de naam Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux)

Razer Gigantus V2 – go big or go home

F5 maakt Tom Fountain topman voor wereldwijde services en strategie

Nakko becomes Notificare partner

Scale-up Gymeyes lanceert bestelkiosk voor horeca

Vanaf 1 juni reserveren bij cafés en terrassen met nieuwe app

Cybereason sluit samenwerking met Pinewood om slagkracht in Nederland te vergroten

GitLab breidt functionaliteiten van DevSecOps-platform uit met release 13.0

VMware introduceert tweede generatie van VMware Cloud on Dell EMC

CM.com takes Conversational Commerce to the next level through the acquisition of leading Conversational AI provider CX Company

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn
Mimecast contact

Logo Mimecast

+31 202626560
  info@mimecast.com
  www.mimecast.com
Mimecast sociaal

Mimecast tweets

Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo commercetools
Logo Toshiba